vrijdag 19 juli 2024

2023 Triumph Street Triple 765 RS: eerste vragen na de test

Een testtweedaagse in en rond het circuit van Jerez, daar wordt bij Motor.NL doorgaans een stevig rondje om geknokt. En al helemaal als de nieuwe Triumph Street Triple op het menu staat… Onze kleinste trok aan het – eh – langste eind, dit keer. Hij is de paddock amper ingereden, of we hebben ‘m al aan de lijn.

Hap even naar adem, man. Zo hijgen. 

Jelle Verstaen: “Tja, als je net hebt geprobeerd om Triumph-eregast en IOMTT-ster Peter Hickman bij te houden…”

Geprobeerd, als in? 

“Tot ‘t einde van de pitstraat gelukt. Niet te doen, die man. Hij kwam me aan zo’n rotvaart voorbij op een stuk waarop ik dacht dat ik snel ging, dat ik er een spreekwoordelijke snotneus aan overhield. Niet normaal.”

Vertel liever hoe ‘t was op die Street Triple.

“Zeg maar Street Triples, meervoud. We waren hier vandaag en gisteren immers om zowel de R als de RS te testen: een hele dag op de weg, en drie sessies op het circuit van Jerez. De twee Street Triples zijn grondig vernieuwd voor 2023, met tal van motorische upgrades – gaande van een herwerkte in- tot uitlaatlijn, over aangepaste zuigers en nokkenassen met meer lift, tot hogere compressie, tot nieuwe versnellingsbakverhoudingen en nieuwe kleurtjes. Compleet nieuw.” 

2023 Kawasaki Z650 & Ninja 650: eerste vragen na de test

Waar zit ‘t verschil tussen beide versies ‘m?

“Ik probeer ‘t even in een notendop samen te vatten. De R is de zogenaamde ‘instapversie’. Nu ja, wat heet, met een TFT-dashboardje, IMU met hellingshoekgevoelig ABS en tractiecontrole, vier rijmodi, een standaard quickshifter een volledig instelbare Showa-ophanging en Brembo M4.32’s vooraan… Een geweldig pakket. De RS is dan weer de segmenttopper, die uitpakt met een groter TFT-scherm, Brembo Stylema’s, een Öhlins monoshock met piggyback achteraan, een strakkere Showa-setup vooraan, een iets kortere wielbasis en krappere balhoofdhoek, een extra Track-rijmodus, sportievere banden, een span/ratio-verstelbaar Brembo MCS-remhendel, een standaard duozitcover,…”

De hamvraag blijft of de nieuwe het beter doet dan de afzwaaiende Street Triple? 

Verstaen: “Jazeker. Om te beginnen op papier: de RS bijvoorbeeld puurt nu 130 pk (120 pk op de R) uit z’n triple, da’s maar liefst 7 pk meer dan voorheen. Maar ook het stuur werd bijvoorbeeld 12mm breder, waardoor de op zich al lekker sturende Street plots nog makkelijker van z’n ene op z’n andere oor te vlijen valt. Afgezien van de ietwat moeilijk bereikbare zijstandaard – die wat achter de voetsteunen verscholen zit – kan ik ‘m eigenlijk geen enkele fout aansmeren. Wat een ding. ”

In hoeverre zijn de mechanische upgrades voelbaar? 

“Wel, misschien is ingekorte versnellingsverhoudingen in de bak nog het meest voelbaar. De combinatie met het erg krachtige, maar boterzacht op het gas reagerende blok en het fenomenaal strak sturende rijwielgedeelte wérkt gewoon. Wat mij betreft het summum van een middenklasse nakedbike op dit moment – ik zou niet weten wat meer te wensen – waarbij ik ondanks het aanzienlijke prijsverschil toch een voorkeur heb voor het RS-pakket.”

Wat moet dat summum kosten? 

“De R kost 11.995 euro, voor de RS betaal je 14.995 euro. Een pakket en prijszetting waarmee Triumph duidelijk mikt op Yamaha’s MT-09 (SP), Kawasaki’s Z900 (SE) en KTM’s 890 Duke (R ). Wordt een ongemeen spannende strijd om kopers, als je ‘t mij vraagt.”

En nu? 

“Nog één sessie te gaan hier, ik zet me alvast schrap… Later, chef!” (klik)

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen