50 Jaar Honda CB: Het onderblok

Ooit kwam ik uit de mal. Een kunstwerk van lichtmetaal. Dampend nog, mijn fysiek strakgeboetseerd als precisie-instrument. Sterk, onverzettelijk waar het moet, dunwandig waar het kan, een wonder van balans tussen noodzaak en gewicht. Bij mij komt alles samen. Ik vang de krachten op, ben het fundament, de basis, voor alles wat beweegt. Krankzinnig zijn de krachten die ik te voortduren krijg, de snelheden die ik in toom houd. Gloeiend de olie op mijn huid, een schelp voor de ingewanden die het beest aan de praat houden. Razend versnellen de tandwielen, vertragen weer, boven mijn hoofd dansen de krukken met duivels genot op het feest van vuur en blinkend staal en ik draag, verdraag het geweld als vanzelf, zet uit, krimp, koel en ben de basis van alles.

En nu. Het feest is klaar, krakend en steunend tot een einde gekomen. De vlammen gedoofd, alles staat stil. Ik ben onverzettelijk, nog steeds, aan mij heeft het niet gelegen. Maar waar gespeeld wordt met vuur is een eind onvermijdelijk. Mijn huid is dof, geplaagd door de elementen. Maar ik ben heel, nog steeds uit één stuk. Verscholen onder de dikke, koude olie glim ik. Net als vroeger, wacht ik geduldig op het Helse Feest.

Jaap van der Sar

In 2019 bestaat de Honda CB750 50 jaar. Deze Honda betekende de nekslag voor veel motormerken, maar luidde ook de nieuwe tijd in. De motorfiets evolueerde van functioneel vervoersmiddel naar recreatief genotsmiddel. Omdat het zonde is een ’69 blok uit elkaar te schroeven, hebben we dat gedaan met een ’79 blok. Een vierklepper in plaats van een twee.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.