Exclusieve Brough Superior SS100 Bert le Vack

Brough Superior heeft zijn exclusieve SS100 nog exclusiever gemaakt. Een speciale Brough Superior SS100 Bert le Vack, opgedragen aan de legendarische Bert le Vack (1887–1931), wordt in een beperkte reeks van negen exemplaren gebouwd. Waarom negen? Bert le Vack was een Engelse coureur die in de jaren twintig van de vorige eeuw negen wereldsnelheidsrecord brak. Le Vack was naast coureur ook ingenieur voor enkele van de belangrijke Britse merken uit die tijd, waaronder New Imperial, Zenith en Brough Superior. Bert le Vack kreeg de bijnaam ‘Tovenaar van Brooklands’ voor zijn succes op het gelijknamige circuit van Surrey.

Bert le Vack brak negen snelheidsrecords

In 1921, om enkele van zijn belangrijkste internationale successen te noemen, won hij de Brooklands 500 op een Indian. Het jaar daarop werd hij tweede in de lichtgewicht categorie van de Tourist Trophy met een New Imperial 250 cc die hij letterlijk naar de eindstreep moest duwen vanwege een defect. In 1924 brak le Vack negen snelheidsrecords waaronder dat van Arpjon toen hij met een Brough Superior 191 km/u overschreed. Hij kwam om het leven bij een ongeluk met een Motosacoche A50-zijspan op 17 september 1931 in de buurt van Bern.

Classic: Brough Superior SS80

Negen unieke motoren

Ter gelegenheid van de 90e sterfdag van zijn dood heeft het prestigieuze merk uit Nottingham er daarom voor gekozen negen modellen in beperkte oplage te produceren, elk genummerd met een nummerplaat op de tank met de handtekening van le Vack, om Arpajon’s record van 191 km/u te markeren.

De Brough Superior SS100 Bert le Vack, die volledig met de hand is gemaakt, met veel gebruik van aluminium, titanium en koolstofvezel, heeft een wishbone-voorwielophanging en, net als op het ‘standaard’-model, de zeer speciale Aerotec-remmen van Beringer. Die maken gebruik van vier schijven met een diameter van 230 mm. Andere goodies die uniek zijn voor de Bert le Vack zijn de lederen riemen op de titanium tank en de speciale grijze kleurstelling uit de jaren 20 (vdve). De Brough Superior wordt aangedreven door een 90 graden V-twin blok van 997 cc dat goed is voor 100 pk.

Brough Superior SS100 Bert le Vack: prijs

De prijs is duidelijk voor verzamelaars: bij € 69.000,- zonder NL-belasting. Wij zijn tevreden met de foto’s.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?