50 Jaar Honda CB: Het bovencarter

Ik houd de boel bij elkaar. Letterlijk. Lang zijn mijn armen, taai mijn lichte metaal. Ik scheid de strijdende partijen, ben onverzettelijk. Boven mij gonst het, beuken de zuigers erop los. Onder mij worden de klappen opgevangen, magisch in beweging gebracht. En ik bewaar de rust. Ik ben de portier, die de strijdende partijen samensmelt tot een zinvol geheel. Ik breek niet, zet uit waar nodig, beweeg mee, in kleine beetjes, en trek mijn lange spieren nog eens wat strakker aan. In mijn toppen ratelt het, tintelen de nokken de kleppen op hun plaats, eronder voel ik de hitte, de wrijving langs de cilinders. Van binnen brand ik, natuurlijk. Maar ik speel met de hitte, geef het door en neem het op. Wat ik doe brengt geen vooruitgang. Ik faciliteer. Breng balans in een heksenketel en neem genoegen met een plaats aan de zijlijn.

Maar nu is het klaar. Mijn spierkracht dient geen enkel doel meer. Ik krimp niet, zet niet uit, maar ben eenvoudig koud. Een verdiende ontspanning, natuurlijk, maar toch. Soms droom ik van beweging, dan gloei ik voorzichtig weer op en trek mijn machtige spieren nog één keer aan. En ik weet dat het voorgoed voorbij is, de portier sluit af, vertrekt en is klaar voor de smeltoven.

Jaap van der Sar

In 2019 bestaat de Honda CB750 50 jaar. Deze Honda betekende de nekslag voor veel motormerken, maar luidde ook de nieuwe tijd in. De motorfiets evolueerde van functioneel vervoersmiddel naar recreatief genotsmiddel. Omdat het zonde is een ’69 blok uit elkaar te schroeven, hebben we dat gedaan met een ’79 blok. Een vierklepper in plaats van een twee.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.