Honda CB1000R 2021: meer hi-tech én een Black Edition

Wegens de nieuwe emissie-regelgeving heeft Honda zes modellen grondig geüpdate. Een van de nieuwe Honda’s is de glimmend nieuwe 2021 CB1000R, waarmee Honda ons een paar weken geleden nog plaagde.

Honda CB1000R: Updates

De veranderingen die Honda moest doorvoeren om de motor aan Euro5 te laten voldoen waren (relatief) minimaal. Toch werd het ontwerp opgefrist. De 2021 CB krijgt een geüpdatete koplamp, die een beetje schuin staat, met daarbovenop een klein fly screen-achtig scherm dat het tft-display afdekt. De vorm van het radiatorframe en de zijplaten is ook aangepast en de motor is nu voorzien van een paar gegoten aluminium velgen.

Honda CB1000R: Chassis

Aan de afmetingen verandert niets. De wielbasis (1,456mm), de zithoogte (831mm), de 17-inch wielen, de 16-liter brandstoftank en het gewicht (212 kg) zijn hetzelfde. De 998cc vier-in-lijn motor met 143 pk en 103,9 Nm koppel is ook onaangetast, net als de 4-2-1 uitlaat. Om het blok Euro 5-conform te maken, heeft Honda de 02 lambda-uitlaatsensoren vervangen door LAF-sensoren (Linear Air Flow). Honda zegt ook dat de geprogrammeerde brandstofinjectie (PGM-FI) instellingen zijn geoptimaliseerd, wat resulteert in een soepelere, meer responsieve vermogensafgifte. 

Honda CB1000R: Details

Op technologisch gebied wordt de CB1000R nu geleverd met een usb-poort, die zich onder het zadel bevindt. Het nieuwe 5-inch tft-display heeft Honda Smartphone Voice Control System en Bluetooth-connectiviteit.  

Honda CB1000R Black Edition

Ook nieuw voor 2021 is de CB1000R Black Edition, wat precies is wat de naam doet vermoeden – een zwarte versie van de motor, uitgerust met een quick-shifter.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.