dinsdag 23 april 2024

BMW M 1000 R een nieuwe Roadster met 210 pk!

De M 1000 R, kortweg M R, is een van de meest dynamische roadsters. Ga maar na: een verbluffende 210 pk en een topsnelheid van 280 km/u. Veel power, maar die is ook perfect controleerbaar. Want de M R is overladen met elektronische assistentie waardoor je met vertrouwen de grenzen durft op te zoeken. En die liggen hoog, want rijwielgedeelte, motor en remmen zijn fijn geslepen op het circuit. Ook dit tweede M model van BMW Motorrad stamt af van circuitwaardige superbikes, zoals de BMW S 1000 RR en M 1000 RR.

M merkstrategie

Eind 2018 introduceerde BMW Motorrad de van BMW auto’s fameuze M merkstrategie voor motorfietsen. Aanvankelijk in de vorm van speciale M uitrustingen en M Performance Parts en vervolgens met een specifiek M model: de M 1000 RR. En met ingang van 2023 heeft die gezelschap van de M 1000 R.

Acceleratie: er lijkt geen eind aan te komen

De cijfers zijn waanzinnig voor een roadster. De 154 kW (210 pk) sterke viercilindermotor met ShiftCam-technologie is even krachtig als de motor van de S 1000 RR. En dat met een gewicht rijklaar van slechts 199 kg, dus meer dan 1 pk per kg! Hij katapulteert je van 0 naar 100 km/u in 3,2 seconden. Bij 7,2 seconden passeert de teller de 200 km/u.

Vanaf 10.000 t/min voel je het koppel de maximale 113 Nm naderen. De M R zet in vergelijking met de RR ook echt een tandje bij: 47 in plaats van 46 tanden voor het kettingtandwiel en een kortere overbrenging in de 4e, 5e en 6e versnelling. De Schakelassistent Pro maakt daarbij snel op- en terugschakelen mogelijk. De rijke sound uit de titanium einddemper klinkt daarbij indrukwekkend.

Uniek: een roadster met winglets

Aerodynamica speelt een belangrijke rol bij de M R. De M winglets op de zijpanelen aan de voorzijde zorgen voor de best mogelijke rijstabiliteit. De neerwaartse druk op het voorwiel stijgt zelfs naar 11 kg bij 220 km/u. Dus meer controle en die krijg je ook dankzij de instelbare vering en demping, een stuurdemper en een breed buisvormig stuur. Prachtig zijn de met laser gegraveerde ‘BMW M 1000 R’ belettering op het stuur en de spiegels op de stuuruiteinden. Het aluminium brugframe van de S 1000 R vormde het uitgangspunt voor de M R. De M R heeft verder een volledig in zwart uitgevoerde upside-down voorvork met veerbenen van 45 mm diameter, voorzien van zogenaamde gesloten cartridges met separate hydraulische dempingsfuncties. Een andere nieuwe functie van de M R is de afzonderlijk aanpasbare veerconstante van de voorvork via de standaard Dynamic Damper Control (DDC).

M remsysteem: niets vertraagt beter

Na de M 1000 RR is de M R de tweede BMW motorfiets met een M remsysteem. Hierin is de ervaring verwerkt met de fabrieksracers van BMW Motorrad in het World Superbike Championship. De M remklauwen vallen op door een blauwe coating en het fameuze M logo. Met aan de voorzijde twee remschijven van 320 mm diameter, zwart geanodiseerde aluminium remschijfdragers en een radiale rempomp is dit remsysteem toonaangevend voor straatlegale motorfietsen.

Gecontroleerde remdrifts

Met het nieuwe Brake Slide Assist kan je gecontroleerde remdrifts toestaan tijdens het aansnijden van bochten. Zoals je wel eens ziet bij coureurs op het circuit. Er zijn meer circuitwaardige elementen zoals de lay-out van het TFT-scherm. Bij de M R vertoont dat overeenkomsten met dat van de M RR, zoals een M start-up animatie bij contact. De vergrote weergave van de rode zone tijdens de opwarmingsfase in de toerenteller is een nieuwe functie.

M Competition pakket voor nog wat extra

Het prestatiegerichte karakter tekent zich ook af in de kleurschema’s. Het Lightwhite uni/M Motorsport kleurschema is de basisvariant voor de M R. Terwijl het Blackstorm metallic/M Motorsport kleurschema onderdeel is van het M Competition pakket Dat pakket biedt een fascinerende mix van verfijnde componenten voor liefhebbers van racetechnologie, zoals onder meer M Carbon wielen, M voetsteunen en talrijke van carbon gemaakte delen zoals de spatborden voor en achter, kettingbeschermer, tankpanelen en tandwielcover. Een M afdekpaneel voor het achterste deel van de buddyseat en gefreesde M voetsteunen voor de passagier behoren eveneens tot het M Competition pakket.

Meer over prijzen, opties en accessoires op: www.bmw-motorrad.nl/m1000r

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen