dinsdag 18 juni 2024

The Wizard: Djess-style hardtail Sportster

Een Harley-chopper bouwen was altijd al een droom van Djess Bruggeman. Geïnspireerd door de choppers uit San Francisco, bouwde de Achterhoeker een compacte Sportster lane splitter in een eigen stijl. De Djess-style, wat betekent: ‘Alles anders dan de rest!’ Het hardtailen van het frame was het startsein voor een mooi avontuur…

Djess stond een jaar of zes geleden al in Bigtwin met zijn prachtig verbouwde Virago, die de naam ‘Little Bobby’ meekreeg. “Die motor was al heel anders dan de rest”, vertelt Djess, die de Yamaha al op jonge leeftijd bouwde. Deze motor staat nog steeds startklaar in zijn garage. Inmiddels heeft de Virago gezelschap gekregen van deze ruige hardtail Sportster. Als custom is dit weer een stap vooruit. Djess kan zijn passie voor motoren inmiddels delen met zijn tweejarig zoontje Sev. Ook beschikt de motorfreak nu over een huis met garage, waar hij lekker kan sleutelen.

HARDTAIL KIT

Djess vertelt: “Een Harley chopper was altijd al mijn droom. In 2021 kocht ik een Sportster met het idee om deze met wat basisingrepen netjes te maken. Er kwam een Biltwell Z-bar stuurtje op, de knipperlichten werden er af getrapt en er werd een andere kleur op geklatst. Een dik jaar heb ik zo rondgereden, tot Sev werd geboren.” De verse luierdampen brachten Djess nieuwe inspiratie. “Ook uit chopperfilmpjes haal ik veel ideeën over wat ik wél wil, maar ook zeker wat ik absoluut níet wil! Drie choppers in het bijzonder waren een voorbeeld: die van Max Schaaf, de bike van Dice-eigenaar Matt Davis én de chopper van Sik Bloemsma!” Wie de bewuste motoren kent, begrijpt dat Djess helemaal ging voor de chopperstijl uit San Francisco! Deze ‘Frisco’ choppers werden in de Sixties compact en functioneel opgebouwd voor show and go. Kenmerkend zijn de tankjes, die hoog op de framebuis werden gemonteerd en hoger gemonteerde footpegs, zodat met serieuze snelheid door bochten geracet kon worden. Djess besloot voor ‘the real deal’ te gaan en bracht het frame naar René van BCCB in Zutphen voor een hardtail job. De keuze ging uit naar een weld-on hardtail kit van Chopperbrothers. Vanwege de mooie lijn, maar ook omdat de wielbasis nagenoeg standaard zou blijven, zodat de belt-drive kon worden behouden. Maar daar kwam hij later nog op terug…

Dominator FXR van Michiel Visser: Never Ending Story

TROMPET

In overleg met René werd besloten dat BCCB ook een one-off sissybar zou fabriceren en een custom olietank zou leveren. Toen het vers gelaste frame eenmaal weer bij Djess in de garage stond, kon hij zijn creativiteit helemaal de vrije loop laten. “Iedereen wil een 21 inch voorwiel in z’n chopper. Ik vond dit echter te groot voor deze motor en besloot dat het originele 19 inch mooi in verhouding was. Met een Avon Speedmaster band er op stond het te gek! Ik monteerde het dichte achterwiel van een Fat Boy, dat past bij de gewenste compacte uitstraling. Door montage van een vette 5.00 Avon paste de belt niet meer. Deze liep tegen de band en moest dus vervangen worden door een ketting. Zo kwamen er steeds meer wijzigingen! De uitlaat heb ik wel een keer of zes veranderd. In de schuur zie je het gewoon niet. Pas als ik de chopper in de tuin rolde, zag ik dat het totaalplaatje niet klopte. Uiteindelijk besloot ik om één trompet – in plaats van twee – te monteren. Net weer iets anders dan de rest. De demper kreeg een knikje omhoog. Dat dit precies in lijn met het frame is, is puur toeval.”

