BMW: Motorfiets om elektrische auto-accu op te laden

Een van de belangrijkste knelpunten van het gebruik van elektrische auto’s en motoren is uiteraard de reikwijdte. Althans als je die afzet tegen de afstand die je momenteel met een verbrandingsmotor haalt op één tank. Nou is het voordeel dat je met die laatst genoemde wel weer de accu’s van elektrische voertuigen op kunt laden. Daarbij laten we het aspect duurzaamheid maar even buiten beschouwing overigens. Maar BMW denkt hier een oplossing in te hebben gevonden. Ze zijn een bizar project gestart waarin ze mogelijke oplossingen bestuderen om de autonomie van elektrische voertuigen te vergroten. Daarbij worden zelfs vier- en tweewielers geïntegreerd.

In onderstaande patenten werkt BMW een idee uit waarin een motorfiets fungeert als ‘range-extender’ voor de auto die ‘m sleept!

BMW i3 Rex

Al eerder werd iets soortgelijks gedaan met een BMW i3. Die kon je van 2013 tot 2019 met de toevoeging ‘Rex’ kopen. Dat betekende dat een 647 cc tweecilinderblok van de C650-scooter in de kofferbak was geschroefd. Die diende als generator om de accu’s van de auto op te laden. Maar de vraag rees weldra: waarom een benzinemotor meenemen als de meeste ritten kort genoeg zijn om alleen op elektrische energie te worden uitgevoerd? Andersom: waarom korte ritten rijden met zware accupakketten, wat ten koste gaat van de prestaties en het verbruik?

Daaruit ontsproot het BMW-idee: een motorfiets die door een elektrische auto wordt gebruikt als range-extender bij langere ritten. Voor korte ritten laat je ‘m thuis. Maar waarom zou het daarmee dan stoppen? Wat als de motor verbonden is met het chassis van de auto? De bedoeling is dat je de motor ook kunt gebruiken als conventionele motorfiets en als een overmaatse generator die genoeg energie produceert om de elektrische auto te herladen. In de praktijk verwijder je voor een lange rit de vork van de motorfiets en vervangt deze door een hefsysteem.

Motor als aanhanger

Je maakt van de motorfiets dan als het ware een aanhanger, waarbij de elektrische kabels rechtstreeks op de autoaccu worden aangesloten. Wanneer de range-extender niet nodig is (misschien omdat de rit kort is), laat je de motor in de garage staan, monteer je de vork opnieuw en heb je een motor. Naar het voorbeeld van veel campers, die een bromfiets, scooter of motorfiets achterop meenemen. Het project is even fantasierijk als onwaarschijnlijk dat het ooit te koop wordt aangeboden. Maar het idee van een geïntegreerde elektrische auto-motor zou in de toekomst nieuwe horizonten kunnen openen…

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.