donderdag 6 oktober 2022
premium preview

Dit is een Premium-Preview artikel. Deze kun je op dit moment tijdelijk lezen om kennis te maken met onze betaalde artikelen. Wil je in de toekomst alle Premium artikelen kunnen lezen? Neem dan een abonnement. Dat kan al vanaf €2,50 per maand. Klik hieronder op de button voor de mogelijkheden.

Benelli werkt aan een nieuw 799cc-blok met 95 pk

Benelli mag van geluk spreken dat het moederbedrijf een krachtpatser van een motorfabrikant is, want met alle nieuwe Benelli-modellen die onlangs in China werden geïntroduceerd, staat ons zeker een opwindend 2023 te wachten. Het merk introduceerde onlangs twee nieuwe TRK-modellen – de 800 en de 702 – en heeft ook nog nieuwe naked in de pijplijn. Het laatste nieuws van het Italiaanse merk in Chinese handen? Wel, het blijkt dat ze een nieuw blok in de maak hebben.

We kunnen op dit moment veilig aannemen dat de 800 – tot 900cc-motorfietsklasse de nieuwe middengewicht categorie is. De meeste 650cc-modellen worden nu door velen beschouwd als beginnersmachines, hoewel hun prestaties en specificaties je misschien anders doen geloven. Ongeacht dat hebben bijna alle fabrikanten hun inspanningen gericht op de 800 – 900cc-klasse, waarbij KTM, Yamaha, Triumph en Ducati hun aanbod in het middensegment allemaal op dit segment hebben gericht. Benelli lijkt ook mee te gaan doen, met een nieuw blok met een cilinderinhoud van 799 cc.

Het Duitse Motorrad Online kreeg als eerste informatie van QJ Motor uit China dat een nieuw motorblok in ontwikkeling is, waarvan wordt gespeculeerd dat het toekomstige Benelli-modellen zal aandrijven. Het is belangrijk op te merken dat Benelli al een solide twin heeft in de vorm van de 754cc-eenheid in de Leoncino 800 en TRK800. Het zou logisch zijn dat een iets grotere, krachtigere versie van deze motor uiteindelijk zijn weg naar de realiteit zou vinden.

Hoewel het niet precies duidelijk is of het nieuwe blok een herziene versie is van Benelli’s bestaande blok, of helemaal nieuw is, weten we wel dat hij een paralleltwinconfiguratie van 799 cc heeft, en ongeveer 95 pk levert. Als deze cijfers over cilinderinhoud en vermogen je aan KTM doen denken, dan ben je waarschijnlijk niet de enige. KTM heeft immers de rechten op de 790 LC8-motor al overgedragen aan de Chinese fabrikant CFMoto, die naar verluidt ook de blokken voor de TRK702 zal leveren – dezelfde motor als die in de CFMoto 700 CL-X.

Mocht Benelli uiteindelijk met een adventure bike op de proppen komen met dit blok, dan zou hij het rechtstreeks moeten opnemen tegen de CFMoto 800MT, BMW F850GS en misschien zelfs tegen de KTM 890 Adventure. Mocht Benelli met deze motorfiets de naked bike markt betreden, dan hebben modellen als de Ducati Monster, Yamaha MT-09 en KTM 890 Duke er een concurrent bij.

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen