vrijdag 19 april 2024

BMW innoveert verder UPDATE

UPDATE 5-7-2011
In de video onderaan dit bericht is te zien hoe het Dynamic Damping Control precies werkt. Zeer interessant!

BERICHT 3-7-2011
In 2004 introduceerde BMW ESA, een elektronisch systeem waarmee de motorrijder tijdens het rijden de vering kon instellen. Opvolger ESA II had in 2009 de primeur met de keuzemogelijkheid voor de lengte van de veerweg. De volgende stap in deze evolutie is de automatische aanpassing van de wielophanging aan de weg- en rijomstandigheden.

BMW maakt dit nu mogelijk met Dynamic Damping Control (DDC).  Dit is een semi-actief veersysteem dat automatisch reageert op accelereren, remmen en bochten nemen op diverse soorten wegdek. Hiervoor is DDC gekoppeld aan Dynamic Traction Control (DTC) en aan het BMW Motorrad ABS.

En dat geeft veel voordeel. Het systeem evalueert in korte tijd een enorme hoeveelheid data en kiest daarbij de beste instelling. Hierdoor neemt de actieve veiligheid behoorlijk toe, evenals het bedieningsgemak en het rijplezier. BMW introduceert DDC in de nabije toekomst op nieuwe motoren.

ConnectedRide
ConnectedRide is een onderzoeksproject van BMW Motorrad waar wij al eerder over schreven. Dit onderzoek heeft een serie intelligente assistentiesystemen opgeleverd, die met elkaar en met andere voertuigen communiceren om de veiligheid van motorrijden verder te verbeteren.

Tussen 2009 en 2011 heeft BMW als onderdeel van ConnectedRide verschillende systemen gepresenteerd. Systemen die tegemoetkomend verkeer in de gaten houden, die de stoplichten kunnen ‘lezen’, die rekening houden met slechte weersomstandigheden en die obstakels en naderende voertuigen van hulpdiensten herkennen.

Als laatste zijn daar onlangs een elektronisch remlicht en een afslag-assistent aan toegevoegd. De nieuwste aanwinst ligt in het verlengde van al deze systemen: de inhaalassistent. Deze maakt de motor tijdens een inhaalmanoeuvre zichtbaarder en houdt het overige verkeer in de gaten. Ook deze geavanceerde systemen van ConnectedRide monteert BMW in de nabije toekomst op productiemotoren.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen