13 C
Nederland
donderdag 11 augustus 2022
premium preview

Dit is een Premium-Preview artikel. Deze kun je op dit moment tijdelijk lezen om kennis te maken met onze betaalde artikelen. Wil je in de toekomst alle Premium artikelen kunnen lezen? Neem dan een abonnement. Dat kan al vanaf €2,50 per maand. Klik hieronder op de button voor de mogelijkheden.

Chinees merk Shineray kloont Harley-Davidson Evolution V-twin

De Evolution V-twin van Harley-Davidson drijft sinds 1986 de Sportster aan. In de loop der jaren heeft het blok veel lof geoogst voor zijn betrouwbaarheid en eenvoud, en tot op de dag van vandaag houdt de Motor Company de V-twin in het luchtgekoelde Sportster-platform.

Natuurlijk, met de komst van de 2021 Sportster S, maakte de Evolution plaats voor de Revolution Max 1250T als gevolg van Euro5-regelgeving. In de States blijft de Evo echter bestaan in de Sportster 883 en Forty-Eight. En nu wil het Chinese merk Shineray ook meedoen, met zijn nieuwe 1200cc-motorblok.

Shineray leent niet alleen de architectuur van Harley’s 45-graden V-twin, maar bootst cosmetisch ook veel van de van de Evo na. Van de koelribben tot de kleppendeksels, van de verchroomde stoterstang-kanalen tot de plaats van het oliefilter: de Shineray-unit is bijna een exacte kopie van het legendarische Harley-blok.

De gelijkenis is ook meer dan optisch. Het Shineray-blok heeft ook vier nokkenassen die elk één klep aandrijven dankzij de gemonteerde stoterstangen. Maar het Chinese merk kan de prestaties van de Evo niet helemaal evenaren.

Shineray meldt dat zijn 1200cc V-twin 60 pk en 90 Nm koppel genereert met een compressieverhouding van 9,1:1. De 1200cc Evo in de Forty-Eight daarentegen heeft een compressieverhouding van 10:1, wat de prestaties opdrijft tot 67 pk en 99 Nm koppel.

Shineray kocht eerder de Italiaanse firma SWM en bracht een SWM vloeistofgekoelde 350 cc, 550 cc, 850 cc en 1200 cc V-twin uit. Het bedrijf heeft nog niet gezegd wat hun nieuwe luchtgekoelde V-twin zal aandrijven. Gezien de lay-out, verwachten we hoogstwaarschijnlijk een cruiser die Shineray’s luchtgekoelde V-twin in de kijker zal zetten.

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen