2021 Honda NC750X: krachtiger en lichter

De Honda NC750X, die motor die je koopt als je én zuinig wilt rijden, lekker wilt zitten én een goede uitstraling wilt, is voor 2021 op een handige manier geüpgraded. Er zijn verbeteringen aan zowel de motor als het frame doorgevoerd, waardoor de mogelijkheden verder worden vergroot.

Het jaar 2021 komt eraan en daarmee de wijziging van de homologatieregelgeving, die alle fabrikanten heeft gedwongen om hun eerdere modellen aan te passen aan de eisen – emissiereductie – die de Euro5-norm voorschrijft. Die strenge eis heeft Honda aangegrepen om de NC750X eens danig aan te pakken.

Het vermogen is toegenomen tot 69 pk bij slechts 6.750 tpm en het ging koppel ging naar 69 Nm bij 4.750 tpm. Naast de elektronische parameters is ook het timingschema van de kleppen gewijzigd.

Honda NC750X: Slimmer

Andere nieuwe kenmerken zijn een elektronisch gasklepsysteem en verbeteringen aan het uitlaatsysteem, waardoor het blok in combinatie met het bovenstaande veel levendiger is geworden. De Honda NC750X heeft twee versies, een met een voetgeschakelde versnellingsbak en de andere met een automatisch systeem dat is uitgerust met Honda’s DCT-systeem. Beide versies hebben zes versnellingen en in beide gevallen is de verhouding in de eerste drie versnellingen verlaagd om de acceleratie te verbeteren. De koppeling in de voetgeschakelde versie is uitgerust met een koppelbegrenzer dat niet alleen de terugslag in de tandwielen elimineert, maar ook de druk die nodig is om de koppeling te bedienen, vermindert. Beide versies zijn ook verkrijgbaar in 35 kW-uitvoering voor A2-licentiehouders.

Honda NC750X: Chassis

Hoewel deze wijzigingen moeilijk te zien zijn, is een van de belangrijke veranderingen in de 2021-versie van de Honda NC750X de verandering van het chassis. Hoewel het buizen frame dezelfde vorm behoudt, hebben de delen ervan verschillende doorsneden en gewicht. Daardoor werd een gewichtsreductie van 1,8 kg bereikt. Het totale gewicht van de voetgeschakelde versie is 214 kg en dat van de DCT 224 kg, zes kilo minder dan het voorgaande model.

Om de zithoogte te verlagen, is de veerweg voor en achter teruggebracht naar 120 mm. In de vorige versie had de voorvork een veerweg van 153 mm en de achterschokbreker 150 mm. De ruimte voor de accu en de airbox is slimmer gebruikt, waardoor het volume van de opslagruimte in de brandstoftank is met een liter gegroeid naar 23 liter. Binnenin zijn haken om bagage aan te bevestigen. Er zit ook een usb-poort voor het opladen van elektrische apparaten.

Honda NC750X: Details

De stroomlijn is geheel nieuw ontworpen, evenals de led-koplamp. De zijpanelen zijn slanker en sluiten aan op de nieuwe lijn van het uitlaatsysteem. Ook nieuw bij de Honda NC750X zijn het dashboard, een kleuren lcd-paneel en de waarschuwingsknipperlichten die de richtingaanwijzers inschakelen bij een vertraging van meer dan 6,0 m/s2.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.