Sinds vorig jaar meet Kawa’s grootste viercilinder geen 1.043cc meer, maar is hij opgeboord tot 1.099cc om aan de steeds strenger wordende uitstootnormen te voldoen. Zodoende groeiden ook de Versys en Ninja SX mee naar een nieuwe 1100-variant. Beide machines hebben een eigen insteek, maar dienen eenzelfde doel: toeren dat het een lieve lust is. Maar welke van beide machines kies je nu, als aspirant-kilometervreter? Wij trokken op twijfeltest!
Vernieuwd voor 2025
Zowel de Ninja als de Versys werden voor modeljaar 2025 stevig onder handen genomen. De belangrijkste wijziging is ongetwijfeld de overstap naar een nieuw ontwikkelde 1.099cc vier-in-lijn, die het vertrouwde 1.043cc-blok vervangt. Beide machines kregen 3 mm extra slag, waardoor de nodige cc’s op de technische fiche verschijnen. Om de Euro5+-norm te halen, diende er een extra katalysator gemonteerd, waardoor de cilinderinhoud omhoog moest om niet te fel te raken aan de prestaties. Alleen: waar de Versys 1100 zomaar eventjes 15 pk extra (120 naar 135 pk) uit z’n blok weet te puren, klokt de Ninja 1100SX af op een verlies van 6 pk (142 naar 136 pk). De verhoogde cilinderinhoud zorgt ook/wel voor een hoger koppel van respectievelijk 112 en 113 Nm bij 7.600 tpm. Het vliegwiel is zwaarder geworden, de inlaatkanalen zijn fors verlengd en de compressie werd opgeschroefd van 10,8 naar 11,3:1. Daarenboven zijn de ratio’s van de zesbak op beide modellen herbekeken en gekoppeld aan een geüpdatete quickshifter (op- én terugschakelen). Beide machines krijgen voor 2025 langere 5e en 6e versnellingen – de betere ‘overdrive’, zeg maar – en wat meer ‘schop onder de kont’ in de eerste vier. Het resultaat is in beide gevallen een gewéldig vol blok, van de zachtaardige pick-up onderin, via een erg krachtig middengebied, tot de onverwacht pittige eindspurt helemaal bovenin. Genieten, dit.
Op elektronisch vlak pakken beide machines uit met een volledig IMU-ondersteund elektronicapakket met onder meer KCMF (Kawasaki Cornering Management Function), KIBS (intelligente remsystemen), diverse Power Modes, instelbare tractiecontrole en natuurlijk cruisecontrol – het blijven tourers, natuurlijk. Beide machines pronken met een TFT-dashboard – het nieuwe 4,3”-exemplaar op de Ninja, de geweldige combo TFT-met-analoge-toerenteller op de Versys – en beide krijgen een grotere achterremschijf en een behoorlijk uit de kluiten gewassen USB-laadpunt (op het stuur) gemonteerd. Prima pakket!

Duel 1: Design en prijsverschil
Het eerste grote verschil tussen deze twee motoren is – uiteraard – het design. Dat vertaalt zich meteen naar hun karakter. De Ninja 1100SX is overduidelijk een sport tourer: laag, gestroomlijnd, met een agressief kuipwerk dat sterk aanleunt bij de sportmotoren van Kawasaki. De ledverlichting, het strakke windscherm en de optionele koffers zijn elegant geïntegreerd, zonder afbreuk te doen aan het dynamische silhouet van de machine. Zelfs het getrainde oog heeft moeite om deze knul te onderscheiden van z’n voorganger – al geven de afwijkende kleurstelling en bestickering wel weg dat we hier met de nieuwe variant op weg zijn.
De Versys 1100 S vaart een totaal andere visuele koers: met zijn verhoogde voorpartij, bredere kuipwerk en iets bravere uitstraling leunt hij dichter aan bij de adventure tourers. Het grote windscherm is manueel verstelbaar, de kofferset hangt zichtbaar en robuust aan het frame, en de standaarduitrusting omvat mistlichten en valbeugels – allemaal tekenen dat dit een machine is gebouwd om kilometers te vreten, ongeacht de omstandigheden. Op kleuren, stickers en de subtiele ‘1100’ op de bast, geeft enkel het zwartgelakte blok weg dat we met ‘de nieuwe’ aan de rol kunnen. Rest de vraag of beide machines niet – gelijktijdig met de motorische update – even onder de scalpel konden voor een visuele make-over. Maar wie zeikt daarover?
Opvallend gezien het grotendeels gelijklopende pakket waarmee we vandaag op pad zijn, is het hiaat dat tussen de prijskaartjes gaapt. Voor de Versys 1100 S, zoals hij vandaag onder onze billen is gemikt, tel je € 17.049,- neer. Daar komt nog een surplus van € 999,- bij voor de monokey zijkoffers, de bijhorende binnentassen en de tankpad. Opgeteld € 18.048,- dus.
De Ninja 1100SX kost in z’n SE-versie al bij aanvang meer: € 18.699,-. De opgewaardeerde remmen, ophanging en handvatverwarming hebben voor een meerprijs van € 1.750,- gezorgd ten opzichte van de basisvariant van de Ninja 1100SX (€ 16.949,-). Voor het Tourer-pakket – hoger windscherm, monokey zijkoffers met binnentassen, tankpad, beschermfolie voor het TFT-scherm, 12V-contactpunt – betaal je nog eens € 1.249,- extra. Een totaalplaatje van € 19.948,- als we de optelsom maken.
Twijfeltest Suzuki GSX-S1000GT vs GSX-S1000GX: Luxeprobleem
Duel 2: (Reis)comfort
Comfort is een tweede groot verschilpunt, en meteen ook het segment waarin de Versys ontegensprekelijk excelleert. De rijhouding is heel mooi rechtop, met een breed stuur en een comfortabele zadelhoogte van 840 mm. Het zadel zelf is een pak breder en dikker gevoerd dan op z’n tegenstander, en de opstaande zijde van het duozitje dubbelt als gesmaakte lendensteun. Ook de passagier zetelt een pak comfortabeler op de Versys, waar de extra zitplaats niet enkel ruimer, maar ook flink dikker gepolsterd is. Met je handen achter de handkappen en je handvatverwarming voluit hoef je ook nooit te vrezen voor koude klauwen. Het uit de kluiten gewassen, traploos verstelbare windscherm biedt in combinatie met het breedgeschouderde kuipwerk een betere bescherming dan het exemplaar op de Ninja, en de op deze testmotor gemonteerde kofferset maakt van deze motor een allround reispartner. Dankzij de zachte gasrespons, de goede vering en het intuïtieve dashboard voelt de Versys als een motor waarop je zó drie landen doorkruist.
Qua comfort valt er eveneens weinig te klagen op de Ninja 1100SX. De zitpositie is aangenaam sportief en het zadel is goed gevoerd, waardoor je het makkelijk een hele dag uithoudt in de zit. Dit is altijd al de grote troef geweest van de Ninja-sport tourer: het uiterlijk van een supersport met het comfort van een toermotor. Toch is de Ninja in vergelijking net iets stijver afgeveerd, en duidelijk sportiever qua zithouding door de kortere veerwegen, het lager en verder voorwaarts gemonteerde stuur, het iets lagere zadel (835 mm). Het scherm zelf verstel je relatief eenvoudig in drie standen. Gewoon even de knop onder het dashboard induwen, en je kan het ruitje zo kantelen. Werkt eigenlijk makkelijker dan het draaisysteem op de Versys – zij het met minder bescherming in eender welke stand. In de SE-versie – zoals we ‘m vandaag testen – doet Kawasaki er daarenboven nog handvatverwarming bovenop, waardoor je knuisten ook in de koudere maanden onder de levenden vertoeven. Alles opgeteld is deze Ninja vooral toegesneden op het snellere toerwerk of vlotte Ardennenritten. Wie met duo en bagage naar Kroatië wil, zal vermoedelijk even over de haag piepen richting Versys.
