13 C
Nederland
dinsdag 28 juni 2022

Yamaha bouwt 46 Petronas racers van 46.000 euro per stuk

In de aanloop naar de vijfde MotoGP-ronde van het seizoen 2020 heeft Yamaha Motor Europe (YME) een speciale replica onthuld op basis van de onlangs gelanceerde R1. De motor is ontwikkeld in samenwerking met Yamaha’s favoriete Europese tuningarm, het Yamaha Austria Racing Team (YART).

De R1 is feestverpakking heeft de kenmerkende zwarte en aquamarijnblauwe kleuren waardoor liefhebbers de nek verrekken. De YART-Yamaha doet ook denken aan de nu zeer zeldzame Petronas FP1 driecilinder-sportmotor uit de vroege tot midden jaren ’00. Maar daar beginnen en eindigen de overeenkomsten.

YART heeft niet alleen de kleurtjes gebruikt op de stroomlijn Onderhuids is het R1-frame, dat hoekiger is en als straatmotor veel verstandiger, opgesmukt met lekkernijen als de originele Yamaha Technology for Racing (GYTR) carbon fairing kit, racevoetsteunen, een ECU en een snelle quick action gashendel.

De remmen zijn ook opnieuw bekeken en berekend met nieuwe GP4-RX remklauwen en T-Drive-schijven, terwijl de aluminium Marchesin-velgen zijn uitgerust met Michelin-raceslicks. Om het circuitgehalte nog wat meer te benadrukken, krijgt de ultieme circuit Yamaha R1 de vandaag de dag onmisbare winglets om de downforce te verbeteren.

De prijs is waarschijnlijk €46.000,- , meer dan het dubbele van het mainstreamvlaggenschip, maar nog steeds een stuk goedkoper dan een Ducati Superleggera V4 en veel opvallender. Bovendien krijg je voor die prijs een KYT Helm, kledingaccessoires en een VIP-gastenpas bij de MotoGP-ronde van je keuze.

Het getal 46 is hoe dan ook een magisch getal. Voor Yamaha en Petronas dan, want het markeert de 46e verjaardag van de wederzijdse samenwerking. Wat ook betekent dat er slechts 46 van deze modellen zullen worden gebouwd. En het zal je niet zijn ontgaan dat Rossi (V46) volgend seizoen rijdt voor het Petronas-team.

Jan Kruithof
Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen