zondag 21 april 2024

TET-test Yamaha Ténéré 700 Rally Edition: sterke genen in de prut

Yamaha heeft verschillende versies van zijn Ténéré 700 in het gamma. De Rally Edition – het onderwerp van deze TT-test – verwijst naar de XT600 Ténéré die in 1983 wrdd geïntroduceerd. Met zijn 34 liter tank, monocross-ophanging en de dikke luchtgekoelde mono was de XT niet alleen een eerbetoon aan de Dakar-motoren van Yamaha, maar ook een uitstekende offroad-motor.

Foto’s: Cornelio Longo

We vonden het een leuk idee om de TET-test van de Ténéré Rally Edition op te vrolijken met de aanwezigheid van de XT600 Ténéré. Deze motor diende niet alleen als inspiratie voor de stijl van deze nieuwe rally-Yamaha, maar speelde ook een rol in het concept van de volledige Yamaha Ténéré 700-serie. Onze testmotor was uitgevoerd in het Yamaha blauw, maar vanaf 2023 is de Rally Edition alleen nog verkrijgbaar in de wit-rode heritage-kleurstelling. In 1983 was er ook een vergelijkbare uitvoering beschikbaar.

Uitdagende omstandigheden

Net voordat de lange periode van droogte van mei tot juli begon, leek het alsof de winter acht maanden had geduurd. Kou en vooral regen hadden het TET-traject dat we in gedachten hadden lange tijd geteisterd. Op de Frans-Belgische grens moest de Ténéré zich bewijzen in zeer natte omstandigheden. Gelukkig werd het droog, maar de ondergrond vertoonde nog steeds sporen van de lange en regenachtige winter. We werden geconfronteerd met uitdagende omstandigheden, waarbij de grond op sommige plaatsen perfect droog was en op andere stukken meer leek op een rivierbedding dan op een TET-route.

TET-test Royal Enfield Himalayan: over de top met de Himalayan?

Favorietenrol

We hoeven er niet omheen te draaien, de Ténéré 700 Rally Edition begon aan deze TET-test als een van de favorieten. Daar zijn verschillende redenen voor. Ten eerste is er het uitstekende CP2-motorblok. Deze twin blinkt uit in koppel onderin en in het middengebied, heeft een vlot karakter en een gedroomde gasrespons. Dit alles wordt ondersteund door een chassis dat zowel op de weg als offroad goed presteert. Yamaha heeft ook gezorgd voor een ergonomie die gericht is op offroad-rijden. Een laag windscherm, een verticaal geplaatst dashboard, een recht zadel en een smalle tank. Maar twee van deze kenmerken zijn veranderd in de World Raid-versie. Deze heeft een grotere en iets minder smalle tank en een ander TFT-dashboard. Hoewel dit voordelen biedt, zijn deze meer gericht op langere trips en bieden ze weinig of geen voordelen op TET-routes. De 16-liter benzinetank is ruim voldoende voor dit soort wegen. Ons testmodel was uitgerust met een quickshifter en valbescherming. Het is mogelijk dat we later dit jaar de nieuwe World Rally aan onze lijst toevoegen. Met een andere voorvork en een tweedelig zadel waarvan het achterste deel kan worden weggelaten om bagage te monteren, biedt de World Rally mogelijk toegevoegde waarde op TET-routes, ondanks de grotere benzinetank. Wordt vervolgd…

Off road genen

Yamaha heeft een goede balans gevonden tussen offroad en asfalt met de Ténéré 700. Wat goed werkt op onverharde ondergrond, functioneert net zo goed op de openbare weg. Maar het is niet vanzelfsprekend om comfort op de weg te combineren met offroad-kwaliteiten. Yamaha heeft de Ténéré 700 ontwikkeld met een focus op offroad-rijden en heeft ervoor gezorgd dat hij ook soepel presteert op de weg. Maar je voelt meteen dat dit een motor is die echt is ontworpen met de Afrikaanse pistes in gedachten. Op de lange rechte stukken van de TET-route merk je meteen dat je staand op de voetsteunen een zeer natuurlijke houding kunt aannemen. Dit betekent dat vermoeidheid beperkt blijft. De speelsheid van het CP2-blok stelt je in staat om staand en spelend met het gashendel moeiteloos door of over de diepste kuilen te gaan. Soms is een lichte bediening van de koppeling nodig om het voorwiel iets lichter te maken. De upside-down voorvork van de Ténéré 700 is standaard goed afgesteld voor dit soort werk en de veerweg van 210 mm is voldoende.

Dit geldt ook bij stevig remmen in diepe kuilen. De vork zorgt voor goede stabiliteit en dankzij het gemakkelijk uitschakelbare ABS aan de achterkant kun je hard remmen zonder al te veel zorgen. Het is een verdienste van Yamaha dat ze het zo eenvoudig hebben gemaakt om het ABS aan de achterkant uit te schakelen. Geen ingewikkeld gedoe met mappings en rijmodi, maar gewoon een druk op de knop. Prachtig.

TET-test Yamaha Ténéré 700 Rally Edition

Controle

Op de droge stukken van de route presteerde de Ténéré 700 zowel gemakkelijk als snel. Het is opmerkelijk dat deze twee aspecten vaak hand in hand gaan. Maar de natte en modderige gedeelten vormden een andere uitdaging. In de modder zijn de banden van cruciaal belang en bepalen ze grotendeels de prestaties. Op de meer technische stukken, waar we lange ondergelopen stroken moesten doorkruisen, kon de Ténéré zijn andere sterke punten laten zien. Het gemak waarmee je deze motorfiets bij lage snelheden kunt beheersen, is een groot voordeel op deze technische secties. De constructie van de Ténéré, de soepelheid van het motorblok en de goede gewichtsverdeling zorgen ervoor dat je bijna de wendbaarheid van een grote enduro hebt. Dit heeft Pol Tarres bewezen door dit jaar de Erzbergenduro 2023 te rijden op een Ténéré 700 – zie de video op motor.nl. Hoewel het gewicht van 203 kg niet veel is voor een 700ccmotor, is het gewicht wel aanwezig en speelt het een rol.

Dubbeltest Yamaha Ténéré 700 Rally Edition vs. Yamaha Ténéré 700 World Raid

Conclusie TET-test Yamaha Ténéré 700 Rally Edition

Van alle tot nu toe geteste motoren steekt de Yamaha Ténéré 700 Rally Edition er op dit moment bovenuit. De harmonie tussen het motorblok en het chassis is perfect, de geometrie klopt en bovendien biedt de Ténéré enorm veel plezier. Het is altijd al een uitblinker geweest in de middenklasse adventure motoren, en in deze TET-test zet hij een nieuwe standaard voor de motorfietsen die nog zullen volgen. Uitmuntend.

En de 1983 Yamaha XT600 Ténéré?

Het was een plezierige ervaring om tijdens deze test ook de oorspronkelijke Yamaha XT600 34L te herontdekken. Opvallend genoeg had Yamaha destijds al aandacht besteed aan de slanke sectie rond het zadel. Ondanks de grote brandstoftank geeft de motor nog steeds de indruk dat je op een smalle motor rijdt. Bovendien is hij opvallend licht. Vaak voelde het alsof we met een enduromotor onderweg waren. De XT600 leunt meer naar een endurostijl dan zijn moderne nakomeling. Met name in bochtige secties viel de uitstekende wendbaarheid op. Het blok zelf is speels en biedt voldoende koppel. Bovenin het toerentalbereik is er minder sensatie, maar met 46 pk is het anno 2023 nog steeds voldoende voor een TET-route. Op de openbare weg laat de leeftijd van de XT600 zich voelen, maar offroad kwam hij nog steeds uitstekend tot zijn recht. Het enige zwakke punt was de te zachte voorvork, maar daar zijn oplossingen voor beschikbaar. Bovendien is een luchtgekoeld blok altijd een voordeel bij een eventuele valpartij, aangezien je de radiator niet kunt beschadigen. Voor sommigen blijft de kickstarter een bron van ergernis, maar met de automatische decompressie is de XT600 meestal gemakkelijk te starten. Hoe dan ook is het indrukwekkend hoe goed een motor van 40 jaar oud nog steeds zijn mannetje staat offroad. Dat is de kracht van goede genen.

Score Jelle VerstaenScore Thierry Sarasyn Score Nicky Kenis
Prestaties        15/20
Ophanging      16/20
Afwerking       16/20
Gebruiksgemak          17/20
TET gehalte     16/20
Prestaties        17/20
Ophanging      16/20
Afwerking       16/20
Gebruiksgemak          17/20
TET gehalte     16/20
Prestaties        16/20
Ophanging      14/20
Afwerking       16/20
Gebruiksgemak          16/20
TET gehalte     16/20
Totaal:            80/100Totaal:            82/100Totaal:            78/100

De TET-lijst

Deze motorfietsen willen we graag in de verkiezing van de Beste TET-Motor Ter Wereld droppen. Dit is een voorlopige lijst, die we aanpassen als blijkt dat er dit jaar nog adventure-model wordt gelanceerd. Natuurlijk zijn we ook afhanklijk van de beschikbaarheid van modellen in de motortestparken van importeurs. In elk geval bieden we je (minstens) één TET-test per maand en kiezen we in december de beste TET-Motor Ter Wereld.

Thierry Sarasyn
Thierry Sarasyn
Thierry Sarasyn is al jarenlang actief in de motorbranche als journalist in België. Hij is vooral bekend als oprichter van de online site motornieuws.be en hoofdredacteur van Motor Magazine België.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen