Indiase startup bouwt elektrische sportmotor met een bereik van 500 km

De meeste elektrische motorfietsen halen amper 250 km op een volle lading. Zeggen de bouwers, want in de praktijk valt de actieradius best tegen. Het Indiase Mankame Automotive suggereert dat ze een sportmotor aan het bouwen zijn die een top heeft van +250 km/u en een actieradius van 500 km. En dat alles tegen een zeer mooi prijskaartje.

Mankame Automotive, gevestigd in Hubli in de Indiase provincie Karnataka, is een nieuw bedrijf dat aansluiting zoekt bij de bloeiende motorindustrie in India. De nieuweling laat ook luid van zich horen. Ze kondigen hun EP-1 aan als een elektrische sportmotor die een groter bereik kan hebben dan elke andere tweewieler met accuvoeding.

Op papier lijken de specificaties – een beetje niet – van deze wereld; 40 kW (54 pk) 8.000 tpm elektromotor, 18.4 kWh batterij, 250 km/u topsnelheid, 500 km bereik. Geen enkele motorfiets op de markt kan in de buurt komen van de laatste cijfers: het bereik per lading. Ook de topsnelheid van de EP-1 wordt nog maar door bar weinig motoren gehaald.

Hoe kan dat? Het is de accu. Er is een vloeistofgekoeld pakket gemaakt van Samsung-accu’s, die een hoge dichtheid hebben. Een en ander wordt bestuurd door een geavanceerd intern managementsysteem. Het rijklare gewicht van de EP-1 bedraagt zo’n 80 kilo. Interessant is dat Mankame eigen software voor de ABS- en tractiecontrolesystemen wil gaan gebruiken.

De EP-1 wordt gebouwd rond een stalen trellisframe, uitgerust met radiaal opgehangen Brembo-remmen en volledig instelbare Öhlins USD-vorken. Aan de achterzijde kun je kiezen uit een Showa of een Öhlins TTX-demper, de laatste met een toeslag van €725,-

Wat vooral opvalt aan de EP-1 zijn de specificaties. Da’s het gevolg van testen in het laboratorium, door realistische omstandigheden in computermodellen te simuleren. Mankame voerde de simulaties uit, uitgaande van een totaalgewicht van motorrijder en motorfiets van 250 kg, wat het vermogen beperkte tot 27,6 kW, het koppel tot 120 Nm en de stroomleverantie tot 120A. De luchtweerstandscoëfficiënt van de motor werd berekend op 0,41.

De theoretische tests toonden aan dat de EP-1 een bereik zou kunnen hebben van 500 km bij een gemiddelde snelheid van 82,5 km/u. Het bereik groeit natuurlijk naarmate de snelheid daalt. In de stad bijvoorbeeld kom je nog verder dan 500 km. Nog indrukwekkender is de gedachte dat de accu’s van de EP-1 gedurende 140 km een snelheid kunnen voeden van 210 km/u. Swapnil Mankame, de oprichter van het bedrijf, beweert dat deze tests voor 95 procent nauwkeurig zijn.

Om wat perspectief te krijgen, de Zero SR heeft een vergelijkbare vermogenskarakteristieken. Met het grootst beschikbare batterijpakket (ZF14.4) en de extra energietank heeft die een bereik van 241 km. Maar dan hebben we het wel over een prijskaartje van dik €16.000,-, terwijl Mankame van plan is de prijs te houden op €11.500,-. Voor de duurste EP-1-variant.

Ga je voor mindere specs, ligt de instapprijs van de EP-1 op zo’n €7.250,-. Dan heb je een motor met 16 kW AC-inductiemotor, een 12,16 kWh-accu en een bereik van 320 km. Tenminste als je gemiddeld 70 km/u rijdt. De topsnelheid van de goedkoopste EP-1 ligt op 120 km/u.

Voor net geen €9.000,- kun je een EP-1 kopen met met een borstelloze gelijkstroommotor van 20 kW en een batterij van 14,97 kWh. Die heeft een bereik van zo’n 400 km en een topsnelheid van 180 km/u.

De topversie is voorzien van de nog grotere 18,4 kWh-accu met een 40 kW permanent gesynchroniseerde magneetmotor. Dit accupakket is verantwoordelijk voor al die opwindende specs, prestaties ook die je zoekt in een motor. Maar het zal nog wel even duren voor het zover is.

Eerst moet er geld op tafel komen. Daarom staat er een crowdfundingcampagne op stapel die op 1 juli van start gaat. Als de benodigde gelden binnen zijn, kan er een prototype worden gebouwd. Mankame voorspelt dat de levering ergens in 2022 op gang komt.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.