woensdag 7 december 2022
premium preview

Dit is een Premium-Preview artikel. Deze kun je op dit moment tijdelijk lezen om kennis te maken met onze betaalde artikelen. Wil je in de toekomst alle Premium artikelen kunnen lezen? Neem dan een abonnement. Dat kan al vanaf €2,50 per maand. Klik hieronder op de button voor de mogelijkheden.

2021 Yamaha MT-09: meer vermogen, meer koppel (video)

Sinds de MT-09 in 2013 op de markt kwam, is dit segment voor Yamaha ongelooflijk belangrijk geworden. Zo belangrijk dat er voor 2021 een geheel nieuwe MT-09 komt. Dat het uiterlijk anders is, kun je hierboven perfect zien. Maar er is meer!

Het 847cc-motorblok heeft plaats moeten maken voor een blok met 889cc. Hiervoor is de boring met 3mm vergroot en de extra cc’s verhogen het maximale vermogen met 4 pk tot 119 pk bij 10.000 tpm. Het maximumkoppel van de nieuwe MT bedraagt 93 Nm en het maximumkoppel wordt bereikt bij 7.000 toeren, liefst 1.500 toeren eerder dus. Vrijwel elk belangrijk intern onderdeel is daarnaast nieuw, waaronder de zuigers, drijfstangen, nokkenassen en carters.

Ook volledig nieuw is het brandstoftoevoersysteem. Waar de huidige MT-09 voorzien is van injectoren die rechtstreeks op de cilinderkop zijn bevestigd, zijn de injectoren op het 2021-model aan de gasklepzijde gemonteerd. De brandstof wordt zo op de achterkant van de inlaatklepkoppen ingespoten. Dit moet zorgen voor een beter verbrandingsrendement en bovendien bijdragen aan 9 procent lager brandstofverbruik.

Test 2019 Yamaha MT-09 SP

Het nieuwe CF-gegoten aluminium Deltabox-chassis is 2,3 kg lichter maar wel sterker en samen met de lichtgewicht aluminium swingarm draagt dit uiteraard bij aan een lager rijklaargewicht (189 kg). In combinatie met een kortere wielbasis levert dit een dynamischer rijgedrag op, aldus Yamaha. Samen met een nieuw quickshifter (op- en terugschakelfuncties), een verbeterde A&S-koppeling, een reeks aan hellingshoekgevoelige hulpmiddelen, volledige LED-verlichting en schakelbare rijmodi kun je met recht spreken van een nieuwe Yamaha. Kom maar op met die vergelijkingstest!

De nieuwe MT-09 zal verkrijgbaar zijn in drie kleuren: Storm Fluo, Icon Blue en Tech Black. Leveringen is vanaf maart 2021.

https://youtu.be/TUQNl45Hzbo

En dan ‘vergeten’ we nog:

  • Lichte Spin Forged 17-inch 10-spaaks velgen (Yamaha’s lichtste ooit)
  • Grotere 180/70-17 achterband met 120/70-17 voorband
  • Volledig instelbare KYB 41 mm upside-down voorvork (met herziene instellingen)
  • Verstelbare KYB-achterschokdemper (eveneens met herziene instellingen)
  • Full colour 3,5-inch TFT-instrumentenpaneel met externe stuurschakelaar
  • Radiale hoofdcilinder van de voorrem, 298 mm dubbele remschijven voor

De nieuwe Tamaha MT-09 stast vanaf maart 2021 bij de Yamaha-dealer

Technische kenmerken 2021 Yamaha MT-09

  • Nieuwe 889 cc inline driecilindermotor met 40 kleppen, vloeistofgekoelde DOHC EU5-motor
  • Meer vermogen bij alle toerentallen
  • 7% meer maximumkoppel bij lagere toerentallen
  • 4 pk meer maximaal vermogen
  • Nieuw 2,3 kg lichter CF-gegoten aluminium Deltabox-chassis
  • Lager rijklaargewicht van 189 kg – verlaging van 4 kg en de lichtste in de 900 cc Naked-klasse
  • Kortere wielbasis voor dynamischer rijgedrag
  • Nieuwe lichtgewicht aluminium swingarm
  • Pure en mooie nieuwe generatie MT-styling zonder afdekplaten
  • Overal premiumkwaliteit, met frame-afwerking in Crystal Graphite
  • Volledige LED-verlichting met Y-vormig merkpictogram voor en achter
  • Nieuw Quick Shift System (QSS) met op- en terugschakelfuncties
  • Verfijnde A&S-koppeling
  • Lichte en compacte nieuwe 6-assige IMU
  • Hellingshoekgevoelige hulpmiddelen voor de bestuurder: TCS, SCS en LIFt met drie interventiemodi
  • ABS en Brake Control (BC) systeem
  • Met D-MODE schakelbare rijmodi
  • Nieuwe ultralichte Spin Forged 17-inch 10-spaaks velgen
  • Grotere 180/70-17 achterband met 120/70-17 voorband
  • Volledig verstelbare KYB® 41 mm upside-down voorvork met herziene instellingen
  • Verstelbare KYB®-achterschokdemper met herziene instellingen
  • Full colour 3,5-inch TFT-instrumentenpaneel met externe stuurschakelaar
  • Radiale hoofdcilinder van de voorrem, 298 mm dubbele remschijven voor
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen