50 Jaar Honda CB: De versnellingen

Messcherp. Onze tanden zijn geslepen, klaar voor ieder verzet. Onze speling minimaal, bijna naadloos grijpen we in elkaar, transformeren we de botte motorkracht naar de juiste snelheid. We draaien door, sneller, langzamer, laten ons bedienen door een minimaal tikje van de voet, altijd synchroon verzoenen we verschillende snelheden tot een naadloze acceleratie, of krankzinnige snelheid, we draaien uur na uur na uur. De krachten fenomenaal, de snelheid enorm, gemasseerd in een bad olie wrijven we ons warm, heet, koelen af en staan weer klaar voor een volgende afranseling. Rond en rond, schuiven, schuren, smeren en pasklaar afleveren aan een laatste etappe van ketting, band, asfalt en afstand.

En nu dan, stilstand. Nu staan we vrij wanner we niet moeten, krakend van de wisselingen van de wacht, onze tanden, slecht gesmeerd, geërodeerd en versleten vertonen we speling. Beschamend missen we de juiste precisie, van zachtjes beroerd tot hard getrapt gaat onze aftakeling in rap tempo door tot ons niet rest dan eeuwige rust. Op, klaar. En glimmen hier onze getergde tanden, genieten we een laatste keer van verse olie en tonen we ons laatste wapenfeit. En spel van draaien, zelfs in definitieve stilstand.

Jaap van der Sar

In 2019 bestaat de Honda CB750 50 jaar. Deze Honda betekende de nekslag voor veel motormerken, maar luidde ook de nieuwe tijd in. De motorfiets evolueerde van functioneel vervoersmiddel naar recreatief genotsmiddel. Omdat het zonde is een ’69 blok uit elkaar te schroeven, hebben we dat gedaan met een ’79 blok. Een vierklepper in plaats van een twee.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.