Dat QJMotor z’n beoogde wereldverovering niet heeft ingezet door met de elleboog voorzichtig te voelen hoe warm het water is, mag duidelijk wezen. Vorig jaar mochten we nog op de koffie voor een eerste kennismaking met het Chinese merk en (onder meer) z’n nieuwe SRT 700 en 800 SX, amper een jaar later vervoegt een 900 het gezin. Met een piekvermogen van 95 pk, radartechnologie en een (alweer) vlijmscherpe prijs tilt de nieuwe SRT 900 SX het concept van haar kleinere zusters naar een nog hoger niveau.
| Testomstandigheden | Grijze herfstdag |
| Temperatuur | Nog net zonder winterhandschoenen |
| Testkilometers | 45 kilometer |
Om de middenklasse van de crossovers, of allroads zo je wilt, wordt momenteel een aardig potje gebakkeleid. Dat zal je vast niet zijn ontgaan. Europese en Japanse merken gooien alles in de strijd om motorrijders te verleiden met indrukwekkende prestaties, copieuze standaarduitrustingen en een comfort waar de gemiddelde luie zetel een punt aan kan zuigen. Maar met die strijd om meer en beter, zwelt ook het prijskaartje van de troonpretendenten navenant aan. En net daar ziet QJMotor zijn kans schoon: de Chinezen bieden een motor aan die qua prestaties, uitrustingsniveau en technologie kan opboksen tegen de meeste uitdagers, maar mept ze qua prijs nietsontziend tegen het canvas. Maar klopt het totaalplaatje ook? Dat zoeken we voor je uit, tijdens een relatief korte testrit in de buurt van IJsselstein.
Rasse schreden
Net zo snel als QJMotor z’n bestaande gamma inruilt (of aanvult) met een reeks nieuwkomers, maakt het merk stappen voorwaarts op vlak van motorisatie en rijwielgedeelte. Zo krijgt de SRT 900 SX een compleet vernieuwde twin ingelepeld, met 105 cc extra ademruimte – een sprong van 799 naar 904 cc – en een surplus van 2,5 pk en 13 Newtonmeter. Het nieuwe blok klokt af op 95 pk bij 9.000 tpm en 90 Nm bij 6.500 tpm. Op papier een relatief kleine stap qua vermogen, maar in de praktijk merk je dat het motorblok een stuk verfijnder, krachtiger en vooral levendiger voor de dag komt.
QJMOTOR adventure-modellen testevent: koudwatervrees of warm bad?
Ook qua structuur rond het blok gaat QJMotor met rasse schreden vooruit. Hoewel de Marzocchi USD-vork uiterlijk identiek oogt (en over dezelfde 150 mm aan veerweg beschikt) zijn de stelmogelijkheden uitgebreid: je kan op de 900 met in- en uitgaande demping in de weer. Achteraan werkt een qua veervoorspanning instelbare monoshock op een alu gullwing-swingarm, een oplossing die tegelijk licht en stijf is. Ook qua remmerij blijft QJMotor bij zijn hoofdleverancier: Brembo levert zowel de dubbele 320 mm remschijven met radiale vierzuigerremklauwen vooraan, als de enkele 260 mm remschijf met enkelzuiger achteraan. De combinatie van een 19-inch voorwiel en een 17-inch achterwiel bevestigt de crossover-insteek. Waarbij de Maxxis Maxxventures (110/80-19 en 150/70-17) om de tubeless spaakwielen volgens de producent 80/20-banden zijn, al lijken ze qua profiel vooral op straatgebruik gericht. Niks mis mee.
Radar
De grootste stap voorwaarts is evenwel de elektronica op de SRT 900 SX. Zo zijn er drie rijmodi die zowel de gasrespons als de mate van ingrijpen van de hulpsystemen aanpassen. Ook het ABS is instelbaar, met een offroad-modus voor de occasionele reep onverhard. Nieuw is de cruisecontrol, geen adaptief systeem maar wel een waardevolle toevoeging voor iedereen die lange afstanden rijdt. Een feature die je doorgaans enkel op veel duurdere machines aantreft, is het dodehoeksysteem op basis van radar. De sensoren zijn netjes weggewerkt en waarschuwen wanneer er een voertuig in de dode hoek rijdt, zowel via een oranje lampje in de spiegels (zoals op de meeste moderne auto’s) als middels indicatoren op je dashboard. Daarover gesproken: het 7-inch TFT-scherm oogt modern, schakelt automatisch tussen licht en donker en is uitgerust met een systeem dat zowel bandenspanning als -temperatuur monitort. Veilig én nuttig – zo mogen we het zien.
