BYD, bekend om zijn elektrische auto’s en marktleiderschap in China, zegt nu een elektrische scooter te ontwikkelen. De scooter zal waarschijnlijk gebruik maken van BYD’s eigen Blade-batterij met lithium-ijzerfosfaat-chemie (LFP), die hoge voltages en veel laadcycli mogelijk maakt.
Uit gedetailleerde schetsen van de ontwerpregistratie blijkt dat BYD kiest voor een middenmotor met een tandriem als eindoverbrenging. De scooter zou in de 250- tot 350cc-klasse kunnen passen, met een vermogen tussen de 20 en 35 pk. De ingebouwde LFP-accu zou een capaciteit van 9 tot 12 kWh kunnen hebben, wat een bereik van zeker 100 kilometer zou opleveren. Dankzij de LFP-techniek zou de scooter een laadstroom van 11 kW kunnen verdragen.
Souo S 2000 ST, de flat eight-boxer uit China
Het chassis en de ophanging lijken stabiel, met een USD-voorvork en een stalen swingarm achter. De swingarm lijkt coaxiaal aan de motor gemonteerd te zijn. Er is veel ruimte voor de bestuurder en passagier op de licht verhoogde, brede zitting. De scooter is uitgerust met camera’s voor en achter.
Hoewel de scooter klaar lijkt voor serieproductie, is hij nog niet in productie. Als BYD dit model daadwerkelijk op de markt wil brengen, zal het waarschijnlijk niet lang meer duren voordat hij beschikbaar is.