2021 Aprilia Tuono V4: de naakte MotoGP-motor

Na de onthulling van de RSV4 heeft Aprilia de superbike meteen uitgekleed en omgetoverd tot de hypernaked 2021 Aprilia Tuono V4. Het 2021-model verandert in uiterlijk én ziel. Door enkele technische oplossingen uit de racerij is de Tuono V4 nog extremer. En dat geldt zowel voor de standaard- als de Factory-versie.

De referentie

Toch is de Tuono V4 niet alleen een motorfiets met de kenmerken van een sportmotor zonder kuip, de Tuono V4 kijkt ook naar langere afstanden. Aprilia zelf zegt dat de Tuono V4 de benchmark is voor dit type motoren. Qua uiterlijk is ook de 2021 Tuono geïnspireerd op die van de RS 660 en de bijbehorende Tuono 660.

Het blok

De 2021 Aprilia Tuono V4 wordt aangedreven door de Euro 5 motor, een 65° V4 met een inhoud van 1099 cc. Prestaties: 175 pk en 121 Nm. De elektronica van de De Tuono V4 is ook geüpdatet en verrijkt met de introductie van instelbare motorrem. De riding modes omvatten op zes modi, drie voor het circuit (waarvan twee aanpasbaar) en drie voor de weg (waarvan één aanpasbaar). De rijder past, afhankelijk van de afstelling, automatisch ook andere rijhulpsystemen aan, zoals traction control, wheelie control, motorrem, ABS en andere parameters. Alle aanpassingen zijn zichtbaar op het nieuwe, grotere en uitgebreidere TFT-kleurinstrumentarium.

Door de grotere rekenkracht van de nieuwe Marelli 11MP-computer en de nieuwe zesassige IMU is de controle door het volledige Ride-by-Wire aansturing verbeterd. Ook geschied de werking van het APRC verfijnder.

Uiterlijk en chassis

De gelijkenis met de 660-modellen is evident, maar de Tuono V4 blijft een opvallende fiets. Het ontwerp wordt gekenmerkt door de gereduceerde oppervlakken en de typische kuip die voorzien is van de nieuwe drievoudige led-koplampunit uitgerust met DRL-dagrijlicht.

De Tuono V4 is afgeleid van de RSV4 en profiteert ook van de nieuwe, verfijnde ergonomie van de Aprilia superbike. Die biedt meer ruimte aan de rijder biedt door de nieuwe vorm van de tank en de achterzijde. Dankzij de ervaring opgedaan in de racerij, heeft de Aprilia Tuono V4 een lichter, aluminium achterbrug. De geometrie benadrukt dat de race-afdeling van Aprilia behoorlijk wat invloed heeft gehad op de ontwikkeling van deze motor. Door de nieuwe achterbrug werd het gewicht verlaagd en de stabiliteit van de achterzijde tijdens de acceleratie verhoogd.

Twee versies van de 2021 Aprilia Tuono V4

De Aprilia Tuono V4 is verkrijgbaar in twee versies. De standaard-versie is meer straatgericht terwijl de V4 Factory een verfijnde sportmotor is. De V4 is verkrijgbaar in twee kleuren: Tarmac Grey en Glacier White.

In vergelijking met het vorige model heeft Aprilia nagedacht over het comfort van de rijder en de passagier. Dat heeft geresulteerd in een verhoogd stuur, een meer beschermende kuip, een breder en comfortabeler passagierszade en lager geplaatste voetsteunen. De 2021 Aprilia Tuono V4 is niet ontworpen met het oog op scheuren op het circuit. De Tuono wil juist de horizon. Letterlijk: daarom prijkt in de accessoireslijst een asymmetrische bagageset.

De V4 Factory is alleen verkrijgbaar in Aprilia Black en is een echte sportfiets zonder kuip. De motor is niet voor iedereen de fijnste keuze. Maar ben je een ervaren motorrijder en veeleisend bovendien? Dan zul je je echt verheugen op een chassis met Öhlins Smart EC 2.0 semi-actieve vering.

2021 Aprilia Tuono V4
2021 Aprilia Tuono V4 Factory

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?