2021 KTM 1290 Super Adventure R off-road variant van de S

De 2021 KTM 1290 Super Adventure R is de meer off-road variant van de onlangs onthulde 1290 Super Adventure S. De R heeft een ander uiterlijk uiterlijk, spaakwielen – 21” voor – en WP XPLOR-vering.

Na de nieuwe 1290 Super Adventure Se is het nu de beurt aan de R-uitvoering. Net als eerder is de 1290 Super Adventure R meer bedoeld voor off-roadgebruik. H/et model wordt  geleverd met een aantal exclusieve kenmerken, zoals 21-inch en 18-inch spaakwielen en langere veerwegen. De nieuwe R zal vanaf maart verkrijgbaar zijn.

De nieuwe bovenbouw – deels gelijk aan die van de standaard 1290 – biedt een goede ergonomie. Het maakt het mogelijk de brandstof in perfecte rally-stijl en zo laag mogelijk in de tank (23 liter, bestaat uit drie delen) zit. De KTM is ontworpen voor een betere wendbaarheid en een beter rijgevoel.

KTM 1290 Super Adventure R: Chassis

Het chassis is ingrijpend vernieuwd, met een herverdeling van de gewichten die tegelijk het rijgedrag en de stabiliteit moeten verbeteren. Het balhoofd is 15 mm naar achteren verplaatst, de motor is 2 graden naar voren gedraaid. De achterbrug is verlengd.

Het achterframe werd eveneens opnieuw ontworpen en ondersteunt een zadel uit één stuk (zithoogte 880 mm) en loopt naar voren taps toe. Onder het zadel zit een opbergvak.

De verbeterde WP-vering, zo laat KTM ons weten, is duizenden kilometers getest in de woestijn van Californië en op de meest bochtige wegen van Europa. De volledig instelbare 48 mm voorvork biedt een veerweg van 220 mm (bij de standaard 1290 is dat 200 mm) en maakt gebruik van afzonderlijke dempingsfuncties. Die kun je regelen via ringen op de kop van de kroonplaat. De WP PDS-schokdemper heeft dezelfde veerweg als de vork en is ook volledig instelbaar.

1290 Super Adventure R: Elektronicapakket

De nieuwe R heeft standaard een geavanceerd elektronicapakket dat in samenwerking met Bosch is ontwikkeld. Nieuw is het zesassige IMU dat informatie verwerkt over de exacte hoek, positie en rijstijl van de motorfiets. Traction Control, Engine Torque Release Regulation (MSR), Brake Stability Control (MSC) en Offroad ABS worden allemaal op deze manier aangestuurd. Alle hulpvoorzieningen kunnen worden beperkt in hun werking of worden gedeactiveerd.

Naast de vier standaard rijmodi (regen, straat, sport en offroad) kunnen veeleisende rijders met de optionele rallymodus de gasrespons op drie niveaus instellen en een van de negen slipniveaus voor het achterwiel selecteren.

Wijzigingen worden weergegeven en zijn configureerbaar op het 7-inch tft-display, dat is gekoppeld aan een nieuwe connectiviteitseenheid. Het grotere display is voorzien van intuïtieve menu’s en heeft geïntegreerde navigatie dat geladen wordt met de – niet gratis – KTM My Ride-app.

KTM 1290 Super Adventure R: Blok

Het 1301cc-LC8-blok is Euro 5 goedgekeurd en levert 160 pk @ 9.000 tpm en een maximumkoppel van 138 Nm @ 6.500 tpm. De 75° V2 heeft een betere warmteafvoer en weegt 1,6 kg minder. De motor heeft twee afzonderlijke radiatoren, in plaats van de enkele eenheid op het vorige model.
Andere verbeteringen aan het blok zijn lichtere carters, nieuwe zuigers, aangepaste voeringen en een herwerkt dubbel uitlaatspruitstuk.
Dankzij de samenwerking met Pankl is ook de versnellingsbak verbeterd. Het voordeel is vooral merkbaar wanneer de verder verbeterde Quickshifter+ (optioneel) is geïnstalleerd.

Eerste test 2021 KTM 1290 Super Adventure S

Banden

De Alpina-spaakwielen – met aluminium velgen – zijn geschoeid met nieuwe Bridgestone-banden speciaal voor avontuurlijk rijden. De velgen kunnen ook tubeless-banden (in de maten 90/90-21 en 150/70-18) aan dankzij O-ringafdichtingen op de spaaknippels.

Verder is de KTM 1290 Super Adventure R uitgerust met keyless start en zitten er druksensoren op de velgen die de bandendruk meten. De vierzuigerremklauwen van Brembo hebben een radiale bevestiging, de ruit, de hendels, de voetsteunen en het stuur zijn allemaal verstelbaar.

Optionele softwarepakketten

De nieuwe 1290 R kun je voorzien van optionele, aangepaste softwarepakketten. Het Rally Pack omvat de Rally-rijmodus, antislipregeling voor het achterwiel op negen niveaus en een aangepaste gasrespons, het Tech Pack omvat Quickshifter+, aanpassing van het motorkoppel bij loslaten, Hill Hold Control, adaptief remlicht en alle functies van het Rally Pack.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?