GUARDIAN BELL

Djess: “Lang heb ik zitten twijfelen over het luchtfilter. Iedereen heeft een S&S Teardrop of een aftermarket filter. Ik zocht iets wat niet iedereen heeft en monteerde een groot Screamin’ Eagle filter. Ooit komt er nog wel wat anders op, maar voor nu is het wel even goed. Een chopper is dan ook nooit af. Veel onderdelen haalde ik lokaal bij Roadside Repairshop. Ook het zadel is in de buurt gemaakt door Miller Kustom Upholstery uit Zutphen. Het zadel is tuck ’n roll bekleed met een ruw, verweerd soort leer.” Details zijn het mooist als er een verhaal achter zit. Zo vertelt Djess over de ‘guardian bell’ aan zijn motor: “Een jaar of zeven kreeg ik via de socials contact met een oude biker uit Maryland. We hielden al die jaren contact. Nadat ik een foto van mijn mancave had opgestuurd, vroeg hij mijn adres. Als verrassing stuurde hij een pakket met oude Amerikaanse kentekenplaten en leuk spul zoals een sleutelhanger en dit belletje! Zo’n ‘guardian bell’ brengt geluk, maar alleen als je hem van iemand krijgt. Zeker als het van de andere kant van de wereld komt.”

GEEN KITSCH

Nadat alles thuis in ruwbouw was klaargezet, werd de chopper bij BCCB technisch gereed gemaakt. Zo werd er een kabelboom geknoopt en werd alles netjes afgesteld. Thuis haalde Djess de motor weer uit elkaar voor spuitwerk en afbouw. Zo kwam hij nog van alles tegen. “Het bouwen van een chopper is één groot avontuur”, vertelt Djess, die calculator is bij een schadeherstelbedrijf. Op zijn werk is dan ook van alles voorhanden om plaatwerk te spuiten. “Ik wilde geen plamuur, dus ben ik uren bezig geweest met lassen, slijpen en schuren van het metaal. Ik heb alle voorbewerking en het afplakken gedaan en collega Patrick deed het spuitwerk. Ik wilde geen opvallende kleuren en ben gegaan voor zwart met een subtiel patroon van vlammen en strepen. In het donker lijkt de motor zwart. Maar in volle zon komt er een paarse gloed met flakes naar voren.”

Na een geslaagde fotoshoot voor Bigtwin is het tijd om naar huis te rijden. Djess laat het Sportster-blok even warmdraaien en haalt dan de choke eraf. De V-twin daalt gestaag in toerental en loopt zo langzaam dat je de klappen kan tellen. “Wat een geluid hè, ik ben echt kneiterblij!”, lacht Djess met een lach van oor tot oor. De grijns past nog maar nét in de helm en dat is te begrijpen, want zijn trompetdemper klinkt als een fanfare van het juiste soort. “Het is een echte scheurfiets geworden. Door de mid-pegs geeft het een sportief rijgevoel. Ik heb veel controle over de motor en je kunt lekker aan het stuur hangen.”

Tekst & fotografie: Floris Velthuis

TECHNISCHE SPECIFICATIES HARDTAIL SPORTSTER
ALGEMEEN
Merk Harley-Davidson
Model Sportster 883
Bouwjaar 1999
Bouwer/eigenaar Djess Bruggeman
MOTORBLOK
Type Evo Sportster
Cilinderinhoud 883 cc
Ontsteking Dynatek
Carburateur origineel CV
Luchtfilter Vintage Screamin’ Eagle, K&N binnenfilter
Uitlaat 2-in-1 custom made met trumpet demper
Versnellingsbak origineel 5-speed
RIJWIELGEDEELTE
Frame origineel, aangepast met ChopperBrothers hardtail kit
Voorwiel 19 inch, chrome spoke
Voorband Avon Speedmaster Mk2
Voorrem enkele schijfrem
Voorvork origineel, korte variant
Balhoofdplaten origineel
Achterwiel 16 inch Close Disc Fatboy
Achterband 5.00 Fat Avon Safety Mileage
Achterrem enkele schijfrem
DIVERSEN
Stuur Biltwell Z-bar
Snelheidsmeter mijn voorganger
Risers Harley clamp
Hendels/hand controls Biltwell single cable whiskey throttle
Handvatten Vans Cult Grips
Koplamp small Bates style
Foot controls mid-pegs
Benzinetank 60’s Ironhead Sportster (Lowbrow)
Olietank BCCB
Zadel Miller Seats, Bates style (barrel seat springs)
Achterspatbord Mantha Ray Smooth (Lowbrow)
Achterlicht brushed Motone Eldorado
SPUITWERK
Kleur highgloss piano black/metallic purple flake
Spuiter Djess Bruggeman, Patrick van Wessel
DANK AAN
Twee personen in het bijzonder: René van Back Corner Custombikes en collega Patrick van Wessel

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen