donderdag 25 april 2024

Bridgestone’s nieuwe sport/tourband: T31 Sport-Touring

De opdracht aan de Bridgestone ontwikkelaars was simpel, de uitvoering allerminst: maak de nieuwe T31 de ultieme sport-touring band. Niets minder.

Om dat te realiseren werd niet alleen naar de Europese omstandigheden gekeken, er werd ook uitgebreid getest en ontwikkeld in Europa. Van Alpenpas tot Autobahn, de T31 moest de band worden die niet alleen nieuwe maatstaven neerzet, maar ook stevig afstand van de concurrentie weet te nemen. En ook nog eens in alle courante maten snel leverbaar, inclusief GT uitvoeringen voor zware toerbuffels.

Missie geslaagd?

Absoluut. Maar eenvoudig was het niet. Ten opzichte van zijn voorganger, de succesvolle T30 EVO heeft de nieuwe T31 toch grote stappen weten te maken. Sleutelwoorden daarbij zijn veiligheid en prestaties. Of in motortaal: vertrouwen, feedback en grip. Om de prestaties in de regen tot op het allerhoogste niveau te brengen werd het zo belangrijke silica in de compound niet simpelweg verhoogd, maar op moleculair niveau beter door het rubber verdeeld. Met als resultaat dat de T31 in de regen ook bij lage temperaturen aanmerkelijk meer grip heeft. (Leuk detail: de rondetijden bij tests onder die omstandigheden leverden een opmerkelijke winst van 3% op!). Naast de betere verdeling van de silica, speelt ook het volkomen nieuw ontwikkelde profiel een belangrijke rol. Regenwater wordt razendsnel afgevoerd, terwijl de stabiliteit verbeterd is.

Het contactvlak werd, ook bij extreme hellingshoeken, vergroot met wel 7%. Dat laatste verhoogt weer de fun-factor bij sportief rijden onder ideale omstandigheden. Ook al omdat de stijfheid van de profielblokken geoptimaliseerd werd voor een kortere remweg en een verhoogde tractie bij het accelereren uit bochten. Voordelen die overigens niet ten koste zijn gegaan van de levensduur, die is namelijk tenminste gelijk gebleven.

Marktleider

De T31 is hiermee de nieuwe norm in het sport-touring bandensegment. Ongekende nat weer eigenschappen, meer feedback, tractie en grip en toch een uitstekende levensduur. Bovendien al in januari leverbaar in alle courante maten, ook in de populaire GT versies.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen