Dakar Rally in 2020 naar Saoedi-Arabië?

Het gerucht gaat dat de Dakar Rally volgend jaar door Saoedi-Arabië rijdt. ASO en Saoedi-Arabië zouden hiervoor een vijfjarige overeenkomst hebben ondertekend.

Dit nieuws zou betekenen dat de Dakar Rally na elf jaar Zuid-Amerika z’n biezen pakt. De rally verliet Noord-Afrika en de Sahara vanwege terreurdreiging en opkomend moslimextremisme.

De beslissing om in 2020 de Dakar naar Saoedi-Arabië te verhuizen, moet niet eenvoudig zijn geweest. De 2019 editie van de Dakar Rally was de eerste keer dat de race werd gehouden in één land (Peru). De reden daarvan was promotie van de rally.

Kost veel geld

De verhuizing van de Dakar Rally naar Saoedi-Arabië zal ongetwijfeld veel geld hebben gekost. Nu heeft Saoedi-Arabië daaraan geen gebrek. Bovendien is het land erop gebrand om binnen de grenzen onderdak te bieden aan tal van autosportevenementen. Saoedi-Arabië is ook al gastheer van één ronde van het Formule E-kampioenschap en het door de FIA-gesteunde Middle-East Rally kampioenschap.

De 2020 editie van de Dakar Rally moet zich uitsluitend in Saoedi-Arabië afspelen. Voor toekomstige edities zouden landen Oman, Jordanië of Egypte in het programma kunnen worden opgenomen.

Saoedi-Arabië is geen gemakkelijk land met betrekking tot mensenrechtensituatie en het financieel ondersteunen van terreurorganisaties.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.