maandag 5 december 2022
premium preview

Dit is een Premium-Preview artikel. Deze kun je op dit moment tijdelijk lezen om kennis te maken met onze betaalde artikelen. Wil je in de toekomst alle Premium artikelen kunnen lezen? Neem dan een abonnement. Dat kan al vanaf €2,50 per maand. Klik hieronder op de button voor de mogelijkheden.

2023 Suzuki V-Strom 800 krijgt tweecilinder-in-lijn

440.000 Suzuki V-Stroms werden sinds 2002 verkocht. En het succes gaat verder met de nieuwe V-Strom 800, die naast de huidige V-Strom 650- en V-Strom 1050-modellen komt. Maar je kunt er vergif op innemen dat vroeg of laat de V-Strom 650 gaat verdwijnen. Opvallend aan de 2023 Suzuki V-Strom 800 is dat er geen V2 meer in het vooronder huist, maar een twee-in-lijn, zoals gebruikelijk is in het mid-seize segment. In de toekomst zal Suzuki ook gebruik maken van de wijdverspreide 270 graden crankpin offset. Dit resulteert in exact dezelfde ontstekingsafstanden, inclusief karakter en geluid, als de 90-graden V-twins van de vorige V-Strom-modellen.

Nieuwe tweecilinder

Het nieuwe tweecilinderblok meet exact 776 cc (boring x slag: 84 x 70 mm) en is volledig nieuw ontworpen. Dat betekent vloeistofkoeling, brandstofinjectie met elektronische gasklepregeling (ride-by-wire), twee bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder. Opvallend zijn de twee balansassen, door Suzuki Cross Balancer genoemd. De gepatenteerde opstelling van de twee balansassen bestrijden samen storende trillingen. Zij zijn gerangschikt op 90 graden krukashoek afstand van elkaar.

Suzuki noemt 84,3 pk (62 kW) bij 8.500 tpm als piekvermogen en een koppel van 78 Nm bij 6.800 tpm. Het brandstofverbruik zou 4,4 liter per 100 kilometer zijn. Standaard is niet alleen de zesversnellingsbak met een slipkoppeling, maar ook een quickshifter met blipper. Hierdoor kun je op en neer schakelen zonder de koppelingshendel in te trekken.

Elektronica

De nieuwe Suzuki V-Strom 800 heeft rondom led-verlichting. Er zijn drie rijmodi beschikbaar, evenls een viervoudig instelbare traction control. De vierde traction control-instelling heet Gravel en maakt iets meer slip op het achterwiel mogelijk. Uiteraard is ook ABS aan boord voor de in totaal drie schijfremmen, ook met een extra off-road modus. Het ABS op het achterwiel kan in het terrein worden uitgeschakeld. Verder is er een automatische start en snelheidsverhoging voor het starten of voor stop-and-go verkeer.

Nieuw op EICMA: 2023 Honda CL500

Rijwielgedeelte

Het chassis de V-Strom 800 DE (Dual Explorer) is conventioneel gebouwd: stalen buizen frame en stalen profielen, tweezijdige aluminium achterbrug met centrale veerpoot en omgekeerde telescoopvork voor. Zowel de volledig verstelbare voorvork als de volledig verstelbare schokdemper worden geleverd door Showa. Er is een draaiknop om de schokdemper gemakkelijk voor te spannen. Het is niet alleen de lange veerweg – 220 millimeter voor en 220 millimeter achter – die van de V-Strom 800 DE een enduro maakt, ook de draadspaakwielen, voor 21 inch diameter, dragen bij aan de pret. Over de banden: 90/90-21 voor, 150/70R17 achter, elk met grof profiel en binnenband.

Met 20 liter in de tank weegt de V-Strom 800 DE volgens Suzuki 230 kilogram. Dat is best zwaar voor deze klasse, maar de maten zijn er ook naar: 1.570 mm wielbasis, 62 graden balhoofdhoek, 114 mm naloop. De zadelhoogte bedraagt 855 mm, het tweepersoonszadel is niet in hoogte te variëren. De handgrepen aan de achterzijde worden gecombineerd met een bagagerek.

Het scherm is vrij eenvoudig in twee stappen van 15 mm en in totaal in drie standen te vergrendelen. Daar is wel gereedschap voor nodig. Tot de standaarduitrusting behoren kunststof kappen op de handgrepen van het aluminium buisstuur. Er is een USB-aansluiting aan de linkerkant van de cockpit. Originele accessoires zijn er ook al, waaronder een groter windscherm, aluminium koffers en diverse valbeugels. Het is nog niet bekend of er ook een middenbok als optie beschikbaar komt.

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen