donderdag 28 maart 2024

Stevig vernieuwd: 2021 KTM 1290 Super Adventure S

KTM heeft de 2021 KTM 1290 Super Adventure S onthuld, die voor 2021 over veel nieuwe spullen zal beschikken. Vernieuwd chassis, zithouding en de elektronica is verrijkt met de nieuwe adaptieve cruise control.

KTM heeft eindelijk het vlaggenschip, de 1290 Super Adventure S, onthuld. De 1290 Super Adventure S krijgt voor 2021 een make-over, met een groot aantal nieuwe functies. Veel veranderingen, te beginnen met de adaptieve cruise control die de Adventure S op hetzelfde niveau brengt als de Ducati Multistrada V4 en de nieuwe BMW’s.

2021 KTM 1290 Super Adventure S: gewijzigd blok

De 1301cc-LC8-paralleltwin voldoet uiteraard Euro 5 en werd op vele vlakken geactualiseerd. Hij weegt 1,6 kg minder dan zijn voorganger dankzij dunnere carters en een nieuw oliecircuit. Nieuwe zuigers en een nieuw koelsysteem bestaande uit twee aan de zijkant geplaatste radiatoren leiden de warmte weg van de benen van de rijder en vergemakkelijken de luchtafvoer rond de motor. Het vermogen van de 2021 KTM 1290 Super Adventure S is zoals altijd een referentie: 160 pk en een heerlijke 138 Nm koppel. Nieuw is ook de versnellingsbak die verfijnd is om nog sneller te kunnen schakelen.

Geavanceerde elektronica

De belangrijkste nieuwe functie is de volledig nieuwe ACC adaptieve cruise control, die de kruissnelheid aanpast aan de snelheid van de voertuigen voor je, zodat je op een veilige afstand blijft. Ook komt er een nieuw 6-assige IMU om de elektronische besturing beter te beheren. De tractiecontrole is nog minder opdringerig geworden, terwijl het mappingpakket (Rain, Street, Sport en Offroad) is uitgebreid met de optionele Rally waarmee je de hoeveelheid slip van het achterwiel kunt instellen op negen niveaus. De gasrespons kan je instellen op drie niveaus, van zacht tot agressief. Ook kun je het ingrijpen van de anti-wheelie beperken. Alles wordt geregeld door een nieuw kantelbaar tft-instrumentenpaneel met krasbestendig glas en nieuwe bedieningselementen, die makkelijker te bedienen zijn.

KTM presenteert 2021 KTM 890 Duke

Verfijndere semi-actieve vering

Voor 2021 wordt de Adventure S uitgerust met de nieuwste generatie WP semi-actieve-vering, die een grotere gevoeligheid, verbeterde feedback en meer instelmogelijkheden biedt, ook in real time. De regeleenheid van de SCU (Suspension Control Unit), die de demping in aanpast, is eveneens verbeterd en er is een ander systeem sensoren gemonteerd, zodat deze met maximale snelheid en preciezer kan reageren op veranderingen in het wegdek en de rijstijl van de rijder.

Effectiever chassis

In vergelijking met de vorige versie is het blok meer naar binnen verplaatst. De swingarm is verlengd om de stabiliteit en tractie te verbeteren. Ook het achterframe is nieuw en dankzij herziene afmetingen is de zithoogte lager. Maar tijdens het rijden met twee personen en een volle lading is de hoogte nog zeer solide. De brandstoftank heeft een nieuwe vorm gekregen en meet een 23 liter, terwijl de nieuwe tweedelige zadel 20 mm in hoogte verstelbaar is voor meer comfort op lange ritten. Het stuur en de hendels zijn ook verstelbaar. De aerodynamische bescherming is ook herzien dankzij de nieuwe, verstelbare ruit en de nieuwe tankopbouw die rijwind en regen van de benen van de rijder weert.

Keyless “2.0” voor de 2021 KTM 1290 Super Adventure S

Het systeem voor sleutelloze ontsteking is nog verfijnder. Het is gebaseerd op een transponder met de naam ‘KTM RACE ON’ en maakt gebruik van ARA-technologie (Anti Relay Attack). Dit systeem moet worden geactiveerd voordat de motor wordt gestart. Er is een periode van 10 minuten tussen de activering en het opstarten, zodat je alle tijd hebt om je om te kleden en voor te bereiden voor je weg rijdt. Als de motor binnen die tijd niet wordt gestart, wordt het keyless-systeem gedeactiveerd.

Volledig pakket

De 2021 KTM 1290 Super Adventure S is op zich al zo goed als compleet, maar mocht je er nog extra’s aan willen toevoegen, dan kun je het Tech Pack-pakket aanschaffen. Dat bestaat uit het Rally Pack met RALLY-rijmodus (tractiecontrole met negen standen), Suspension PRO Package, Quickshifter+, Motor Slip Regulation, Hill Hold Control voor gemakkelijker starten op een helling en adaptief remlicht in geval van een noodstop. Het Rally Pack en het Suspension PRO-pakket kunnen afzonderlijk worden gekocht.

2021 KTM 1290 Super Adventure S
Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen