donderdag 9 mei 2024

25 jaar Yamaha R1 wordt op 21 en 22 juli gevierd op het Mugello-circuit

Yamaha viert de 25e verjaardag van de R1, een baanbrekende motorfiets die prestaties en innovatie naar een hoger niveau heeft getild. Ter ere van deze mijlpaal worden speciale activiteiten georganiseerd tijdens de Yamaha Racing Experience (YRE) op het Mugello-circuit in Italië op 21 en 22 juli. Yamaha-enthousiastelingen en bekende namen uit de motorsport komen samen om de erfenis van deze iconische machine te vieren.

1998

De Yamaha R1, geïntroduceerd in 1998, heeft de motorindustrie veranderd met zijn uitmuntende techniek en symboliseert snelheid, kracht en geavanceerde technologie. Het innovatieve ontwerp omvatte een compacte 998cc-vloeistofgekoelde viercilindermotor met vijf kleppen per cilinder en een verticaal gestapelde versnellingsbak. Het aluminium Deltabox II-chassis, de aluminiumlegering achterbrug, de Yamaha Monoshock-achterschokdemper en de instelbare upside-down voorvork van 41 mm in samenwerking met Öhlins waren andere opvallende kenmerken.

De Yamaha R1 onderscheidde zich door zijn compacte chassis en ophanging, geïnspireerd door de Grand Prix, wat resulteerde in ongeëvenaarde rijprestaties en wendbaarheid. Met een gewicht van slechts 177 kg bood de R1 een indrukwekkend vermogen van 150 pk.

1999

Het succes van de R1 in de racerij was opmerkelijk. In 1999 schreef de motorfiets geschiedenis op de Isle of Man TT, waar David Jefferies met de R1 de overwinning behaalde in de TT Formula One en een ronderecord vestigde van 195,25 km/uur. Hij won ook de Senior TT en de TT voor productiemotoren, waarmee hij de racevaardigheid van de R1 demonstreerde.

2000

Yamaha bleef de R1 verfijnen en verbeteren. Het model van 2000 bracht meer dan 250 wijzigingen met zich mee, waaronder verbeteringen aan het motorblok, chassis, aerodynamica en een nieuwe titanium uitlaatdemper.

2002

In 2002 introduceerde Yamaha de volgende generatie R1, onder leiding van projectleider Yoshikazu Koike. Deze versie bevatte een innovatief vacuümgestuurd brandstofinjectiesysteem voor geavanceerde vermogensafgifte, evenals een nieuw Deltabox III-frame dat lichter was en tegelijkertijd 30% sterker in torsiestijfheid.

2004

In 2004 werd de vierde generatie R1 geïntroduceerd met tal van verbeteringen. Het had een nieuw motorblok met grotere boring en kortere slag, een cilinderontwerp met gesloten dek, drijfstangen met breuksplitsing, een RAM-luchtinlaat, nieuwe uitlaten onder het zadel, herziene chassisgeometrie en een strakker kuipwerkontwerp. Met 180 pk bereikte de R1 een vermogen-gewichtsverhouding van 1:1, een primeur voor een productiemotorfiets.

2007

In 2007 bracht Yamaha de R1 met het innovatieve YCC-T ride-by-wire gasklepsysteem en elektronisch geregelde variabele luchtinlaattrechters (YCC-I). Het motorblokontwerp kreeg vier kleppen, een slipkoppeling, een verbeterd Deltabox-frame en verbeterde remmen en vering.

2009

In 2009 lanceerde Yamaha de volgende generatie R1 met een revolutionair motorblok met een crossplane-krukas, afgeleid van Yamaha’s MotoGP M1. Dit unieke ontwerp zorgde voor vrijwel lineaire koppelkarakteristieken. Andere verbeteringen waren dubbele brandstofinjectoren, een nieuw lichtgewicht aluminium Deltabox-frame, een gegoten magnesium subframe en geavanceerde elektronica.

In datzelfde jaar behaalde de Yamaha R1 grote successen in de racesport. Ben Spies won 14 van de 28 races in zijn debuutjaar bij het WorldSBK-kampioenschap en werd kampioen. Het YART Yamaha EWC-team werd wereldkampioen endurance, Leon Camier won 19 van de 26 races in het Britse Superbike-kampioenschap en Katsuyuki Nakasuga veroverde de Japanse Superbike-titel, waardoor de concurrentiekracht van de R1 verder werd benadrukt.

2012

In 2012 werd de R1 uitgerust met een tractioncontrolsysteem om de tractie te optimaliseren en de rijeigenschappen te verbeteren. Dit systeem paste het ontstekingstijdstip, de brandstoftoevoer en de gasklepopening aan.

2015

In 2015 introduceerde Yamaha de baanbrekende 2015 R1. Met een krachtig motorblok van 200 pk was het de eerste productiemotorfiets met een zes-assige Inertial Measurement Unit (IMU) en elektronische ondersteuningssystemen afkomstig uit de MotoGP. Met een gewicht van 179 kg en geavanceerde race-eigenschappen was de 2015 R1 een sensatie. Het topmodel R1M bood extra functies zoals elektronisch gestuurde vering, lichtgewicht carbon kuipwerk en een datalogger voor race- en circuitliefhebbers.

2018

Het R1-model van 2018 bood uitgebreidere geavanceerde elektronica, waaronder een Quick Shift System (QSS) met een blipperfunctie voor schakelen zonder koppeling. De prestaties werden verder verbeterd met progressievere mapping van het Lift Control System en herziene veringsinstellingen. De R1M kreeg een verbeterde interface voor de Öhlins Electronic Racing Suspension.

2020

In 2020 kreeg de R1 een vernieuwd CP4-motorblok met verbeteringen aan de cilinderkop, nokkenassen en injectiesysteem. De elektronische rijhulpsystemen werden verfijnd met nieuwe functies zoals het Engine Brake Management-systeem (EBM) en het Brake Control-systeem (BC) voor meer controle. Het chassis en de vering werden ook verbeterd voor betere prestaties en kortere rondetijden.

De R1 en R1M blijven een dominante kracht in de racescene, met Toprak Razgatlıoğlu en Andrea Locatelli van het Pata Yamaha Prometeon Official WorldSBK Team aan de leiding in het FIM Wereldkampioenschap Superbike. Razgatlıoğlu won het kampioenschap van 2021 met 13 overwinningen, terwijl Locatelli ook indruk maakte met 11 podiumplaatsen.

Overwinningen

De R1 heeft wereldwijd zijn bekwaamheid bewezen. Het Yamaha Factory Racing Team won de 8-uursrace van Suzuka vier keer op rij tussen 2015 en 2018. In de AMA Superbike behaalden Cameron Beaubier (2015, 2016, 2018, 2019, 2020) en Jake Gagne (2021, 2022) zeven van de laatste acht titels. Nakasuga werd in 2021 voor de tiende keer Japans Superbike-kampioen, terwijl Tommy Hill (2011), Josh Brookes (2015), Tarran Mackenzie (2021) en Bradley Ray (2022) Brits kampioen Superbike werden op de R1.

Yamaha blijft innoveren en heeft de R1 GYTR geïntroduceerd. Deze speciale machine, ontworpen voor circuitrijders en racers, is sneller en nauwkeuriger dan ooit. Uitgerust met meer dan 25 GYTR-raceonderdelen biedt de R1 GYTR individuele rijders en teams de mogelijkheid om hun eigen unieke superbike te creëren. De R1 GYTR is exclusief verkrijgbaar bij GYTR PRO SHOPS.

Festiviteiten

Ter ere van de 25e verjaardag van de R1 zullen er feestelijke activiteiten plaatsvinden tijdens de Yamaha Racing Experience op het Mugello-circuit in Italië. Het evenement, dat normaal gesproken exclusief is voor R1M-klanten, wordt dit jaar voor het eerst opengesteld voor R1-eigenaars. Deelnemers kunnen op twee verschillende manieren aan het evenement deelnemen.

Het evenement biedt R1-eigenaars de mogelijkheid om deel te nemen aan zowel het volledige tweedaagse programma als alleen de zaterdag, waarbij ze kunnen genieten van circuitsessies, interactie met racers en een kijkje achter de schermen kunnen nemen. Het belooft een gedenkwaardige gelegenheid te worden om de 25e verjaardag van de R1 te vieren en de prestaties en innovaties van deze legendarische motorfiets te erkennen.

Het evenement belooft een exclusieve ervaring te worden voor alle R1- en R1M-eigenaars, waarbij ze de kans krijgen om deel te nemen aan de volledige Yamaha Racing Experience met circuitsessies, technisch advies, rondleidingen en ontmoetingen met Yamaha-racers. Er zullen ook speciale tentoonstellingen zijn om de 25-jarige geschiedenis van de R1 te vieren en de blijvende impact van deze iconische motorfiets te tonen.

Trots

Paolo Pavesio, Marketing en Motorsport Director van Yamaha Motor Europe, is trots op de 25e verjaardag van de Yamaha R1 en benadrukt de revolutionaire rol van de R1 in de motorwereld. Hij noemt de R1 een game-changer die constant is geëvolueerd en de grenzen van prestaties en innovatie heeft verlegd. Pavesio is enthousiast over de Yamaha Racing Experience op Mugello als een speciale gelegenheid om de R1 te eren samen met klanten en Yamaha’s grootste sterren.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen