BMW R1250GS domineert Duitse motormarkt

De Duitse markt groeit, maar sommige merken hebben het lastig door vertragingen van de komst van de nieuwe modellen. Dit is in het kort het portret van de motorfietsmarkt in Duitsland tot en met april. In de vierde maand van het jaar bedroeg het totale aantal registraties, exclusief bromfietsen, 23.332, een stijging van 32,5%.

Ook maart was al een goede maand met 27.771 verkopen (+21%), maar in de vergelijking met 2020 zijn ook de eerste gevolgen van de Duitse lockdown verwerkt. Die waren minder zwaar dan in de rest van Europa of elders, maar het resulteerde in maart toch met een -18,5% en een -28% in april ten opzichte van 2019.

In april van dit jaar kwam het leeuwendeel van de verkoop voor rekening van motorfietsen van meer dan 125 cc: 14.403 stuks, wat neerkomt op een marktaandeel van bijna 62%. Op de tweede plaats kwamen motorfietsen tot 125 cc (3.680 stuks), waardoor het motorfietssegment 77,5% van de totale markt uitmaakte. De resterende 22,5% werd verdeeld tussen scooters tot 125 cc (3.358 stuks).

Segment20202021
TotaalTotaal+/-
Motoren < 125 cc42.34369,74%42.36265,63%0,04%
Scooters < 1255.0038,24%5.1237,94%2,40%
Motoren > 125 cc6.80311,20%8.31312,88%22,20%
Scooters > 1256.56910,82%8.75113,56%33,22%
Totaal60.718100,00%64.549100,00%6,31%

De groei van april, gevolgd door die van maart, heeft in Duitsland het saldo van de eerste periode van vier maanden in de zwarte cijfers doen belanden. Met 64.549 verkochte eenheden in de eerste vier maanden is de winst ten opzichte van dezelfde periode in 2020 6,3%.

Tot maart was er nog een negatief verschil van -4,4% als gevolg van de slechte resultaten van januari (-56%) en februari (-22%). Daartegenover staat dat de laatste maanden van 2020 een sterke groei te zien gaven, die in de eerste plaats te danken was aan de verkoop van Euro 4-modellen.

In de eerste periode van vier maanden is de winst in feite toe te schrijven aan de modellen tot 125 cc, die ook vorig jaar sterk groeiden. De motorfietsen van meer dan 125 cc, die tweederde van de markt vertegenwoordigen (42.362 eenheden) en de absolute hoofdrolspelers zijn, bleven stabiel (+0,04%), terwijl scooters tot 125 cc (8.751) +33% noteerden en motorfietsen tot 125 cc (8.313) +22%. Scooters van meer dan 125 cc wonnen daarentegen een bescheiden 2,4%.

Hoe deed de motormarkt het in het Verre Oosten?

Top 50 januari-april

De BMW R1250GS (die in de Duitse rangschikking zowel de standaard- als de Adventure-versie omvat) staat op een steeds steviger eerste plaats, met ongeveer 1.200 verkochte exemplaren in april en een totaal van 4.565 tussen januari en maart verkochte exemplaren.

Op de tweede plaats staat de Kawasaki Z900, waarvan in april bijna 500 eenheden werden verkocht, met een totaal van 1.569 stuks. Op de derde plaats staat een andere naked Kawasaki, de tweecilinder Z650, gevolgd door de Honda Africa Twin 1100 (952 eenheden) en de BMW F900R. BMW heeft maar liefst zes modellen in de top tien staan.

PositieMerkModelTotaal
1BMWR 1250 GS4.565
2KawasakiZ 9001.569
3KawasakiZ 6501.147
4HondaCRF 1100 AFRICA TWIN952
5BMWF 900 R911
6BMWS 1000 XR828
7KTM690 SMC821
8BMWR 18806
9BMWF 900 XR777
10KTM390 DUKE690
11YamahaTénéré 700616
12BMWF 750 GS602
13HondaCBR 650 R565
14HondaCB 650 R NEO SPORTS CAFE562
15BMWS 1000 RR561
16KTM890 DUKE559
17KTM1290 SUPER ADVENTURE544
18KawasakiVULCAN S539
19YamahaMT-07525
20BMWR 1250 R519
21HondaCMX 500 REBEL514
22BMWR 1250 RS501
23KTM790 DUKE473
24BMWR 1250 RT469
25Husqvarna701 SUPERMOTO435
26KTM1290 SUPERDUKE R391
27KawasakiZ 900 RS389
28HondaNC 750 X380
29SuzukiSV 650372
30DucatiMULTISTRADA V4362
31KawasakiNINJA 650358
32KawasakiNINJA 1000 SX345
33TriumphTRIDENT 660344
34DucatiSCRAMBLER342
35ApriliaRS 660332
36BMWNINE T317
37BMWF 850 GS312
38DucatiSTREETFIGHTER V4311
39YamahaTRACER 700306
40TriumphTIGER 900 RALLY/GT300
41YamahaMT-09292
42KTM890 ADVENTURE R291
43Indian MotorcycleSCOUT BOBBER274
44SuzukiDL 1050 V-STROM271
45HondaCB 500 F268
46Moto-GuzziV85 TT260
47BMWR NINE T SCRAMBLER259
48Harley-DavidsonBREAKOUT 114251
49HondaCB 1000 R NEO SPORTS CAFE245
50Royal EnfieldBULLET ELECTRA242

Rangschikking van de modellen

In het motorsegment is het aandeel van BMW van 30% indrukwekkend, met een stijging van de verkoop (12.748 eenheden) met 11% dit jaar.

KTM groeide met 13,4% en klom, profiterend van de moeilijkheden die sommige fabrikanten ondervonden, op naar de tweede plaats in het klassement met 5.200 verkochte motorfietsen en een marktaandeel van 12%.

Kawasaki (-1,67%) en Honda (+3,7%) volgden. Yamaha, gezakt naar de vijfde plaats, moet vooral boeten voor de vertragingen in de leveringen (-30%). Die cijfers zullen zich spoedig herstellen. Harley-Davidson kreeg het -37% zwaarder te verduren door het ontbreken van Sportster-modellen die niet beschikbaar zijn met Euro 5-homologatie. Problemen met vertragingen zijn er ook voor Suzuki, waardoor er sprake is van een daling van de verkoop in het eerste kwartaal van -38%.

Ducati, met 2.076 eenheden, op de zevende plaats, ziet door een stijging van 22% van de verkopen, het marktaandeel stijgen naar zo’n 5%. Door de nieuwe RS660 behaalt Aprilia een winst van +62%.

20202021
MerkTotaalAandeelTotaalAandeel+/-
BMW11.47827,11%12.74830,09%11,06%
KTM4.58510,83%5.20012,28%13,41%
Kawasaki5.02311,86%4.93911,66%-1,67%
Honda4.51210,66%4.68011,05%3,72%
Yamaha3.7828,93%2.6516,26%-29,90%
Harley-Davidson3.4008,03%2.1235,01%-37,56%
Ducati1.7024,02%2.0764,90%21,97%
Triumph1.8644,40%1.8174,29%-2,52%
Husqvarna1.1452,70%1.1492,71%0,35%
Suzuki1.7694,18%1.0942,58%-38,16%
Aprilia5341,26%8642,04%61,80%
Indian Motorcycle4711,11%6101,44%29,51%
Royal Enfield5691,34%5111,21%-10,19%
Moto-Guzzi4631,09%4561,08%-1,51%
Betamotor3430,81%2970,70%-13,41%
Benelli1450,34%1710,40%17,93%
Fantic Motor860,20%1450,34%68,60%
Loncin (RC)00,00%1270,30%0,00%
Zero Motorcycles860,20%1220,29%41,86%
Sonstige Hersteller620,15%1060,25%70,97%
KSR MOTO280,07%890,21%217,86%
MV Agusta580,14%670,16%15,52%
Totaal42.343100,00%42.362100,00%0,04%

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?