Andere vorm voor recordpoging Aalt Toersen

Na maanden van voorbereidingen gaat het dan eindelijk gebeuren! Binnenkort jacht Aalt Toersen vol gas richting hopelijk het snelheidsrecord tijdens de Bonneville Motorcycle Speed Trials. Maar wel iets anders dan gepland. In eerste instantie zou die jacht gaan gebeuren met de inmiddels beroemde recordraket, zeker nadat er succesvol getest werd. Helaas ging het bij een volgende test iets minder toen op volle snelheid het 50cc-motorblok vastliep. Ai.

Het moment waarop het 50cc-blok vastloopt…
Foto: Henk Keulemans

Maarten Fijlstra, samen met Toersen en Gerrit Tuenter verantwoordelijk voor de techniek: “Na een korte inspectie bleek dat stof en gruis zich had verzameld aan de binnenkant van de stroomlijn, in de buurt van de carburateur. Onderin de kombochten lag heel veel vuil vanwege vrachtwagentesten en dat vuil werd door de wervelingen in de stroomlijn omhoog gegooid. Op het zout van Bonneville zou dat ook een probleem kunnen worden en dus moesten we gaan nadenken over een goede luchtfilter.”

“Op de thuisbasis in Zwolle werd de volgende dag geconstateerd dat de hoofdoorzaak een losliggende cilinderkop is geweest. We gebruiken een los cilinderkopje, eigenlijk een verbrandingskamer, welke door een mantel vastgeklemd wordt op de cilinder. Gelukkig was de cilinder zelf niet kapot en de volgende dag gaf het blokje al weer ruim 23 pk op de testbank, met natuurlijk wel een nieuwe zuiger. Door een kleine aanpassing is het probleem van de losliggende cilinderkop inmiddels gelukkig verholpen.”

Wat een luxe, tips van Jan Thiel. Aalt Toersen boekte drie GP-overwinningen voor Jan op Jamathi in 1970.

Er diende zich echter wel een ander, veel groter probleem aan: serieuze tijdnood. Zeker na de problemen met het blok. Daarom is de recordpoging met de recordraket een jaar verzet. Toch gaat Toersen met zijn team wel naar Bonneville, inclusief de oude Kreidler van Aalt. Zo kunnen beide motorblokken alvast goed getest worden en weet het team bovendien precies wat ze volgend jaar kunnen verwachten. Denk daarbij aan het rijden op zout, het rijden op grote hoogte maar ook aan de speciale manier van keuren door de AMA (American Motorcycle Association).

Voor de goede orde, het is niet de standaard Kreidler die naar Amerika reist. Diverse aanpassingen waren namelijk nodig om te kunnen voldoen aan de strenge reglementen van de FIM en AMA. Er is een andere stroomlijn op gekomen, de koeling is aangepast met radiateur aan de rechterzijkant, er zitten  nieuwe Heidenau-banden met de juiste speedrating op, een andere achtervork en ga maar door. 

Het oude record in de klasse ‘50cc met halve stroomlijn en vrije brandstof’ staat op 138 kilometer per uur. Tijdens testen werd door Aalt al gemakkelijk 150 kilometer per uur gehaald. De kans van slagen is dus groot. Hoewel… Het is de laatste paar weken erg nat geweest op de zoutvlakte. De Speed Week, een paar weken geleden, kon zelfs niet doorgaan. Het blijft dus spannend!

Binnenkort meer.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.