vrijdag 29 maart 2024

BMW Motorrad presenteert twee specials op Wheels and Waves

Steevast is Wheels and Waves in Biarritz het festival dat BMW Motorrad gebruikt om spannende motoren te showen. Zo zagen we een desert scrambler en een Duitse vertaling van de Vincent Black Prince.

Wheels and Waves is een aardig ecross-over festival, dat motorrijden en surfercultuur met elkaar combineert. Da’s nou niet meteen de verbinding die wij zouden maken, maar op de een of andere manier ontstaat er een grappige samenhang.

Opnieuw koos BMW het festival om twee concepts te laten debuteren, beide retro’s, mar uit twee verschillende tijdperken. We beginnen met de NineT Urban G / S, de andere is een bejaarde R75 in WWII verpakking. Dapper.

Coyote, door Fuel Motorcycles

Fuel Motorcycles uit Barcelona namen een ​​ R NineT Urban G / S op een vrij agressieve manier onder handen en gaven de neo-retro een scramblerbehandeling. Daar deden ze zo’n 5 maanden over.

De tank is vervangen door een veel kleiner exemplaar, dat van een oude Suzuki GT250. En de lijn van die Suzuki blijf je terugzien in de BMW. Op maat gemaakte uitlaten, onder het zadel zodat je niet tegen de rotswanden schuren wanneer je door de canyons knalt. Een keienvanger beschermt het carter en stevige Conti TKC80 offroad banden sleuren je door ergste ondergrond. De voorkant verloor z’n grote Beemer-koplamp ten faveure van een kleiner exemplaar met hekraster. Het standaard stuur maakte ook plaats en werd ververvangen door een dirt bike stuur.

Het team van Fuel Motorcycles heeft de motor een klasse uitstraling gegeven. En wanneer er een voorspatbord op zou zitten en spiegels, kon deze one-off zo inhet steeds spannender rijtje van BMW neo-retro’s worden gezet.

Black Phantom, door Kingston Custom

Liefhebbers van puur vakmanschap en handwerk vallen voor de creatie van de Duitse motorbouwer Dirk Oehlerking. Zijn fiets munt uit tot in de kleinste details.

In 2016 bouwde Dirk Oehlerking de White Phatom. Het idee was nu om een ​​’kwaadaardige broer’ van deze motor te bouwen en opnieuw hield Oehlerking vast aan old school, originele BMW-onderdelen uit de periode 1951-1979 om een ​​wilde, nieuwe look te creëren van een bejaarde R75 uit de Tweede Wereldoorlog.

Aan het originele frame hoefde Dirk op de een of andere manier niet te lassen, buigen of boren. Het 50pk, 750cc R75 blok lijkt te zijn verkregen van een andere bron, en ruimschoots verder dan showroom niveaus.

Terwijl de wilde, slanke en gestroomlijnde carrosserie de grote blikvanger is, zijn het de details die de motor echt speciaal maken. Van de aangepaste meters en reserve bougie in het stuur, het schattige achterlicht en de raceplaten over de wielen: er is genoeg om je over te verwonderen.

De voorzijde is op z’n minst opvallend met dat ruitje boven de koperen koplamp. Net een snowboarder die een gasmasker draagt. Maar de manier waarop de stroomlijn zich als het ware opent aan de voorzijde waardoor het voorwiel wordt onthuld is prachtig. Verder is de motor voorzien van lederen opbergruimte voor gereedschap, onderdelen en … drank en sigaren? Leuk!

Ook zit er een vleugje moderniteit op e motor. De stuuruiteinden zijn voorzien van LED knipperlichten. Vanuit elke hoek waarin je de BMW bekijkt, zie je de klasse afwerking. Je zou wensen dat je ook onder de stroomlijn kon kijken, want wat voor moois houdt zich daar schuil? Maar eerlijk is eerlijk: we zien ons niet een stukkie tuffen op de fiets van Dirk. Dat zien we wel gebeuren met de desert scrambler van onze Spaanse vrienden.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen