2021 BMW S 1000 R: lichter en meer flex

De 2021 BMW S 1000 R heeft een groot aantal attributen die ook op de nieuwste S 1000 RR-sportmotor zijn te vinden.

BMW heeft de S 1000 R naked roadster in 2021 opgefrist, met een Euro5-blok, een lichtere transmissie en een gereviseerd Flex Frame. De styling van de motor is de meest opvallende verandering, met een iets traditionelere enkele koplamp. Dat doet, als je scheel kijkt, een beetje lijken op de R 1250 R.

2021 BMW S 1000 R : Blok

De 2021 unit voldoet aan Euro5 en slaagt hij erin om de uitstoot te verminderen zonder verlies van vermogen. De cijfers van de van de S1000RR-afgeleide unit: 165 pk en een koppel van 114 Nm. De 4e, 5e en 6e versnelling lopen langer door, waardoor de motor aan de nieuwste geluids- en emissienormen voldoet.

Het nieuwe model heeft een vernieuwde slipperkoppeling en is voor het eerst uitgerust met MSR, dat het koppel reduceert wanneer het achterwiel slipt als gevolg van abrupt gebruik van het gaspedaal of terugschakelen. Het wordt elektronisch geregeld.

Chassis

Ook het onderstel van de BMW S1000R is grondig bekeken, waarbij de aandacht vooral uitging naar gewichtsreductie. Het frame en de achterbrug zijn nu direct gerelateerd aan de RR en zijn beduidend lichter dan de vorige versie van deze machine.

Het frame van de motor wordt nu een Flex Frame genoemd, waarin het blok een grotere ondersteunende rol heeft. Het ontwerp stelt de ingenieurs in staat om te specificeren waar de motor zal buigen, wat helpt bij de stabiliteit in bochten bij grote hellingshoeken.

Het nieuwe frame is in het midden ook smaller, waardoor de zithouding comfortabeler is dan voorheen.

2021 Triumph Tiger 850 Sport: BMW-concurrent

Uitrusting

De TFT van de nieuwe fiets zit ook op de RR, wat betekent dat hij is uitgerust met een 6,5 display dat goed leesbaar en overzichtelijk is. Op het tft-display zijn een groot aantal bijgewerkte of geheel nieuwe rijmodi ondergebracht. De S1000R is standaard uitgerust met tractiecontrole, ABS Pro met bochtfuncties en de drie rijmodi Rain, Road en Dynamic.

De volledig configureerbare Dynamic Pro-modus is ook beschikbaar. Deze heeft een breder scala aan instelmogelijkheden als onderdeel van de Riding Modes Pro-optie. Met Riding Modes Pro is de nieuwe S1000R ook voorzien van een motorrem in combinatie met MSR en de Power Wheelie-functie. Als onderdeel van de Riding Modes Pro-optie ondersteunt Dynamic Brake Control (DBC) de berijder bovendien tijdens noodremmanoeuvres.

De motorfiets is ook standaard voorzien van een nieuwe led-koplamp en achterlicht. Bochtenverlichting is als optie verkrijgbaar bij het Headlight Pro-pakket.

2021 BMW S 1000 R: Highlights

  • Nieuw vier-in-lijn blok, 5 kg lichter, gebaseerd op de S1000RR met verder geoptimaliseerde driveability en mid-range levering, evenals nieuwe 4e, 5e en 6e versnelling.
  • Lichtste en meest dynamische naked roadster in zijn klasse: gewichtsvermindering van 6,5 kg per 199 kg DIN leeggewicht of 202 kg inclusief comfort- en dynamic-pakketten. Het M-pakket vermindert het gewicht met nog eens 4,8 kg (2 kg met gesmede wielen / 3,7 kg met koolstofvezelwielen).
  • Maximaal vermogen en hoger koppel: 121 kW (165 pk) bij 11.000 tpm en 114 Nm bij 9.250 tpm.
  • Ten minste 90 Nm koppel beschikbaar van 5.500 tot 12.000 tpm. Meer dan 80 Nm reeds beschikbaar vanaf 3.000 toeren per minuut.
  • Lineaire koppelcurve en rijgemak: nog betere rijeigenschappen over het gehele toerenbereik van de motor.
  • Nieuw ontwikkelde vering met het Flex Frame, met het blok als dragend element.
  • Aanzienlijk verbeterde ergonomie dankzij het Flex Frame, waardoor de rijder zijn knieën dichter bij de motorfiets kan houden.
  • Swingarm met Full Floater Pro progressieve kinematica en nieuwe enkele schokdemper voor een nog gevoeliger respons en optimale achterwielgrip.
  • Nieuwe ontsteking, EU5-conform uitlaatsysteem.
  • Nieuwe 6-assige IMU voor het nauwkeurig bepalen van de hellingshoek en de anti-wheelie-functie.
  • ABS Pro als standaard voor meer veiligheid bij het remmen, zelfs in de bocht. Speciale remmodus Regen met een soepelere remdrukgradiënt. ABS Pro als standaard voor nog veiliger remmen in de bochten.
  • WSBK-getest DynamicTraction Control (DTC) als standaard voor nog meer stabiliteit bij het accelereren.
  • Drie rijmodi Rain, Road en Dynamic zijn standaard.
  • DTC-functie is standaard.
  • Rijmodi Pro met extra Dynamic Pro-modi, waaronder een instelbare hoogteregeling, motorrem en motorkoppelregeling (MSR), alsmede Launch Control, Pitlane Limiter en Hillstart Control Pro als fabrieksoptie.
  • Hillstart Control als standaard.
  • Shift Assistant Pro om snel te kunnen schakelen zonder gebruik te maken van de in de fabriek verkrijgbare koppeling.
  • Nieuw 6,5-inch dashboard, eenvoudig af te lezen tft-display inclusief extra sportschermen, pijlnavigatie en smartphone connectiviteit.
  • Nieuwe led-koplampen en led-verlichtingsunits zijn standaard.
  • Adaptief draaiend licht en daglicht in het Headlight Pro-pakket beschikbaar als fabrieksoptie.
  • Nieuw ontworpen kuipelementen voor een nog dynamischere styling.
  • Aantrekkelijke basiskleur en twee stijlvarianten verkrijgbaar.
  • Uitgebreide reeks originele BMW Motorrad-accessoires en extra’s, waaronder M-pakket, Carbon pakket en gefreesde onderdelen-fabriekspakket.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.

Misschien vind je dit ook interessant?