BMW helpt blinde vlek bij motorrijders de wereld uit

Foto’s: BMW

Het mag niet van BMW, maar Ad van de Wiel  probeerde met behulp van de wereldprimeur zonder kijken in te halen. We spraken hem – volledig ongeschonden – na afloop van zijn poging.

Vertel: wat is in hemelsnaam Side View Assist?
De term dodehoekverklikker is waarschijnlijk bij meer mensen bekend. Auto’s in het duurdere segment hebben een systeem aan boord dat met licht- en geluidsignalen waarschuwt als er een andere verkeersdeelnemer in de blinde hoek van de wagen zit. Voor de eerste keer past BMW het toe bij een tweewieler.

Wel makkelijk dat BMW de techniek kan jatten bij de automobieldivisie.
Dat valt dus tegen. Auto’s maken gebruik van radar, de motorfiets van ultrasoon geluid. De achterliggende reden heeft niets met techniek en ruimtegebrek te maken, maar is een stukje platter: geld. Ultrasoon is goedkoper. 

Laat het systeem zich onzichtbaar inbouwen?
Aan de voorkant zitten er twee plastic dopjes ter grootte van een euromunt in het kuipwerk. Aan de achterkant maken twee gaten boven de nummerplaathouder duidelijk dat je met Side View Assist te doen hebt. Elke spiegel bevat een driehoekig lampje dat oplicht als een andere verkeersdeelnemer in de blinde hoek zit. Het systeem geeft gelukkig geen geluidssignalen.

De meest logische vraag is natuurlijk: werkt het?
Het antwoord is volmondig ja. Zodra er links of rechts een auto of scooter (binnen een straal van vijf meter) achteropkomt licht het lampje in de betreffende buitenspiegel op. Zet je op dat moment een knipperlicht aan dan gaat het lampje als een gevarendriehoek waarschuwend knipperen. Overigens werkt het systeem volgens BMW alleen bij snelheden tussen de 25 en 80 km/h. Inhalen op de snelweg is dus niet zo’n slim idee.

Hoe was de blinde inhaalpoging?
Na vijf minuten weet je al dat het systeem werkt, dus vraagt het weinig moed om ‘blind’ in te halen. Het mag niet van BMW, maar lastig is het niet. Zonder over je schouder te kijken inhalen is geen probleem. Overigens licht het waarschuwingslampje ook regelmatig op als je de betreffende auto of motorfiets keurig in de achteruitkijkspiegel ziet. Zo blind is die blinde hoek dus ook weer niet. Misschien niet onbelangrijk: het systeem zit gemonteerd op een compleet herziene C650 GT scooter. Zijn broertje de C650 Sport ging zichtbaar nog meer op de schop. Die kreeg een compleet ander front aangemeten. De oude C650 GT behoorde al tot de top van de toeristische en luxueze maxi-scooters, de nieuwe doet dat dus zeker. Hetzelfde geldt voor de C650 Sport, maar dan in de sportieve divisie van scooters.

Noem eens de drie grootste verbeteringen?
Allereerst zijn ze zonder vermogensverlies klaar voor Euro 4. Met het verfijnen van de CVT scoort BMW belangrijke winstpunten. De scooters pakken onderin veel mooier, vloeiender en beter doseerbaar op. Tot slot: op basis van een compleet identiek rijwielgedeelte en motorblok zet BMW twee totaal verschillende scooters neer. Erg knap om een duidelijk toeristische en een typische sportieve scooter te maken uit dezelfde componenten.

Wanneer en hoeveel?
De nieuwe scooters staan nog dit jaar in de winkel, begin december om precies te zijn. De C650 Sport kost € 11.950 en de GT doet € 12.350.

[justified_image_grid ids=22800,22801,22802,22803,22804,22805]

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.