donderdag 28 maart 2024

Brixton 1200, de rivaal van de Triumph Bonneville is bijna klaar

Er wordt al een tijdje gesproken over de Brixton 1200, een motorfiets die het ontwerp van de Britse tweecilindermotoren uit de jaren zestig nabootst, naar het voorbeeld van de Triumph Bonneville, koningin van de categorie retro’s. Het model werd al getoond als een conceptfiets in 2019 en nu laat de nieuwste set patenten ons weten hoe de complete fiets eruit zal zien.

De Brixton 1200 is een motorfiets die is gebaseerd op het ontwerp van de Britse tweecilindermotoren uit de jaren zestig, naar het voorbeeld van de Triumph Bonneville  of de Kawasaki W800. Het werd al getoond als een conceptmotor in 2019 en meer recentelijk was er informatie en zagen we afbeeldingen van de motor naar aanleiding van octrooiaanvragen. Nu laat de nieuwste reeks patenten ons weten hoe de complete motor eruit zal zien, dankzij enkele computertekeningen.

1200cc-blok

De eerste aanwijzing betreft de cilinderinhoud van de parallell-twin, die de fabrikant nog nooit definitief heeft onthuld: 1200 cc³, staat op de zijpanelen die het brandstofinjectiesysteem afdekken. Net als bij Triumph of zelfs Harley Davidson verbergt de retro-styling moderne technologie: ondanks de vinnen zijn de cilinders vloeistofgekoeld en bevindt de radiateur zich achter het voorwiel, het uitlaatsysteem lijkt te bestaan uit twee pijpen die rechtstreeks van de kop naar de demper gaan, maar komt in werkelijkheid uit in een verzamelbak met katalysator die onder de motor verborgen zit. Ongetwijfeld lijkt het silhouet sterk op dat van de Bonneville.

Het chassis heeft alle kenmerken van de Britse motorfietsen uit de jaren 60: een gesloten buizen dubbel wiegframe, stereo demping achter, traditionele voorvork, ronde koplamp en spaakwielen. De enige concessie aan de huidige tijd – nou ja –  zijn de drie remschijven met een grote diameter.

Brixton heeft een Brits klinkende naam, maar maakt deel uit van de Oostenrijkse KSR Group. Naast Brixton vermarkten zij ook merken als Lambretta en Malaguti. Hoewel de indruk ontstaat van een motorfiets die met aandacht voor detail is gebouwd, zal de prijs ongetwijfeld een van zijn sterke punten zijn. We zullen de kans krijgen om het zelf te controleren, want we kunnen de Brixton 1200 bij de herfstshows verwachten.

Jan Kruithof
Jan Kruithof
Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen