Aziatische toerbuffel met KTM 1279cc-V-twin

Gisteren de Benelli 1200 GT, met een 1.203cc triple, nu de CF Moto 1250 TR-G met V-twin, die ook al vaker opdook. Beide lijken verdacht veel op een BMW. En ooit stelden we dan ook de vraag of BMW er blij mee is. Of zijn ze vervuld van trots, op zo’n mooie kopie van de R1250RT. Of moeten ze gewoon hun mond houden omdat er anders geen BMW meer in China verkocht mag worden. Wat de CF Moto ook teweeg brengt in München, in China draait de CIMA, ondertussen de belangrijkste motorbeurs van Azië. En daar ging het doek van de CF Moto 1250 TR-G.

CF Moto grijpt de CIMA aan om de 1250 TR-G te introduceren. Eerst als politiemotor – 1250 J – en in 2021 als ‘gewone mensen’-motor. Nu lijkt de motor wel op een BMW, maar er schuilt toch vooral KTM-techniek onder het plastic. Overigens is Kiska, een dochteronderneming van KTM, verantwoordelijk voor het design. De Oostenrijkers en CF Moto hebben een partnerschap die ons even is ontgaan. Het betekent dat het dealernetwerk van CF Moto wordt gebruikt voor de distributie van KTM’s. KTM en CF Moto delen dus niet alleen verkoopkansen, maar ook techniek.

De CF Moto 1250 J

KTM-hulp

De CF Moto 1250 TR-G is uitgerust met het LC8-blok van KTM. Dat blok werd door de Chinezen verder ontwikkelt tot een 1279cc. In de CF Moto 1250 TR-G levert de V-twin 140 pk en 121 Nm. Dat maakt deze CF Moto tot de sterkste productiemotor op de Chinese markt en troeven ze Benelli af. Zoals gezegd wordt in 2021 de gewone motor geïntroduceerd, maar die blijft voorlopig binnen de grenzen van China.

Naast de LC8 V-twin met een cilinderinhoud van 1279cc heeft de CF Moto 1250TR-G ook WP-vering, radiaal gemonteerde Brembo-remklauwen en een royale kuip. Het 12,3-inch TFT-scherm geeft info over de bandenspanning en de veerinstellingen. Ook navigatie, vier rijmodi en het multimediasysteem worden vanaf het display aangestuurd. Bluetooth-functie, verwarmde handvatten, verwarmde zadel en een elektrisch verstelbare ruit; het zit er allemaal op. Het geluidssysteem is afkomstig van JBL. Ongebruikelijk voor zo’n grote toerbuffel: de eindaandrijving geschiedt niet door een cardan, maar met een ketting.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?