BMW komt met ‘Intelligent Emergency Call’

BMW past het Intelligent Emergency Call als sinds 1999 toe in haar auto’s, maar brengt het nu ook naar de tweewielers. Kort samengevat belt het systeem voor jou de hulpdiensten als het systeem merkt dat je gevallen bent, en dat kan levens redden.

Het Intelligent Emergency Call-systeem maakt gebruik van een aantal sensoren, waaronder de omvalsensor. Die bemerken dat het niet helemaal naar behoren verloopt en gaat vervolgens uit van één van drie mogelijke scenario’s.

Scenario 1: automatische oproep na een harde val of ongeluk.
Het systeem weet dat het goed mis is en belt vanzelf het BMW Call Center, waarna een medewerker het slachtoffer via een ingebouwde microfoon en speaker te woord kan staan. Wel of géén reactie, worden altijd de hulpdiensten ingeschakeld. 

Scenario 2: automatische oproep na een lichte val of ongeluk.
De eenvoudigere valpartij behoeft wellicht geen professionele hulp, dus belt het systeem pas na 25 seconden het call center. In de tussentijd kun je, mocht je oké zijn, alsnog de oproep annuleren door op de SOS-knop te drukken.

Scenario 3: handmatige oproep door druk op de knop
Door op de afgedekte SOS-knop te drukken kun je zonder automatisch tussenkomen van het systeem ook zelf om hulp roepen. De knop verbindt je met BMW’s call center waarna je via de microfoon en speaker contact krijgt met een medewerker die desnoods de hulpdiensten voor je alarmeert.

BMW’s Intelligent Emergency Call maakt gebruik van het mobiele telefoonnetwerk en is niet afhankelijk van een bepaalde provider, zoals je met een geblokkeerde mobiele telefoon of eentje zonder sim-kaart alsnog de alarmdiensten kunt bellen.

Overigens werkt het systeem ook met GPS, wat het een stuk gemakkelijker maakt wanneer je in de problemen komt en niet weet waar je precies uithangt. Ook zal iedereen die ooit met een motor gevallen is de desoriëntatie wel herkennen, dus door de locatie van de motor door te geven aan het BMW Call Center kan adequater en efficiënter de juiste hulp ingeschakeld worden.

Het Intelligent Emergency Call-systeem wordt in de nabije toekomst eerst op de Duitse markt gebracht en de bedoeling is uiteindelijk in heel Europa op het IEC te kunnen rekenen. Wanneer Nederland volgt kan BMW Motorrad Nederland nog niet zeggen.

Foto’s: BMW Motorrad

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.