Duel 3: Rijeigenschappen
Naast het verschil in comfort aan boord, kunnen we uiteraard niet om het gat heen dat gaapt tussen de rijeigenschappen van de Versys 1100 en de Ninja 1100SX. Waar we de eerste in z’n S-versie meekrijgen, staat de Ninja 1100SX immers in z’n SE-versie voor onze neus. Die laatste is uitgerust met radiale Brembo M4.32-vierzuigerremklauwen, stalen remleidingen en hij steunt achteraan op een Öhlins S46-monoshock (uitgaande demping en veervoorspanning instelbaar). De Ninja 1100SX SE voelt zich perfect in z’n sas op de steeds warmer wordende testwegen. Hij stuurt vlijmscherp, waardoor je wat waakzaam moet zijn om je lijn niet te scherp in te steken. Zowel de Öhlins-demper als de Bridgestone S23’s blinken uit, beide kwijten zich geweldig van hun taak. Door de flink kortere poten, de flink kortere naloop (-8mm) en scherpere balhoofdhoek (-3°), de voorwaarts gerichte houding en bijbehorende gewichtstransfer, het verschil in gewicht zelf (23 kg!), en de wel erg potente remmen presteert de Ninja 1100SX SE een stuk vinniger en atletischer dan z’n hoogpotige broertje. Hij is op elk vlak een tikkeltje scherper, sneller en directer dan z’n kompaan – wat enkel kracht wordt bijgezet door de verschillen op de technische fiche. Ideaal voor wie de overstap maakt van een volbloed racer en zulke zithouding niet langer trekt, deze patser.
Vergis je niet, ook de Versys 1100 S toont zich heer en meester op het asfalt: z’n 17-duimswielen verraden z’n straatgerichte insteek, de Bridgestone T32’s houden het vertrouwen steevast op hoog niveau en wie door de lange stelten veel benodigde stuurimpuls had verwacht, wordt aangenaam verrast. Meer nog: de Versys 1100 S heeft zelfs een lichte neiging om wat snel in de bocht te vallen – een gevoel dat gelukkig snel went. Het verschil qua ‘bite’ op de voorrem valt misschien nog het meest op: waar de Brembo’s van de Ninja met heel veel gevoel te doseren zijn, maar direct happen, vereisen de Kawasaki-branded vierzuigers wat meer overtuiging om de 257 rijklaarkilo’s gestopt te krijgen. Dat valt sowieso deels op het conto van de pluskilo’s te schrijven, maar ook de 30 mm extra veerweg en de iets meer op comfort gerichte demping spelen bij dat remgevoel ongetwijfeld hun rol. Wie comfort boven sportiviteit plaatst, zonder daarbij de meug naar kwiek sturen te verloochenen, zal op de Versys ongetwijfeld haar/zijn ding vinden.

Conclusie twijfeltest: 2025 Kawasaki Versys 1100 vs. Kawasaki Ninja 1100SX
Kawasaki biedt met deze twee modellen een helder tweeluik aan voor toerrijders. Beide motoren delen eenzelfde, uitstekende technische basis, bieden high-end elektronica, en zijn gebouwd op Kawasaki’s oerdegelijke viercilinderplatform. Welke je kiest, hangt dus volledig af van je rijstijl en reisplannen. Ben je een sportieve solorijder? Dan is ninjutsu, ofte de weg van de Ninja, die voor jou. De Ninja 1100SX SE richt zich op rijders die vooral van kwiek sturen, vlijmscherpe looks en dito prestaties houden – zonder aan bruikbaarheid in te boeten. Hij is absoluut comfortabel genoeg voor langere ritten, maar mikt duidelijk op een sportiever profiel.
Twijfeltest Harley-Davidson Nightster vs. Sportster S: welke sportieve Harley moet je hebben?
Ben je vaker met je partner op weg, wil je je halve huishouden in de koffers meezeulen en verkies je je luie zetel boven een kuipzetel? Dan is de Versys ongetwijfeld je ding. Wie comfort, bagagemogelijkheden en reispraktisch nut centraal stelt, vindt in de Versys 1100 S een uitmuntende allrounder.
Wat ons betreft, gaat de Versys 1100 dan ook met de bloemen lopen vandaag. Je boet immers slechts een tikkeltje in op sportiviteit ten opzichte van de Ninja SX – al valt dat reuze mee, met de sprong van 15 pk die deze versie maakt – maar krijgt er een massagesalon op wielen voor terug. En dat alles voor een iets scherpere prijs, gezien het pakket. Al geldt ook hier: een foute keuze maken bestaat eigenlijk niet.
Foto’s: Bert Claes
Technische gegevens | Kawasaki Versys 1100 S | Kawasaki Ninja 1100SX SE |
MOTOR | ||
Type | Vloeistofgekoelde vier-in-lijn, DOHC | Vloeistofgekoelde vier-in-lijn, DOHC |
Cilinderinhoud | 1.099cc | 1.099cc |
Boring x slag | 77 x 59 mm | 77 x 59 mm |
Kleppen/cilinder | 4 | 4 |
Compressieverh. | 11,8:1 | 11,8:1 |
Carburatie | elektronische injectie, vier 38mm gasklephuizen | elektronische injectie, vier 38mm gasklephuizen |
Koppeling | Natte multiplaat | Natte multiplaat |
Transmissie | 6 versnellingen | 6 versnellingen |
Eindoverbrenging | ketting | ketting |
PRESTATIES | ||
Maximaal vermogen | 135 pk bij 9.000 tpm | 136 pk bij 9.000 tpm |
Maximaal koppel | 112 Nm bij 7.600 tpm | 113 Nm bij 7.600 tpm |
ELEKTRONICA | ||
Motor | Cruisecontrole, quickshifter, IMU, instelbare tractiecontrole (3 settings), rijmodi, instelbare vermogensmodi (full/low) | Cruisecontrole, quickshifter, IMU, instelbare tractiecontrole (3 settings), rijmodi, instelbare vermogensmodi (full/low) |
Rijwielgedeelte | Adaptieve bochtenverlichting, KCMF (Kawasaki Cornering Management Function), TFT met connectiviteit, handvatverwarming, KIBS/ABS, USB-C-laadpunt, | Adaptieve bochtenverlichting, KCMF (Kawasaki Cornering Management Function), TFT met connectiviteit, handvatverwarming, KIBS/ABS, USB-C-laadpunt, |
RIJWIELGEDEELTE | ||
Frame | Twin-tube aluminium | Twin-tube aluminium |
Vering voor | 43mm UPSD-vork | 41mm UPSD-vork |
Stelmogelijkheden | Uitgaande demping, veervoorspanning | In- en uitgaande demping, veervoorspanning |
Vering achter | Horizontaal geplaatste Back-link, gasgeladen monoshock | Öhlins S46 monoshock, gasgeladen |
Stelmogelijkheden | Uitgaande demping, veervoorspanning | Uitgaande demping, veervoorspanning |
Veerweg v/a | 150/152mm | 120/141 mm |
Rem voor | Dubbele, radiaal gemonteerde monobloc vierzuigerruigerremklauwen, 310mm remschijven | Dubbele, zwevende 300 mm remschijven met radiaal gemonteerde Brembo M4.32 monobloc vierzuigerremklauwen |
Rem achter | Enkele 250mm remschijf met enkelzuigerremklauw | Enkele 260 mm remschijf, enkelzuigerremklauw |
Banden v/a | 120/70ZR17, 180/55ZR17 | 120/70ZR17, 190/50ZR17 |
MATEN & GEWICHTEN | ||
Wielbasis | 1.520 mm | 1.440 mm |
Balhoofdhoek | 27° | 24° |
Naloop | 106 mm | 98 mm |
Zithoogte | 840 mm | 835 mm |
Gewicht | 257 kg | 234 kg (rijklaar) |
Tankinhoud | 21 liter | 19 liter |
PRIJS & INFO | ||
Prijs | 17.049 euro | 18.699 euro |
Prijs België | 16.149 euro | 17.099 euro |
Importeur | Kawasaki Motors Europe | Kawasaki Motors Europe |
Internet | www.kawasaki.nl | www.kawasaki.nl |