vrijdag 6 december 2024

Test 2025 Kawasaki Ninja 1100SX SE: hoe een SE-model een nieuwe standaard zet

We zien ze graag komen, motoren die geüpdatet zijn om te voldoen aan nieuwe emissie-eisen. Meestal gaat het om kleine motorische aanpassingen en daarmee basta, maar fabrikanten profiteren ervan en voegen nog wat extra technologie toe, een rijkere standaarduitrusting of zoals in het geval met de 2025 Kawasaki Ninja 1100SX: een nieuwe SE-versie. En die gingen wij rijden.

Uiterlijk kun je de Ninja 1100SX nauwelijks onderscheiden van zijn voorganger, de 1000SX. Hij ziet er namelijk exact hetzelfde uit, op wat andere stickers en kleuren na. Is dat erg? Niet echt. Kawasaki kon de toer-Ninja wel een facelift geven, maar zijn gezicht is al zo strakgetrokken dat het er alien-esque zou kunnen uitzien. En zoals we wel weten bij facelifts van bekende tv-gezichten, moet je weten wanneer je ermee moet stoppen. Alle nieuwigheden op de Ninja 1100SX zijn dus onderhuids. De motor is met andere woorden naar de sportschool gegaan. Of net niet. Nee, hij heeft in zijn luie zetel gelegen de afgelopen tijd. Zijn cilinderinhoud groeit namelijk van 1043 naar 1099 cc. Een dikkere buik dus. Vast te veel sushi gegeten. De Ninja wordt er minder krachtig door en verliest 6 pk (van 142 naar 136 pk), maar wint wel 2 Nm. Het komt erop neer dat Kawasaki het blok meer slag gegeven heeft en dat het nu krachtiger en soepeler is bij lage tot middelhoge toeren. Een luier blok, met andere woorden.

Een jammerlijke evolutie? Nee hoor, want het gros van de tijd kom je toch niet hoog in toeren. Om de viercilinder nog extra lui te maken, werden de vijfde en zesde versnelling langer gemaakt, waardoor je nu op hoge (snelweg)snelheden minder toeren maakt en dus zuiniger rijdt. Opnieuw een goede update.

De quickshifter is vernieuwd en kan nu gebruikt worden vanaf 1.500 tpm. Maar daarover later meer. Tot slot nog enkele kleine dingetjes: de remschijf achteraan is groter geworden en de smartphoneconnectiviteit is verbeterd waardoor je de Rideology-app nu kunt bedienen met voice command. Tijdens het rijden kun je dus via je bluetooth-helmset vragen om de snelste route naar een benzinestation te berekenen, wat betekent dat je niet moet stoppen, je handschoen uittrekken en manueel moet zoeken naar dat benzinestation. Handig als het goed werkt, maar we hebben het niet kunnen testen tijdens de introductie.

Een laatste goede toevoeging, zij het niet klein, maar wel GIGANTISCH GROOT, is een standaard USB-C poort. Die massieve unit is niet mooi weggewerkt in of naast het dashboard, maar is nogal bruut op het stuur gezet. De aanwezige Kawasaki-mensen waren er ook niet bepaald trots op, wat even begrijpelijk is als dat het onbegrijpelijk is dat zoiets in het productiestadium geraakt.

Test 2025 Honda NT1100 DCT Electronic Suspension: geslaagde update

Meerwaarde van de SE

Naast de updates voor het standaard SX-model, is er nu dus ook een SE-model. Dat volgt ongeveer dezelfde koers zoals wij die kennen van de Z900 SE. In het geval van de Ninja 1100SX SE krijgt die een instelbare Öhlins S46-monoshock achteraan, een Brembo M4.32-voorrem, stalen remleidingen en handvatverwarming. En wat zijn we maar al te blij met dat laatste als we aan onze rit beginnen. We zitten in Catalonië, Spanje, en het kwik stijgt ’s ochtends niet boven negen graden. Valt best mee, hoor ik je denken, maar er hangt een dichte mist waardoor de gevoelstemperatuur een stuk lager is. Het instelbare windscherm gaat meteen in de hoogste van vier standen waardoor we redelijk uit de wind zitten. Laten we zeggen tot aan de tepelgrens, alles daarboven krijgt nog steeds de volle laag. Beter dan niets dus, maar verwacht geen wonderen van het sportieve scherm. Qua comfort valt er verder weinig te klagen op de Ninja 1100SX. De zitpositie is aangenaam sportief, waardoor je het makkelijk een hele dag kunt uithouden. Ook het zadel is goed gevoerd en spaart je billen. Het is altijd de magie geweest van de Ninja-sporttouring: het uiterlijk van een supersport met het comfort van een toermotor. Hij heeft het nog steeds. Daarbij kun je optioneel harde zijkoffers monteren die niet eens misstaan op de Kawasaki.

2025 Kawasaki Ninja 1100SX SE

Te scherp sturen

Na een uur rijden zien we een rode aanduiding op ons dashboard. Oei, een probleem? De temperatuurmeter geeft twee graden aan. Voorzichtig zijn dus, want het is gevaarlijk glad in de bergen. Het goede nieuws? De zon breekt door, terwijl mist en wolken verdwijnen. Eindelijk! We zijn ondertussen al wat gewend aan de machine, maar nu zien we ook degelijk meer dan drie meter voor ons en kan er iets minder op eieren gereden worden.

De Ninja 1100SX SE voelt zich goed op deze wegen. De motor stuurt vrij direct en op het sportieve af, waardoor je hem soms wat moet temperen om een bocht niet té scherp in te sturen. Ligt dat aan de sportieve Bridgestone S23-banden? Of aan de Öhlins-achtervering? Moeilijk te zeggen, beide topcomponenten doen hun werk uitstekend. Hoe de standaardvering van de SX presteert in vergelijking met de Öhlins van de SE kunnen we niet beoordelen, omdat we niet met de SX gereden hebben. Maar over de S46 hebben we in ieder geval geen klachten. En als dat toch zo is, kun je eenvoudig de veervoorspanning bijdraaien. De kracht van de Brembo-remklauw is bijzonder goed. Die hapt voorzichtig aan, maar bijt dan keihard en zonder drukverlies. Ook als het tempo er gedurende vele kilometers stevig in zit. Wel merken we dat, van al dat gasgeven en remmen, de gasslag wat lang is. Regelmatig moesten we dan ook even herpakken om alles uit de viercilinder te halen.

Rijden als met een V4

Merk je iets van 6 pk minder en 2 Nm meer? Nee, tenzij je continu volgas geeft, maar dat is onmogelijk op openbare wegen. Wel voelen we dat de viercilinder nu nog soepeler reageert op het gas. Het wat bokkige karakter van de voorganger is eruit. De Kawasaki-1099 cc is in ieder geval een geniaal motorblok. Het is geen typische vier-in-lijn die veel toeren nodig heeft om ervandoor te gaan, want hij heeft onderin al zoveel soepel koppel dat je er als een V4 mee rijdt. Trouwens, hoog in toeren heb je helemaal niets te zoeken, want de rode zone bereik je al bij 10.500 tpm, wat voor dit type motorblok erg laag is. Je kunt hem dus niet ‘oneindig’ doortrekken, maar dat hebben we geen enkele keer gemist. Het volle middengebied en de soepele loop van de vier-in-lijn is een geweldige combinatie, al helemaal met de fijn werkende quickshifter. Die is nu actief vanaf 1.500 tpm, wat er in de praktijk op neerkomt dat je altijd kunt quickshiften. Niemand op aarde die normaal met de motor rijdt, doet dat bij minder dan 1.500 tpm. De quickshifter is nog wat soepeler geworden en schakelt nog duidelijker. Jammer is dat je niet kunt terugschakelen als het gas open is. Iets dat je niet zoveel gebruikt, maar wel doet als je een trager voertuig inhaalt. Een luxeprobleem, zoveel is duidelijk, maar we worden dan ook verwend tot en met door de huidige generatie quickshifters.

Van deze test maakten we ook een video. Bekijk deze hieronder.

Speelterrein in zicht

Na het middaguur hebben we nog twee uur om tijdig bij het hotel aan te komen. Het wordt al snel donker na 16.00 uur, en we moeten bij dat hotel onze videopresentatie nog opnemen. De gps-aankomsttijd is dertig minuten te laat, waardoor we die tijd moeten goedmaken op een afstand van honderd kilometer aan bergachtige, bochtige wegen. En dan komt de Ninja 1100SX SE helemaal tot zijn recht. Dit is exact waarvoor deze machine gemaakt is. Snel afstanden overbruggen zonder limieten op te moeten zoeken. Het is zondag in Spanje, dus gelukkig is het niet te druk op de wegen en dus kan de Kawasaki zich eens goed uitleven. En wijzelf natuurlijk ook… Of je nu met 100 km/u (k*ch) door de bergen jaagt, of rustig met 50 km/u door een dorpje rijdt; de Ninja doet het graag. Een versnelling te hoog of te laag? Wat maakt het allemaal uit. Heel de rit in tweede versnelling? Als je dat wil, kan het. Het soepele karakter, het moeiteloze vermogen, het sportieve sturen, het comfort in het zadel… Dit is het speelterrein van de Ninja 1100SX SE. Een rit tegen de klok, hij doet niets liever. Op erg bochtige wegen voel je natuurlijk wel het rijklaargewicht van 234 kg onder je werken bij het overgooien. Maar hij blijft mooi stabiel en weet die kilo’s al rijdend goed te verstoppen. Ondertussen zien we de aankomsttijd krimpen en krimpen. We gaan het nog halen ook! En zo geschiedde. Netjes op tijd weer in het hotel. De Kawasaki heeft waargemaakt wat hij beloofd had.

