BMW C1 gaat motorrijders beschermen tegen zelfrijdende auto’s

De voordelen van autonome technologie voor auto’s en vrachtwagens liggen voor de hand, maar de toepassingen van deze technologie maakt het er voor liefhebbers van de motor niet beter op.

Je moet er niet aan denken. Straks rijden we wel in weer en wind mee met de meute, zonder het rijtje te mogen verlaten. Het einde van de lol van motorrijden? Maar er schijnt een oplossing te zijn, een goede zelfs. Het gaat erom dat de zelfrijdende auto weet dat er ook zoiets bestaat als een ook motorrijder…

Nu is een motor in het verkeer ook wel een onvoorspelbare machine en daardoor ook een echte uitdaging voor de bouwers van autonoom rijdende auto’s. Motorfietsen versnellen sneller, veranderen makkelijker van rijbaan, rijden langs de file. Kortom: in het verkeer gedragen ze zich op een manier waar autorijders soms geen raad mee weten, laat staan een algoritme.

In een poging om autonome voertuigen onder realistische omstandigheden te laten ‘wennen’ aan motorfietsen, heeft het Britse AB Dynamics een motor zonder berijder ontwikkeld. Nou ja, een ‘echte’ motorfiets kun je de BMW C1 nauwelijks noemen. Laten we het erop houden dat het een tweewieler is, wat overigens meer dan genoeg is om de test mee uit te voeren.

AB Dynamics koos voor de C1 vanwege z’n automatische transmissie, ABS, het pittige 200cc blok en de dakconstructie, dat de beste plek bleek te zijn om allerlei sensoren in onder te brengen. De C1 werd verder uitgerust met een ‘stuur’robot, radiografische bedieningssoftware, GPS en andere sensoren waarmee bewegingen van de C1 van te voren worden gepland met autonome besturingssoftware van AB Dynamics. Het team gebruikt de C1 om de tests nauwkeurig, herhaalbaar en zonder risico’s te kunnen uitvoeren.

AB Dynamics ziet een groeiende rol voor autonome besturingssoftware. Autonoom opererende auto’s worden een alledaagse verschijning, is hun verwachting. ‘Toekomstige wetgeving en veiligheidstests voor voertuigen kunnen eisen dat ADAS-systemen (elektronische hulpmiddelen) en autonome voertuigen pas worden gevalideerd wanneer ze in steeds complexer wordende scenario’s kunnen opereren. Onze zelfrijdende motor is onder zulke omstandigheden een nuttig hulpmiddel,’ zegt dr. Richard Simpson van AB Dynamics. ‘De C1 kunnen we ook inzetten tijdens duurtest op moeilijke wegdekken als gravel en zand. Dan hoeven we geen rekening te houden met de vermoeidheid en/of veiligheid van de berijder. In de autowereld worden de ervaringen van zware rijtests ook al door robots vergaard’.

In principe juichen we de activiteiten van AB Dynamics toe, zolang we de sleutels van onze Aprilia, Honda of Moto Guzzi niet in hoeven te leveren. Autonoom rijdende auto’s komen straks steeds vaker voor. Het is goed dat er bedrijven zijn die ervaringen vergaren waarmee algoritmes verrijkt kunnen worden. Zodat we straks niet over het hoofd worden gezien door een robot…

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.