De korte maar indrukwekkende geschiedenis van Flying Merkel

Het Amerikaanse motormerk Flying Merkel, met een korte maar indrukwekkende geschiedenis, werd opgericht door Joseph (Joe) Merkel. Merkel was een self-made monteur en werktuigbouwkundige. In 1902 begon hij als fietsfabrikant, maar bouwde als snel eencilindermotoren met als merknaam 'The Merkel'. In de paar jaar van zijn bestaan groeide The Flying Merkel uit tot een legende en behoorde het merk tot de meest innovatieve van de (pionierende) motorfietsfabrikanten. Joe Merkel was constant bezig zijn motoren te verbeteren. Zo staat zijn gepatenteerde verende 'truss-voorvork' (met enige fantasie) bekend als de voorloper van de moderne telescoopvork en kwam hij ook aanzetten met monoshock-achtervering. Veel ...
Het Amerikaanse motormerk Flying Merkel, met een korte maar indrukwekkende geschiedenis, werd opgericht door Joseph (Joe) Merkel. Merkel was een self-made monteur en werktuigbouwkundige. In 1902 begon hij als fietsfabrikant, maar bouwde als snel eencilindermotoren met als merknaam 'The Merkel'. In de paar jaar van zijn bestaan groeide The Flying Merkel uit tot een legende en behoorde het merk tot de meest innovatieve van de (pionierende) motorfietsfabrikanten. Joe Merkel was constant bezig zijn motoren te verbeteren. Zo staat zijn gepatenteerde verende 'truss-voorvork' (met enige fantasie) bekend als de voorloper van de moderne telescoopvork en kwam hij ook aanzetten met monoshock-achtervering. Veel motoren hadden begin twintigste eeuw nog een handbediende oliespuit voor de smering van het blok. Het Merkel-motorblok kreeg een 'automatisch olie-omloopsysteem', dat reageerde op de gasstroom in de carburateur. Dit systeem werd later door Indian en Harley-Davidson overgenomen. En in plaats van bronzen bussen/glijlagers, gebruikte Merkel al kogellagers en een door nokken bediende inlaatklep in plaats van de 'atmosferische' inlaat. De verbeteringen bezorgde de Flying Merkel een steeds betere naam, niet alleen omdat ze heel bleven, maar ook omdat de Merkels echt hard reden. 1911191119111917 Vleugels In de strijd om te overleven fuseerde Joseph Merkel zijn bedrijf twee keer met andere productiebedrijven. De eerste keer was in 1909 toen hij Merkel verkocht aan de Light Manufacturing Co. Joe kwam er in dienst, maar nam het bedrijf al binnen hetzelfde jaar over, verhuisde in zijn geheel naar Pottstown (Pennsylvania) en veranderde de firmanaam in Merkel-Light. Hij bleef motorfietsen bouwen en verbeteren. Ook bleef hij nieuwe motorblokken ontwerpen. Men bouwde verschillende eencilinders en V-twins tot 986 cc, die eerst onder de naam Merkel-Light en later als Flying Merkel werden verkocht. Maar het was de jonge monteur en testrijder Maldwyn Jones die een getalenteerd racer bleek te zijn en de Merkel echt vleugels gaf. Jones prepareerde een Flying Merkel en versloeg de regerend kampioen Erwin G (Cannonball) Baker in een race over tien mijl. Het volgende seizoen werd Jones professioneel racer en won drie van de vier races op een Flying Merkel. De merkassociatie met racen was zo prominent dat Flying Merkel-raceversies in 1910 rechtstreeks uit de catalogus konden worden besteld. Fabrikanten die we moeten missen: Adler Moordende concurrentie In 1911 kocht de Miami Cycle Manufacturing Company Merkel en de productie verhuisde naar Middletown, Ohio. De Miami Company bouwde fietsen en motorfietsen met namen als (Moto)Racycle en Miami *). Na de overname werd het hele assortiment motorfietsen opnieuw ontworpen. Flying Merkels werden geleverd in het glanzende Merkel-oranje of koningsblauw. De V-twinmotor (aanvankelijk 884 cc) leverde 6 pk, had een tweeversnellingsbak met riemaandrijving en haalde maar liefst 97 km/u. Ondanks de uitstekende naam en goede raceresultaten redde de Flying Merkel, net als veel andere merken, het niet. De Eerste Wereldoorlog en de moordende concurrentie onder de Amerikaanse fabrikanten deden het merk de das om. Maar ook de prijs, want Merkels topkwaliteit moest wel betaald worden en in massa geproduceerde auto's werden elk jaar goedkoper. De productie werd tussen 1915 en 1917 afgebouwd en gestopt, maar toen was Joe Merkel al uit het bedrijf vertrokken. Zoals met veel iconische namen en merken zal er wel weer een Chinese of Indiase variant op de markt komen. Onzin? Nou..., kijk maar eens op www.flyingmerkelinc.com. *) De Miami Cycle Manufacturing Co. werd groot door het samenstellen van motoren uit motorblokken en framedelen uit de overproductie van AMC in Aurora. AMC maakte aanvankelijk de motoren voor Indian. De overproductie mocht men verkopen, maar niet als Indian. Daardoor ontstond het merk Thor, maar ook een aantal klonen als Reading Standard, Apache, Manson en later Sears en Torpedo. De overname van Merkel gaf Miami een hoogwaardig product om als eersteklasfabrikant te worden beschouwd. Korte geschiedenis Flying Merkel 1902    Joseph Merkel begint een kleine fietswerkplaats in Milwaukee, Wisconsin. 1903    Merkel begint ook met de productie van 316cc-eencilindermotoren. 1905    Merkel besluit mee te doen aan wedstrijden om zijn merk onder de aandacht te brengen. 1906    Merkel introduceert zijn verende achterframe. 1907    De verende ‘Truss’-voorvork wordt gepatenteerd. 1909    Merkel verkoopt zijn bedrijf aan de Light Manufacturing Company en verhuist naar Pottstown, Pennsylvania. 1910    De eerste Merkel V-twin ziet het levenslicht en de motoren heten nu allemaal 'The Flying Merkel'. 1911    Joe Merkel fuseert zijn Light Manufacturing Company met de Miami Cycle Manufacturing Company. De productie wordt verplaatst naar Middletown, Ohio. 1913    De nieuwe Flying Merkel krijgt een nok aangedreven inlaatklep en een veerbelaste kickstarter. Miami Cycle is een van de grootste Amerikaanse motorfietsproducenten. 1914    De Flying Merkel wint de National Endurance Run van Chicago naar St. Louis. Er wordt een elektrische starter geïntroduceerd, die echter onbetrouwbaar blijkt te zijn. 1917    De laatste Merkel-motoren worden geproduceerd. 1923    De Miami Cycle & Manufacturing Company (opgericht in juli 1895) houdt op te bestaan.

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,50 per maand.

MotorNL Digitaal vanaf €2,50 per maand

Alle artikelen uit MOTO73 en Promotor lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen en bladerbare PDF magazines.

Of maak een keuze uit één van onze magazine abonnementen inclusief Digitaal Premium vanaf €4,-

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?