Bijzonder rijkelijk uitgerust
Het mag al duidelijk wezen: een copieuze uitrusting stond overduidelijk voorop tijdens de designbriefing. Bovenop de eerder omschreven elektronica, pronkt de SRT 900 SX ook met een quickshifter (up/down), zowel handvat- als zadelverwarming, volledige ledverlichting, een volledige alu kofferset, handkappen, royale valbeugels, een ruim (maar helaas niet verstelbaar) windscherm en winddeflectoren én er is een voorziening om een frontale camera te installeren. Mede onder invloed van de enorme 24-litertank zwelt het rijklaargewicht aan tot een bijzonder forse 264 kg. Waardoor de QJMotor SRT 900 SX een gedegen reisgezel is, maar allerminst een vedergewicht om stapvoets te manoeuvreren, parkeren of bestijgen. De breedte en hoogte (835 mm) van de zit en de aanwezigheid van de kofferset zorgen – zeker voor rijders die in een file onder de spiegels door kunnen kijken – voor een ietwat lastige opstap, zeker in combinatie met het gewicht. Aan de andere kant van het spectrum vinden we het vederlichte prijskaartje: de SRT 900 SX, inclusief alle bovenstaande troeven, staat in jouw garage voor amper 12.799 euro.
Royaal gezeteld
Zodra je opstapt, zetel je royaal – dat hebben ze bij QJMotor prima voor elkaar. Het zadel is zacht, ruim en comfortabel, zonder al te veel trillingen door te geven. De zit duwt de rijder wel licht naar voren, richting de tank, een trekje dat we kennen van z’n oudere zusters. Toch blijft het totaalcomfort uitstekend dankzij de genereuze vulling en de ruime zitpositie. Op deze koude dag prikken we zowel zadel- als handvatverwarming in hun maximale stand – geweldige (en onverhoopte) verwennerij.
Het brede stuur staat lekker dicht bij de rijder en fungeert als een prima hefboom, en de knoppenwinkel kennen we nog van de voorganger. Je voeten steunen relatief hoog, waardoor je de nodige grondspeling ter beschikking hebt (crossover, weet je nog), maar de knieën ook onder een relatief scherpe hoek kamperen. Zelf heb ik er weinig last van, maar iets grotere rijders lijken me die houding snel te bekopen – zeker op langere ritten. De brede tank met ruime uitsparingen zorgt er wel voor dat je te allen tijde stevig in het zadel zit, wat een prettig gevoel van controle geeft. Twee puntjes van kritiek: de vibraties in zowel stuur als voetsteunen zijn behoorlijk prominent aanwezig, en ook de hitte ter hoogte van je onderbenen is voldoende om wat beenhaar af te schroeien. Aangenaam op deze frisse winterdag, iets minder wenselijk bij meer zomerse ritten, lijkt ons.
Sportieve reactie
Nu het blok en de onderbenen stilaan zijn opgewarmd, is het hoog tijd voor een ommetje. We testen op deze ‘gammatestdag’ een vijftal machines – dus erg veel kilometers maken we niet op de SRT 900 SX. Maar wel genoeg om de eerste indrukken neer te pennen. Te beginnen bij de motor: de staande twin komt bij de minste gasopening tot leven, en reageert vrij sportief op elke impuls. De gasaanname zelf mocht verfijnder en ook de loop van het krachthonk is niet zo soepel als enkele concurrenten – vooral bij lage toeren draait het bij wijlen nogal ruw, en laat het blok duidelijk merken dat het zich minder in z’n element voelt. Een heel ander verhaal beleven we tussen ruwweg 3.000 en 7.500-8.000 toeren, waarbij het blok heel soepel reageert, fors doortrekt en elke pk of newtonmeter ten volle benut – met een soundtrack die er beslist mag wezen. Pluspunten voor de quickshifter ook. Die vereist dan wel een redelijk forse inspanning van je dikke teen, maar schakelt foutloos en is een welkome bonus, gezien de vrij potige bediening van de (kabelbediende) koppeling.

Kwiek en comfortabel
We hoeven er geen doekjes om te winden: met een rijklaargewicht van 264 kilo kan je de SRT 900 SX bezwaarlijk als lichtvoetig omschrijven. Maar ondanks de massa laat hij zich, vooral op enige snelheid, best vlot insturen. Geen kwestie van ‘een vingertje op elke stuurhelft’, maar met wat schouderwerk kom je een eind. Bij stilstand en lage snelheid vraagt manoeuvreren duidelijk meer input. Ook in snelle bochten voel je dat het zwaartepunt vrij hoog zit en nogal wat fysieke overtuiging vergt – al helemaal als je net een tankbeurt achter de rug hebt. De remmen zijn gelukkig ruim voldoende capabel om het totaalgewicht de baas te kunnen en laten zich met het nodige gevoel bedienen. Zowel voor- als achteraan presteren de Brembo’s prima.
