BMW in het groen

De e-scooter van BMW gaat in productie genomen worden. De C evolution werd al eerder door de Duitsers aan het publiek getoond, maar nu gaat ie dus werkelijk op straat te zien zijn. De e-scooter is gelijk goed neergezet, getuige de prestaties. De vloeistofgekoelde elektromotor kan een piekvermogen leveren van 35 kW (47 pk), maar bij normaal gebruik ben je aan het spelen met 11 kW (15 pk). De acceleratie naar de 100 km/u wordt afgerond in 6,2 seconden en de maxi-scooter kent een begrensde topsnelheid van 120 km/u.

In de praktijk is gebleken dat je met een volle accu (8 kWh) een afstand van honderd kilometer kan afleggen. Die gegevens in het achterhoofd houdende is het niet moeilijk te bedenken dat deze BMW vooral ingezet moet gaan worden als vervoersmiddel voor korte woon-werk ritjes. Opladen duurt zo’n vier uur op het ‘gewone’ elektriciteitsnet. Dat kan dus mooi op kantoor gebeuren.

Leuk snufje op de C evolution is de opvangmogelijkheid van remenergie. Bij het sluiten van de ‘gaskraan’ en remmen, vloeit ‘verloren’ energie terug naar de elektriciteitsbron, de accu. Het systeem werkt nauw samen met de vier verschillende modi die je vindt op de BMW. De keuze bestaat uit road, eco pro, sail en dynamic. Om alles zo veilig mogelijk te houden op de elektrische broer van de C 600 Sport en C 650 GT hebben ze ‘m voorzien van traction control en ABS. De C evolution komt in light white non-metallic en electric green naar Nederland toe. Echter wanneer en voor hoeveel euro is nog niet bekend.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.