Aprilia RSV4 2021: meer inhoud, nieuw uiterlijk

De Aprilia RSV4 2021 superbike heeft meer cilinderinhoud dan z’n voorganger, maar evenveel vermogen. De kleuren lijken op die van de RS 660. En ook de elektronica heeft een opfrisbeurt gehad.

Zie hier de nieuwe Aprilia RSV4 2021. Geen verrassingen natuurlijk, maar wel een reeks verbeteringen die het uiterlijk, het blok, de zitpositie en ergonomie en de techniek aan boord beïnvloeden.

Het blok

De V4 65° met vloeistofkoeling en DOHC groeit van 1077 cc naar 1099 cc. Het uitlaatsysteem is ook aangepast om aan de Euro 5-regelgeving te voldoen. De RSV4 behoudt dus maximum vermogen op 217 pk maar wint volgens Aprilia aan koppel. Hoeveel precies heeft Aprilia nog niet prijsgegeven.

De elektronica

De nieuwe zesassig IMU in combinatie met de Marelli 11MP-besturingseenheid brengt het technologische pakket van de RSV4 op en hoger niveau. Het introduceert ook de multi-level motorrem-besturing en een extra rijmodus ten opzichte van de 2020: er zijn nu drie mappings voor het circuit en drie voor de straat. Een aantal kun je individueel instellen. Ook de elektronisch geregelde gasrespons verandert, waarbij de nieuwe Ride By Wire beter op het APRC-platform aansluit.

Aprilia RSV4 2021: het chassis

De ster van het rijwielgedeelte is de nieuwe achterbrug. Die lichter en heeft verwantschap met de de RS-GP uit e MotoGP. De achterbrug werd gecreëerd met als doel de massa te verlagen en de stabiliteit van het achtereinde tijdens de acceleratie te verhogen.

Opnieuw gespot: Aprilia Tuareg 660

Het uiterlijk

Het uiterlijk is de grootste verandering: de Aprilia RSV4 2021 neemt de kleuren over van de RS 660 en Tuono 660. In feite wordt het nieuwe front gekenmerkt door de led-koplamp met de kenmerkende DRL. De kuip bestaat uit twee delen, waarin de aerodynamische appendages zijn geïntegreerd. Een oplossing die niet alleen het ‘familiegevoel’ met de 660cc-gezinsleden verhoogt, maar ook zorgt voor meer stabiliteit bij hoge snelheden en een betere motorkoeling. Andere uiterlijke veranderingen betreffen de achterzijde, tank, zadel en het tft-display. Dat is groter dan in het 2020-model.

Twee versies

De Aprilia RSV4 2021 zal beschikbaar zijn in de standaard-versie, in de kleuren Dark Losail. De Factory-versie is te koop in de kleuren Aprilia Black of Lava Red. Voor de Factory zijn er traditiegetrouw speciale componenten: semi-actieve vering Öhlins Smart EC 2.0 en Brembo Stylema remklauwen. De catalogusprijs is nog niet bekend.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.

Misschien vind je dit ook interessant?