donderdag 28 maart 2024

De dikste motoren van de 8 Uren van Suzuka

De legendarische 8 Uren van Suzuka-race werd in 2016 opeens de grote finale van het Endurance World Championship. Voor velen was Suzuka sowieso al het hoogtepunt. De Japanse merken trekken namelijk alles uit de kast om net die ene race te winnen – een grotere eer bestaat bijna niet.

Sinds de organisatie per 2016 besloot om het EWC te beginnen met de Bol d’Or (F) in het najaar en te eindigen met de 8 Uren van Suzuka (JPN) in de zomer, was het kampioenschap plots wat vreemd. Teams werden – zoals bij voetbal heel normaal is – kampioen van een gebroken seizoen. Maar als je dat al vreemd vond, maakt de legendarische 8 Uren van Suzuka het allemaal nog net wat vreemder.

Momenteel staat Team SRC Kawasaki France aan de leiding in het EWC, op vijf punten van nummer 2; Suzuka Endurance Racing Team. Nog één ronde te gaan dus, waarbij het kampioenschap beslecht wordt. Nu dan het vreemde; SRC Kawasaki en SERT zullen allang uit het hoofd gezet hebben voor de overwinning te rijden op Suzuka. Ter verduidelijking; tijdens de race in 2017 (seizoen 2016/2017) was voor kampioen GMT94 Yamaha in de 8 Uren slechts  een elfde plaats voldoende. Voor 2017/2018 volstond voor F.C.C. TSR Honda France een derde plaats om Endurance Wereldkampioen te worden. De vaste EWC-deelnemers ontvangen de Japanse teams hartelijk, maar weten wel dat ze de oren gewassen worden door diezelfde Japanse teams.

Hoe dat kan?

De 8 Uren van Suzuka is een speciale race. De vier Japanse merken zien de race als het stokpaardje, waarbij het feitelijk alleen tussen hen gaat; om de eer van het thuisland. Juist omdat die drijfveer van het oer-Japanse eergevoel zo sterk is, zijn de motoren die aan de start verschijnen indrukwekkender dan waar ook.

Suzuki, Yamaha, Kawasaki en Honda trekken stuk voor stuk alles uit de kast in een poging dat illustere door Coca Cola-gesponsorde podium te betreden. Na acht uur racen in zinderende hitte, waarbij de start bij klaarlichte dag is, om in het pikkedonker te eindigen. De beste rijders uit kampioenschappen overal ter wereld worden geboden te verschijnen in een soort all-star langeafstandsrace.

Komend weekend vindt deze knotsgekke acht uur durende race weer plaats. We alvast zetten de dikste Japanse machines van de 8 Uren van Suzuka voor je op een rijtje.

Suzuka 8 Hours

Yamaha Factory Racing – YZF-R1M

Suzuka 8 Hours

Kawasaki Racing Team – ZX10RR

Suzuka 8 Hours

Honda Endurance Racing Team – CBR1000RR Fireblade SP2

Suzuka 8 Hours

Yoshimura Suzuki – GSX-R1000R

Suzuka 8 Hours

SRC Kawasaki France – ZX10RR

Suzuka 8 Hours

Moriwaki Honda – CBR1000RR Fireblade SP2

Suzuka 8 Hours

Yamaha Austria Racing Team – YZF-R1M

Suzuka 8 Hours

Red Bull Honda – CBR1000RR Fireblade SP2

Suzuka 8 Hours

Bolliger Team Switzerland Kawasaki – ZX10RR

Suzuka 8 Hours

F.C.C. TSR Honda France – CBR1000RR Fireblade SP2

Suzuka 8 Hours

Suzuki Endurance Racing Team – GSX-R1000R

De 8 Uren van Suzuka worden in Nederland in zijn geheel uitgezonden op Eurosport 2. In de nacht van zaterdag 27 op 28 juli begint de uitzending om 4.15u. Voor ons in de lage landen is het een bijzondere race geworden omdat Michael van der Mark (gedeeld met teamgenoot Nakasuga) het grootste aantal overwinningen heeft in de Japanse race. Van der Mark komt uit voor het Yamaha Factory Racing Team.

Verder komt Nigel Walraven voor het Bolliger Kawasaki-team aan de start, rijdt de Belgische Xavier Simeon bij het VRD Yamaha-team en zien we zijn landgenoot Bastian Mackels aan op de grid met een ZX10R van het Trickstart Kawasaki-team.

Foto’s: teams/FIM EWC

Nick Enghardt
Nick Enghardt
Nick Enghardt, geboren op 14 december 1989. Druktemaker, techniek-nerd, liefhebber van oude motoren en een eindeloze bron van nutteloze (motor)feitjes. Werkt haast net zo lief aan zijn motoren als hij erop rijdt. Behalve dat Nicks motoren niet zelden stuk voor stuk stilstaan. Gelukkig maar dat hij MotorNL-testredacteur is en er dus altijd wel een nieuwe motor te testen valt.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen