BMW wil andere typeaanduiding

Als er een M in de naam van een BMW staat weet je dat je moet oppassen. Dan heb je met een exclusief, snel en sportief product uit Duitsland te maken. Zoals de BMW M3 of de S1000 RR M Edition.

Om het nog onoverzichtelijker te maken met al die letterbetekenissen, kunnen we ook M-versies van de S1000 XR sporttour en de R 1250 GS Adventure verwachten. Vooralsnog is er nog geen indicatie dat deze modellen qua vermogen en koppel verschillen van de andere modellen. We er wel vrijwel zeker van dat ze de iconische rode, witte en blauwe Rennsport-kleuren krijgen in combinatie met enkele hoogwaardige snuisterijen voor onderweg.

Het zou ook kunnen dat BMW zijn gebruikelijke typeaanduiding voor deze hoogwaardige modellen laat vervallen en de eerste letter van de naam van de motor eenvoudigweg vervangt door de letter ‘M’. Dat zou betekenen dat de S1000 RR M de M1000 RR wordt, de S1000 XR de M1000 XR en de R1250 GS de M1250 GS. Het zou de typeaanduiding van de motoren ook meer in lijn brengen met de BMW vierwielers.

Hoe werkt de huidige typeaanduiding van BMW?

BMW houdt al jaren vast aan een beproefde methode om z’n motoren van een naam te voorzien. De eerste letter verwijst altijd naar de motorconfiguratie van de machine. K en S waren gereserveerd voor vier/zes-in-lijn motoren. G was voor eencilindermachines. De R voor de boxers en de F stond voor de parallell twins, zoals de F 850.

De laatste letters van de typeaanduiding vertellen je dat de ‘R’ van de S1000 RR vermoedelijk staat voor rennsport – da’s racen in het Duits. De ‘GS’ aan het einde van de R 1250 GS betekent ofwel Gelände/Straße (off-road/straat) of Gelände Sport, met Gelände betekent terrein.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.

Misschien vind je dit ook interessant?