De terugkeer van een iconisch model lijkt aanstaande. Volgens recente documenten van de California Air Resources Board (CARB) werkt Kawasaki aan een nieuwe Z1100, een moderne opvolger van de legendarische ‘Big Zed’ uit de jaren ’80. De CARB-goedkeuringsaanvraag, waarin een modelcode ZR1100HT verschijnt, wijst op een nakende herintroductie van dit roemruchte model in 2025.
De historische betekenis van de Z-serie
De geschiedenis van Kawasaki’s Z-serie gaat terug tot 1972, toen de Z1 (900 cc) zijn debuut maakte. Deze viercilinder met dubbele bovenliggende nokkenassen was baanbrekend in zijn tijd en vestigde Kawasaki’s reputatie als fabrikant van krachtige sportmotoren. De daaropvolgende jaren werden gekenmerkt door diverse modellen zoals de Z650 (1976), de Z1000MKII (1979) en uiteindelijk de originele Z1100, die van 1981 tot 1985 werd geproduceerd.
De originele Z1100 werd in verschillende varianten aangeboden: standaard, GT, ST (met cardanaandrijving) en de sportievere GPz. Na deze periode bleef de geest van de Z-serie voortleven in modellen als de ZZ-R1100, de retro-geïnspireerde ZRX1100/1200 en de moderne Z1000 en Z900. De Z-serie vertegenwoordigt nog steeds Kawasaki’s filosofie van ongecompliceerd rijplezier, krachtige motoren en een herkenbare, gespierde uitstraling.
Kawasaki Ninja 1100SX SE vs. Versys 1100 S: voor welke rijder is welke motor bedoeld?
Wat we kunnen verwachten van de nieuwe Z1100
Hoewel Kawasaki nog geen officiële specificaties heeft vrijgegeven, bieden de CARB-documenten en Kawasaki’s recente modellenstrategie aanknopingspunten. De nieuwe Z1100 zal hoogstwaarschijnlijk uitgerust worden met een 1099cc-viercilinder, vergelijkbaar met de krachtbron die momenteel in de Versys 1100 en Ninja 1100SX te vinden is.
Verwacht een vermogen tussen de 155 en 165 pk, met een koppel van ongeveer 85-90 Nm. Dit positioneert de Z1100 als een volbloed hypernaked, klaar om de concurrentie aan te gaan met gevestigde modellen in dit segment. Voor de ophanging ligt een volledig instelbare upside-down voorvork en een monoschokdemper achter voor de hand, mogelijk geproduceerd door Showa of KYB.
Op het gebied van elektronica zal de nieuwe Z1100 vermoedelijk beschikken over een uitgebreid pakket met een door IMU ondersteunde tractiecontrole, bochten-ABS, verschillende rijmodi en wellicht zelfs cruisecontrol. Het frame zal waarschijnlijk een aluminium twinspar-constructie zijn, vergelijkbaar met die van de Ninja 1100SX.
De hyper-naked markt: stevige concurrentie
De Z1100 stapt in een competitief segment met gevestigde namen:
- De Yamaha MT-10 met zijn karakteristieke crossplane-motor
- De verfijnde Suzuki GSX-S1000
- De circuitgeïnspireerde Aprilia Tuono V4
- De hightech BMW S1000R
- De extreme Ducati Streetfighter V4
Om zich in dit gezelschap te onderscheiden, zal de Z1100 moeten uitblinken in een combinatie van rauwe kracht, agressieve styling, toegankelijke prijs en het onmiskenbare Z-serie karakter dat Kawasaki-fans al decennia waarderen.