Eerste test QJMotor SRV 600 V: intrigerende mix
De vernieuwde Marzocchi-voorvork is duidelijk eerder op comfort dan op sportief bochtenpikken gericht in standaardsetting, maar laat zich qua demping makkelijk bijstellen voor wie het liever iets reactiever heeft. De achterhand filtert het gros van de oneffenheden prima weg, weinig klachten hier. Om achteraan wat veervoorspanning bij te stellen moet je met een aangepaste sleutel in de weer – maar het kan wel. Een makkelijker bereikbare stelknop was in dezen een bonus geweest. Al kan je niet alles willen, voor dit budget.
Omslachtig
Rest ons enkel nog een oordeel te vellen over de werking van de elektronica. De cruisecontrol werkt perfect en is een absolute troef op dit soort motoren, de verwarming is makkelijk instelbaar en erg aangenaam, en de rijmodi zelf verschillen ruim voldoende van elkaar voor een breed inzetbereik – maar zijn lastig in te stellen. Dat kon een stuk minder omslachtig, QJMotor. Het dodehoeksysteem met radar is even wennen qua gebruik, maar functioneert wel goed: de gevarendriehoek in je spiegels is helder (ook bij daglicht) en waarschuwt efficiënt voor verkeer dat achterop komt. De gelijktijdig oplichtende pijltjes op het TFT-scherm zijn wat mij betreft overbodig en afleidend, tenzij je net dan naar je snelheid tuurt, uiteraard. Prima werk.
Conclusie test QJMotor SRT 900 SX
Voor 12.799 euro pakt de QJMotor SRT 900 SX uit met een uitrusting waarvoor je zelfs op sommige veel duurdere concurrenten in de optiecatalogus moet duiken. Denk aan de zadelverwarming, valbeugels en kofferset, de dodehoekdetectie met radar… Dat maakt dat deze motor, ondanks een aantal minpuntjes – waaronder voelbare trillingen en de hitteontwikkeling – toch een bijzonder sterke indruk maakt. Van de looks en de ophanging, over de remmen tot het beresterke middengebied op motorisch vlak. Ja, je moet op sommige punten een oogje dichtknijpen, maar wat je ervoor terugkrijgt is een prijs-kwaliteitverhouding die in dit segment moeilijk te evenaren is.
Pluspunten QJMotor SRT 900 SX
- Vlijmscherpe prijs
- Bijzonder rijkelijk uitgedost
- Prima remmen
Minpunten QJMotor SRT 900 SX
- Verstelbaar windscherm had ’m bonuspunten opgeleverd
- Vibraties zijn nadrukkelijk aanwezig
- Blok is vooral onderin wat hakerig
Foto’s: Pien Meppelink & Andrew Walkinshaw
Technische gegevens SRT 900 SX
Motor
| Categorie | Details |
|---|---|
| Type | 2 cilinder in lijn, 8V DOHC, vloeistof gekoeld |
| Cilinderinhoud | 904 cc |
| Boring x Slag | 92 x 68 mm |
| Kleppen/cilinder | 4 |
| Compressieverhouding | Niet vermeld |
| Carburatie | Niet vermeld |
| Koppeling | Natte platenkoppeling |
| Transmissie | Zesbak |
| Eindoverbrenging | Ketting |
Prestaties
| Maximaal vermogen | 95 pk (70 kW) @ 9.000 tpm |
| Maximaal koppel | 90 Nm @ 6.500 tpm |
Electronica
| Motor | Drie rijmodi, quickshifter, traction control, cruise control |
| Rijwielgedeelte | Dodehoekalarm, bluetooth, USB-A |
Rijwielgedeelte
| Frame | Niet vermeld |
| Vering voor | Marzocchi USD |
| Stelmogelijkheden voor | Volledig |
| Vering achter | Monoshock |
| Stelmogelijkheden achter | Veervoorspanning |
| Veerweg v/a | 150 mm / — |
| Remmen voor | Twee Brembo 320 mm remschijven |
| Remmen achter | Een Brembo 260 mm remschijf |
| Banden v/a | 110/80-19 / 150/70-17 |
Prijzen
| Nederland | € 12.799 |
| België | € 10.999 |
Maten & Gewichten
| Wielbasis | 1.540 mm |
| Balhoofdhoek | Niet vermeld |
| Naloop | Niet vermeld |
| Zithoogte | 835 mm |
| Rijklaargewicht | 263 kg |
| Tankinhoud | 24 l |



