BMW patenteert mechanisch antidiefstalsysteem

Als we een nieuwe motor kopen, controleren we elk detail. Gek genoeg nemen we genoegen met een stuurslot van een paar euro. Alsof dat voldoende is om kwaadwilligen te ontmoedigen! Nu kun je allerlei elektronische voorzieningen op je motor schroeven, maar we weten natuurlijk allang dat een gestolen motor in een busje verdwijnt en naar een duistere plek wordt vervoerd.

Dus wat doe je? Nog meer kettingen en remschijfsloten op je motor, moeilijk kopieerbare gecodeerde sleutels, Track and Trace of een nog geavanceerder inbraakalarm? Leidt mogelijk tot niets omdat de motor nog steeds te verplaatsen is.

BMW denkt ook na over deze problematiek. Immers kost een beetje BMW al gauw meer dan 15.000 euro. Dan loont een ultiem antidiefstalsysteem de moeite. Uit een onlangs ingediend patent leren we dat BMW broedt op een mechanisch systeem dat voorkomt dat het achterwiel kan bewegen. Je kunt een motor dan allen maar stelen door ‘m op te tillen. Veel succes, je loopt al gauw met 230 kilo + te zeulen. Het BMW systeem kan op verschillende modellen worden toegepast. Er is zelfs al rekening gehouden met de R18, het 1800-concept. Het systeem blokkeert de aandrijfas van het cardan met een pen. De activering van de pen geschied elektronisch. Bij snelheden boven de 4 km/u wordt het systeem niet ingeschakeld.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.

Misschien vind je dit ook interessant?