Benelux-primeur 2025 Kawasaki Versys 1100 SE test: Fifty/fifty

Conclusie 2025 Kawasaki Ninja 1100SX SE

De Kawasaki Ninja 1000SX was een goede motorfiets en de 1100SX is dat nog steeds. De update die hij krijgt heeft vooral te maken met emissie-eisen, en daar profiteert de motorrijder alleen maar van. Het motorblok mag dan wat pk’s verliezen, het is nu wel nog soepeler en bruikbaarder. De SE-versie is echter de grote nieuwigheid. Met topmateriaal van Öhlins en Brembo moet je alle moeite doen om de motorfiets te bedotten, dus ook op de Ninja 1100SX SE zijn het goede toevoegingen voor rijders die wat meer prestaties willen hebben. Al dat lekkers heb je voor een interessante meerprijs van 1.750 euro. Maar moet je je Ninja 1000SX omruilen voor een 1100? Nee. Daarvoor is het verschil te klein, zelfs ten opzichte van de SE. Wel blijft Kawasaki een sterke vuist maken tegen alle sportieve hoogpoters en wegafgeleiden van adventure bikes. En dat kunnen we alleen maar toejuichen.

Pluspunten 2025 Kawasaki Ninja 1100SX SE

  • Soepeler motorblok
  • betere quickshifter
  • interessant SE-model

Minpunten 2025 Kawasaki Ninja 1100SX SE

  • Beperkte windbescherming
  • uiterlijk identiek aan voorganger
  • usb-C monster

Foto’s: Kawasaki

Technische gegevens 2025 Kawasaki Ninja 1100SX SE

Specificatie Detail
MOTOR
Type Vloeistofgekoelde vier-in-lijn
Cilinderinhoud 1099 cc
Boring x slag 77 x 59 mm
Compressieverhouding 11,8:1
Koppeling Natte multiplaat, A&S-koppeling
Transmissie Zesbak
Eindoverbrenging Ketting
PRESTATIES
Maximaal vermogen 136 pk (99,9 kW) @ 9.000 tpm
Maximaal koppel 113 Nm @ 7.600 tpm
ELEKTRONICA
Motor rijmodi Cruisecontrol
Rijwielgedeelte Tractiecontrole, quickshifter
RIJWIELGEDEELTE
Frame Aluminium twin tube
Vering voor 41 mm UPSD
Stelmogelijkheden voor Volledig instelbaar
Vering achter Öhlins S46-monoshock
Stelmogelijkheden achter Veervoorspanning en uitgaande demping
Veerweg v/a 120/141 mm
Rem voor Dubbele 300mm schijf met Brembo M4.32 vierzuigerklauw
Rem achter Enkele 260mm schijf met éénzuigerklauw
Banden voor/achter 120/70-R17, 190/50-R17
PRIJZEN
Nederland (SE/SX) €18.699/€16.949
Prijs België (SE/SX) €17.099/€15.349
ALGEMEEN
Rijklaargewicht 234 kg
Tankinhoud 19 l
Wielbasis 1.440 mm
Zithoogte 835 mm
Balhoofdhoek 24°
Naloop 98 mm
Gijs Gilis
Gijs Gilis
Zot ván alles wat op wielen staat, soms zot óp alles wat wielen heeft. Rijdt het liefst met van die tweewielige machines. Licht of zwaar, naakt of aangekleed, traag of snel, als er maar iets leuk over te vertellen is.

GEBRUIKERSSCORE

Ben jij eigenaar van dit type en jaartal motorfiets? Doe dan mee met de gebruikersscore. Vul onderstaande velden in zodat andere geïnteresseerden nog meer informatie hebben voor dat ze eventueel tot aankoop overgaan.

Deel jouw ervaring met dit model met andere motorrijders

Motorblok
Stuureigenschappen
Vering en Demping
Remmen
Comfort
Afwerking
Uitrusting
Verbruik
Prijs/Kwaliteit

Gebruikers die hun ervaring hebben gedeeld (0)

Er zijn nog geen ervaringen van eigenaren/gebruikers van deze motor.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen