BMW Blechmann R 18: 450 uur maatwerk tot perfectie

Een sterk karakter heeft een sterke naam nodig. “Blechmann” is zo’n naam. Het is ook de bijnaam van Bernhard Naumann, een gerenommeerde customizer uit Oostenrijk. Samen met BMW Motorrad presenteert hij zijn nieuwste creatie: De Blechmann R 18.

Met de nieuwe BMW R 18 presenteerde BMW Motorrad in april 2020 de eerste serieproductiemotor van het merk voor het cruisersegment. Als geen enkele andere BMW motorfiets voordien staat dit model volledig in de traditie van de historische BMW-motoren – zowel technisch als qua design. Het is gebaseerd op illustere modellen als de BMW R 5 en verlegt de focus weer naar de motorische essentie. Reden genoeg voor Bernhard Naumann om het frame en de techniek zo min mogelijk te veranderen en alleen de originele bevestigingspunten te gebruiken voor de creatie van de Blechmann R 18.

De Blechmann R 18 in detail.

Bij het begin van een nieuwe creatie maakt Bernhard Naumann vooraf nooit gebruik van schetsen. Hij verzamelt zijn inspiratie tijdens het werk aan de fiets zelf. “Ik teken mijn ontwerp direct op het object met behulp van het uiteindelijke materiaal. Zo kan ik direct inspelen op de eisen en de verhoudingen te allen tijde in de gaten houden”, legt de ontwerper uit.

Voor de Belchmann R 18 heeft hij in eerste instantie “de kar voor het paard gezet” om de verhoudingen voor de voorkuip goed in te kunnen schatten. De sportieve eenzitter is gebaseerd op de oorspronkelijke draagstructuur van het achterspatbord, het zadel en de achterzit. Het achterlicht is van Kellermann. De brandstoftank is uitgebreid gemodificeerd: Ten eerste is hij smaller, waardoor hij sportiever is en de motor nog meer bloot komt te liggen. Aan de andere kant zijn er knie-uitsparingen, die de sportieve lijn verder ondersteunen. De originele stuurbuis werd gebruikt als basis voor het stuur.

Vervolgens heeft Blechmann de koplampen aangepast. Net als bij zijn laatste BMW custom bike “Giggerl”, een ombouw van de BMW R nineT, moesten de koplampen deze keer een subtiel niervormig ontwerp hebben. Analoog aan de klassieke boxermotor plaatste Blechmann een gloeilamp prominent in het midden. Ook hier bepalen de stuurhoek en de naar voren gerichte koplamp de basisindeling van de aangepaste motor. Bernhard Neumann perfectioneerde zijn personalisatie-inspanningen met discrete zwarte lak en klassieke witte BMW Motorrad pin-stripes. In totaal werkte het team rond Blechmann 450 uur aan zijn versie van de BMW R 18.

Het definiëren van maatwerk.

Blechmann ziet zijn werk niet als een klassieke customizer. “Mijn werk begint met het verwijderen van delen van de originele versie tot er een wit canvas overblijft. Naarmate de constructie vordert, ontwikkelt het ontwerp zich. Ik noem dit ‘rapid-prototyping-Blechmann-style'”, zegt de customizer. Dit is wat zijn werkplaats uniek maakt.

Meestal werkt Blechmann alleen aan zijn vakmanschap en ontwerpen. Als het nodig is, krijgt hij ondersteuning van zorgvuldig uitgekozen vakmensen. “In deze wereld kun je niets alleen doen. Ik ben meer dan blij dat ik een betrouwbare personeelsinfrastructuur heb”.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Bart Verhoeven is al jarenlang actief in de motorbranche als redacteur, presentator en videoproducent. Voor merken als MotorXperience, Motorklik, Promotor, MOTO73 en nu Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?