Reportage: Tabia MTS 800

Deelnemen aan een rally voor klassieke motoren, maar nog niet in het bezit zijn van zo’n oud pareltje. Arnoud van der Wel begon een zoektocht naar geschikt materiaal en stuitte op een wel heel unieke motor, de Tabia MTS 800.  Nog nooit gehoord van Tabia? De kans is behoorlijk groot dat het inderdaad geen belletje bij je doet rinkelen, want in de gehele wereld staat er slechts één motor op kenteken met typenaam Tabia. Sinds drie jaar heeft deze eigenwijze klassieker een vaste verblijfplaats in het Brabantse Vught, de garage van de 46-jarige Arnoud van der Wel om precies te ...
Deelnemen aan een rally voor klassieke motoren, maar nog niet in het bezit zijn van zo’n oud pareltje. Arnoud van der Wel begon een zoektocht naar geschikt materiaal en stuitte op een wel heel unieke motor, de Tabia MTS 800.  Nog nooit gehoord van Tabia? De kans is behoorlijk groot dat het inderdaad geen belletje bij je doet rinkelen, want in de gehele wereld staat er slechts één motor op kenteken met typenaam Tabia. Sinds drie jaar heeft deze eigenwijze klassieker een vaste verblijfplaats in het Brabantse Vught, de garage van de 46-jarige Arnoud van der Wel om precies te zijn. Het is eveneens de plek waar de Tabia MTS 800 een liefdevolle restauratie ontving om deel te nemen aan de Piston Rally, een evenement in Spanje waar je enkel aan mee kunt doen met een motorfiets van 1975 of ouder. ‘Mijn buurman Guido verzamelt oude Vespa’s en die had al eens de Piston Rally gereden. Dat was helemaal leuk, gaf hij aan. Uiteindelijk kwam het tot de vraag of ik een keertje mee wilde gaan.’ De uitnodiging zorgt ervoor dat Arnoud gelijk achter zijn computer duikt, op zoek naar een leuke klassieker. ‘Ik had bijna een Honda C77 gekocht, maar eigenlijk vond ik die foeilelijk. Gelukkig kwam ik in diezelfde periode een andere advertentie tegen, op het forum van de Honda S800-club.’ Heel toevallig is het niet dat Arnoud op deze specifieke website terechtkomt, aangezien hij zelf in het bezit is van zo’n klassieke auto. ‘Het bleek een schermafbeelding van een oude marktplaats-advertentie te zijn, maar het wekte mijn interesse. Ik had al weleens gehoord over een motor met een S800-autoblok, maar dat had ik enkel als kennis aangenomen. Ditmaal ben ik eens wat dieper gaan graven. Via het kenteken en een vriendelijk briefje naar de RDW kon ik uiteindelijk de eigenaar traceren.’ Meer details De motorfiets, beter bekend als de Tabia MTS 800, blijkt in de Belgische Ardennen te bivakkeren. ‘Peter Monné, een hardverchromer uit Wormerveer, was beetje bij beetje zijn verzameling aan het verkopen en zodoende stond de Tabia ook te koop. De motor stond er niet heel slecht bij, was compleet, maar had al dertig jaar niet gelopen. Oftewel, een mooi project om mee aan de slag te gaan.’ Om meer over deze unieke motorfiets te weten te komen, gaat Arnoud op zoek naar de nodige informatie. Zo komt hij tot de ontdekking dat de Tabia tijdens de MotorRai van 1974 is gekroond tot koning zelfbouw. Ook een uitgebreid artikel in het weekblad Motor helpt Arnoud. ‘Ik heb vrij lang moeten zoeken naar dat artikel. Ik had namelijk enkel een paginanummer, maar geen jaargang. Op dat moment wist ik al wel wie de bouwer was, maar bijvoorbeeld niet waar de letters MTS precies voor stonden. Dat bleek dus May Theunissen Special te zijn.’ Triumph Tiger 100 (1955) – Klassieker In de zoektocht naar nog meer details komt de nieuwe eigenaar uiteindelijk ook in contact met de weduwe van May. ‘Via een rouwadvertentie in een lokaal Limburgs blaadje wist ik dat May niet meer leefde. Een half jaar voor mijn aankoop was hij overleden, dus dat was wel erg jammer. Ik had graag contact met hem gehad. Gelukkig was zijn vrouw ook blij dat iemand zich had ontfermd over de Tabia. Tijdens de restauratie heb ik dan ook af en toe wat foto’s doorgestuurd van mijn progressie met de motor.’ Voor de technische en optische vertroeteling heeft Arnoud iets meer dan een half jaar de tijd, wil hij de Tabia MTS 800 klaar hebben voor de Piston Rally van 2018. Een groot voordeel, het blok dat in de Tabia zit, kent hij maar al te goed. ‘Ook dat is dan wel weer een mooi verhaal’, geeft Arnoud aan. ‘In 1979 ben ik samen met mijn ouders naar Tanzania geëmigreerd. Ik was vijf en op zaterdag ging ik altijd met mijn Nederlandse buurman naar de garage. Daar leerde ik sleutelen, maar het bleek uiteindelijk ook het eerste moment te zijn dat de Honda S800 in mijn leven kwam. Mijn buurman had er namelijk eentje in Nederland staan en vertelde weleens over die auto. Zo is de liefde ontstaan voor Honda én de S800. Zeventien jaar later was ik net klaar mijn studie en kwam die auto weer in beeld. Mijn vroegere buurman in Tanzania gaf namelijk aan dat hij niets met de auto deed en vroeg of ik ‘m niet wilde hebben. Er zat slechts één voorwaarde aan vast, ik moest ‘m gaan restaureren. Zodoende heb ik acht jaar van mijn leven gegeven aan het opknappen van die Honda S800. Dat was echt een geweldige ervaring.’ Tabia MTS 800: ingewikkelde puzzel Met die technische kennis in het hoofd was het voor Arnoud niet zo lastig om de 791 cc viercilinder van de Tabia MTS 800 weer in een perfecte staat te krijgen. ‘Ik wist precies waar ik alle onderdelen moest vinden, dus dat was wel erg fijn. Maar ook dan is er natuurlijk nog best wel wat werk te verrichten. Bijvoorbeeld alles waterdicht krijgen, dat was wel een uitdaging. Zo’n motorblok is vijftig jaar oud en er is al lange tijd niet naar omgekeken. Het heeft me twee pogingen gekost om het goed voor elkaar te krijgen.’ Naast de ervaring met het S800-blok is de nieuwe eigenaar ook blij om te zien dat veel andere onderdelen afkomstig zijn van een bekende donorfiets. De basis van de Tabia ligt namelijk bij de Norton Commando. ‘Bovenkant van het frame, achtervork, versnellingsbak, koppeling, allemaal Norton. Dat combineerde May Theunissen dan weer met zelfgemaakte onderdelen en dat heeft-ie volledig pas gemaakt. Hij heeft echt knap werk geleverd, want je moet het allemaal maar bedenken.’ Het blijkt een ingewikkelde puzzel te zijn. De ingenieuze bouwer uit het Limburgse Landgraaf gebruikt, naast het blok van een S800, nog meer onderdelen van verschillende vierwielers. Zo is het carter afkomstig van een BMW 700, terwijl de waterpomp uit een Ford komt. De populaire Citroën Deux Chevaux doet eveneens een duit in het zakje, door een generator af te staan. Meerdere avonden sleutelt Arnoud er fanatiek op los en doet nieuwe ervaringen op tijdens dit opknap-project. Zo gaat hij voor het eerst aan de slag met het dichten van een lekke tank. ‘May had de onderkant van een Norton-tank gebruikt, de rest was eigen werk. Probleem was alleen dat-ie na al die jaren lekte. Ik had al een bepaalde methode uitgeprobeerd, maar die werkte niet. Dus trok ik de stoute schoenen aan en zette de haakse slijper erop. Uiteindelijk was dat maar goed ook, want daardoor kon ik direct zien hoe slecht de binnenzijde eraan toe was. Ik heb alle hoeken en gaten gelamineerd met glasvezel en epoxy. Dat was allemaal nieuw voor mij, maar het is uiteindelijk wel gelukt.’ Ook de buitenzijde pakt hij grondig aan met een verse laklaag, inclusief het originele logo. ‘Op de foto’s in het motorblad staat er nog niets op de tank, dus dat voegde May pas later toe. Eerst wilde ik eigenlijk het logo keurig laten printen, maar ik bedacht me. Het is een handgemaakte fiets en dat mag je dus ook best weten en zien. Daarom besloot ik alsnog om een handgeschilderd logo te gebruiken. Met een beamer projecteerde ik een afbeelding op de tank, waarna ik mijn kwastje het werk heb laten doen. Het oogt nu lekker authentiek.’ Tandje beter Het volgende onderdeel dat een remake van Arnoud ontvangt, is het zadel. ‘Toevallig had ik nog een stuk leer liggen, doordat ik ooit de stoelen van mijn auto heb overgetrokken. Dat kwam nu mooi uit, want dat kon ik gebruiken om het zadel opnieuw te bekleden.’ Helemaal in zijn element is Arnoud van der Wel als hij de elektronica van de motor beetpakt. ‘Ik zit in de micro-elektronica, het is mijn vak dus. Op dat gebied heb ik hier en daar wel wat verbeteringen doorgevoerd. Het was zeker niet slecht gedaan, maar het kon nog wel een tandje beter. Het is nu allemaal zeer betrouwbaar.’ Hoewel hij zoveel mogelijk zelf aan de Tabia MTS 800 werkt, vertrouwt hij ook op de expertise van verschillende vakmannen. Zo voert Hijnekamp uit Wageningen de koprevisie uit, terwijl Jos Verstappen (nee, niet die voormalige formule 1-coureur) een tussenring voor het carter maakt. ‘Het klopt dat ik van al het gespendeerde geld ook een heel mooie motor had kunnen kopen, maar daar ging het in dit geval niet om. Ik wilde deze unieke motor een tweede leven geven. Dat het me dan wat euro’s kost, het zij zo. Deze Tabia moest ik weer rijdend krijgen.’ Het lukt Arnoud uiteindelijk om vlak voor de Piston Rally klaar te zijn, maar helaas moet hij het Spaanse bochtenavontuur in 2018 aan zich voorbij laten gaan. ‘Mijn buurman bleek uiteindelijk niet meer voldoende vakantiedagen te hebben. Achteraf is het goed geweest dat we die editie hebben laten schieten, want mijn blok moest uiteindelijk nog een keertje uit elkaar. Het bleek dat ik zelf de koprevisie niet goed voor elkaar had gekregen. Zodoende kon ik gelukkig nog wat extra werk verzetten, om echt alle puntjes op de i te zetten.’ Speciaal moment met de Tabia MTS 800 In 2019 reist Arnoud wel naar het noorden van Spanje om deel te nemen aan de Piston Rally. Al zijn werk aan de Tabia MTS 800 wordt hier op de proef gesteld. De bijzondere motorfiets blijkt deze serieuze vuurdoop zonder problemen te doorstaan. ‘We reden elke dag zo’n 250 kilometer en de Tabia gaf geen slag verkeerd. Ik heb daar echt heerlijk genoten van de Tabia, die ook nog behoorlijk van zijn plek komt. Hij heeft uiteindelijk toch een goede 70 pk. En ja, het is niet de meest comfortabele motorfiets die ik ken, maar de zitpositie is eigenlijk helemaal niet zo slecht. Datzelfde geldt ook voor de trommelremmen. Als je dat goed afstelt, rem je de motor nog prima stil met twee vingertjes aan het hendel. Het rijdt echt heel leuk.’ Hoewel de Tabia op de Spaanse wegen geen technisch malheur oplevert, komt de klassieker toch in de bezemwagen van de organisatie te staan. ‘Dat is volledig mijn eigen schuld, want ik heb ‘m in stilstand uit mijn handen laten glippen. Hij viel op de verdelerkap, want die steekt nogal ver uit. Ik heb daar een reserve-onderdeel van, maar die had ik niet bij me. Het incidentje gebeurde op de laatste dag en dan ook nog eens in de avond. Gelukkig heb ik dus niets hoeven missen.’ Dat de Tabia MTS 800 opvalt in een toch al niet ongewoon ‘startveld’ wordt tijdens elke pauze duidelijk. ‘Ik zette de Tabia neer, deed drie stappen terug en gelijk stond er een groepje mensen rondom mijn motor. Dat is natuurlijk wel mooi om te zien, dat ze zo’n bijzondere motor kunnen waarderen.’ De Tabia MTS 800 levert Arnoud wel vaker een speciaal moment op. Niet alleen als hij op pad is met motorrijders die eveneens een klassieker op waarde kunnen schatten, zoals tijdens de Piston Rally. Afgelopen zomer weet de Tabia zelfs te ontroeren, als Arnoud de twee dochters van May Theunissen ontmoet. De naamgevers van de unieke motor (Tanja en Bianca) spreken hun waardering uit aan Arnoud, voor het feit dat hij zorgt dat de creatie van hun vader weer rondrijdt. ‘Het was heel bijzonder om bij ze langs te gaan. Tanja en Bianca waren enorm enthousiast en ik moest de motor ook per se binnen neerzetten. Dat deed hun vader namelijk ook altijd.’ Nog meer creaties Een motorfiets bouwen met een autoblok, er zijn de afgelopen decennia al veel verschillende projecten voorbij gekomen. Vaak blijft het bij slechts een kleine serie, maar dat zorgt uiteraard dan wel weer voor een unieke motor. Dat is ook wat waard. Misschien het meest bekende voorbeeld is Boss Hoss. De motoren van deze Amerikaanse firma gebruiken de V8-blokken van Chevrolet. In Europa is vooral de motor van Friedel Münch zeer bekend. De Duitser plaatste een 1000cc NSU-viercilinder in een motor die hij de Mammut noemde. Deze Münch groeide uit tot een regelrechte cultfiets en zijn nu serieus veel geld waard. In Frankrijk is het mogelijk om de BFG aan te treffen. Deze motorfiets gebruikt de 1.300 cc viercilinder van een Citroen GSA. Zelfs autofabrikanten willen nog weleens hun vingers branden aan een motorfiets. Vaak als prototype, zoals Audi in de jaren zeventig deed. Zij bouwden (ingenieurs Roland Gumpert en Walter Treser om precies te zijn) in 1976 een enkel exemplaar, de Z02. Deze was voorzien van een Audi 50-blok. Ze wilden in die tijd misschien de motormarkt gaan bestormen, maar het project werd uiteindelijk van hogerhand stilgelegd. Ook Dodge liet van zich horen, vlak na het millennium. In 2003 lieten zij de Tomahawk zien. Een bizarre creatie met dubbele voor- en achterbanden. Uiteraard was het kloppend hart van eigen makelij, afkomstig uit de Viper. Dankzij de SRT10, een 8,3 liter V10, beschikt de Tomahawk over 500 pk. Er zijn tien exemplaren gebouwd, maar die ga je niet op de weg vinden. Ze zijn namelijk niet straat-legaal. Ook in Nederland zijn er creatievelingen die een autoblok in een motorfiets hebben gehangen. Motorzaak Star Twin toonde in 2007 haar Thunderstar, een superbike met dieselblok. De krachtbron kenden we van de Volkswagen Lupo, een turbo aangedreven 1191 cc driecilinder. Helaas werd het geen groot succes. Datzelfde gold ook voor de Track T-800. Deze diesel-motorfiets werd aangedreven door een 800 cc driecilinder, veelal gebruikt in de Smart fortwo. In 2011 toonden ze een productierijpe T-800, maar heel veel motoren werden er daarna niet gebouwd. Twee jaar later viel uiteindelijk het doek voor Track.

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,50 per maand.

MotorNL Digitaal vanaf €2,50 per maand

Alle artikelen uit MOTO73 en Promotor lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen en bladerbare PDF magazines.

Of maak een keuze uit één van onze magazine abonnementen inclusief Digitaal Premium vanaf €4,-

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Misschien vind je dit ook interessant?