Concept? Aan me hoela, Tuono 660 komt

Aprilia presenteert de Tuono 660 als een conceptmodel, maar deze schoonheid ziet er zo productierijp dat we hem nog in 2020 verwachten. Het is een heerlijk vooruitzicht, maar het idee van een kentekenplaathouder op die prachtige kale kont doet ons gruwelen.

Rondborstig en rechtop
We zouden liegen als we het blok als een oude bekende bestempelen, maar we kennen het sinds deze week ook van de RS660. De basis kennen we al een paar langer. Deze staande twin is namelijk een gehalveerde 1100 V4 zoals die de RSV4 en Tuono V4 aandrijft. In de RS660 is het goed voor 100 pk, in deze Tuono 660 zijn dat er 95. De Tuono 660 wordt dus een iets rondborstiger rechtop-variant van de RS660.

Sportieve naked
De 95 pk moet meer dan genoeg zijn voor een prima pk-gewichtsverhouding. Aan de ene kant heb je daarvoor het krachtige blok, aan de andere kant het lichte aluminium frame en swingarm. Op papier moet de Tuono 660 prima uit de verf komen als sportieve naked met de nodige windbescherming om hem ook voor alledaagse ritten te kunnen gebruiken.

Elektronica van V4
De elektronica is rechtstreeks van de V4 geplukt. De motor beschikt over: traction control, wheelie control, cruise control, quick shift, Engine brake, rijmodi en bochten-ABS.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Als kind verslond ik al de motorboekjes van mijn vader. Meer dan veertig jaar later is de liefde voor de motorfiets nog net zo groot. Natuurlijk ga ik mijn hele leven al autoloos door het leven, laat mij maar 365 dagen per jaar motor rijden. Of 565, maar dat kan niet.