16.9 C
Nederland
dinsdag 17 mei 2022

De 10 duurste classicbikes op USA-veilingen

Het is verbazingwekkend hoeveel sommige mensen bereid zijn te betalen voor een motorfiets, vooral een zeldzaam exemplaar dat niet meer in productie is of uniek is in zijn soort. Maar zeldzaamheid is niet de enige factor die door bieders in overweging wordt genomen.

Er zijn veel veilingen in de Verenigde Staten, maar hier is een lijst van de duurste motorfietsen ooit verkocht op een veiling in de Verenigde Staten. De hier verzamelde informatie is voornamelijk gebaseerd op Mecum Auction’s 2021 lijst. Je zult merken dat er een patroon zit in deze top 10 lijst. Je zult hier veel Harley-Davidson motorfietsen vinden, maar ook een paar Vincent-motorfietsen en een wildcard van een Indian.

10. 1944 Harley-Davidson FL (€ 125.000,-)

De lijst begint met een Harley-Davidson FL die geveild werd voor een bedrag van maar liefst € 125.000,- ($143.000 USD). Yep, dat is de tiende duurste motorfiets op deze lijst en we zijn nog niet eens in de top vijf. Het model is een van Harley’s eerste exemplaren met een overhead-valve big-twin, maar dat is niet wat hem zo speciaal maakt. Slechts 172 FL units werden geproduceerd tijdens dit modeljaar als gevolg van de oorlogsinspanningen. En dit specifieke lot werd een museum-aankoop in 1989. Het is een zeldzame motorfiets, maar het is niet het laatste FL-model dat deze lijst haalt.

2006 Ducati Paul Smart 1000 LE zoekt nieuwe eigenaar

9. 1903 Indian (€ 125.000,-)

Op de negende plaats op de lijst staat deze vroege Indian motorfiets uit 1903. Voordat motorfietsen dikke banden en speciale chassis’ met grote motoren hadden, is dit waar je over-over-overgrootvader waarschijnlijk mee rondreed. Het waren vooral gemotoriseerde fietsen. Wat dit model echter het meest spectaculair maakt, is de hoeveelheid gedocumenteerde geschiedenis. Deze Indian motorfiets was ooit eigendom van Gus Cheleini, een van de eerste motorracers in de Verenigde Staten.

8. 1953 Vincent Black Shadow (€ 130.000,-)

Nieuwe motorrijders herkennen Vincent misschien niet eens, maar liefhebbers van geschiedenis op twee wielen weten dat dit de snelste motorfiets ter wereld was van 1948 tot 1973. Dat is een heerschappij van 25 jaar. Het model haalde een topsnelheid van 201 km/u (125 mijl), wat stratosferisch snel was voor die tijd aan het eind van de jaren ’40. Het model bereikte deze snelheid dankzij een 998cc-V-twin die toen hij nieuw was maar liefst 55 paarden produceerde. Nu kunnen de meeste middengewicht motorfietsen gemakkelijk 200 km/u, maar Vincent deed dat meer dan 70 jaar geleden.

7. 1938 Harley-Davidson EL (€ 135.000,-)

Ook wel bekend als de meest verzamelbare H-D ooit. Het EL-model had een ontwerp dat Harley-Davidson zou vormen en kneden tot het icoon dat het vandaag de dag is. De EL, ook bekend als de Knucklehead, was destijds bij niemand bekend omdat H-D hem niet opnam in de catalogus van 1936 uit angst dat het aanbieden van een V-twin met bovenliggende kleppen aan het publiek een recept voor een ramp zou kunnen zijn. Maar zelfs nu is het nog steeds een stijlicoon voor veel liefhebbers, wat veel H-D verzamelaars een groot plezier doet.

6. 1936 Harley-Davidson EL (€ 140.000,-)

Na de Harley-Davidson EL op de zevende plaats is er nog een EL, maar dit keer is het een van de eerste EL’s van H-D. Het naamplaatje ging van start in 1936, en dit is toevallig één van de eerste 100 exemplaren uit datzelfde jaar. Het is een vroeg model Knucklehead, wat hem zeer geliefd maakt onder verzamelaars. Als vroeg model heeft hij een aantal nogal ongebruikelijke onderdelen die je normaal niet in de latere modeljaren aantreft. Hij is zelfs uitgerust met een frame dat uniek was voor de modellen van 1936.

5. 1953 Vincent Black Shadow (€ 145.000,-)

Nog een Vincent die de lijst haalt, maar wat maakt dit model duurder dan de andere? Eerlijk gezegd had het neer kunnen komen op een biedoorlog tussen twee kopers, maar dit model komt uit hetzelfde jaar als de vorige. Hij is goed gerestaureerd met nieuwe onderdelen, waaronder een uitlaatsysteem, zadel en koppeling, maar het belangrijkste is dat hij loopt en dat er proefritten mee zijn gemaakt. Als je een stukje geschiedenis kunt rijden, weten we zeker dat het elke cent waard is die je betaalt.

4. 1947 Harley-Davidson FL (€ 169.000,-)

Als het je nog niet was opgevallen, Harley-Davidson motorfietsen lijken een favoriet te zijn op Amerikaanse veilingen. Kun je het verzamelaars echt kwalijk nemen? Terwijl we een eerder FL-model in de lijst hadden dat de 10de plaats innam, is deze FL van 1947, het laatste productiejaar voor het naamplaatje voorafgaand aan de Panhead-motor.

3. 1946 Harley-Davidson FL (€ 193.000,-)

Verrassing, nog een Harley-Davidson FL, maar deze keer is het er een van 1946. Het modeljaar had lagere productieaantallen in vergelijking met de 1947 productierun van de FL, wat de € 24.000,- prijspremie van het 1947 model zou rechtvaardigen. Vergeleken met de vroege modellen in de FL-serie van H-D, had dit 1946 productiemodel meer chromen onderdelen. Harley-Davidson verkocht uiteindelijk meer FL’s dan EL’s, ongeveer drie voor elke twee EL’s die van de band rolden.

2. 1943 Harley-Davidson E-model (€ 193.000,-)

In 1935 stond Harley-Davidson te popelen om zijn nieuwste Knucklehead met bovenliggende kleppen aan de wereld te tonen op zijn jaarlijkse conventie. De ontwikkeling van de motor was vertraagd door de Grote Depressie, en de oorlogsinspanningen maakten het er voor H-D niet gemakkelijker op om dit specifieke model voor burgers te produceren. Dit was ook een tijd waarin H-D net terugkwam uit de grote crisis en het was slechts één van de twee motorfabrikanten die dat lukte. Slechts 158 exemplaren van dit modeljaar 1943 werden ooit door het H-D geproduceerd, waardoor het een van de zeldzamere modellen is.

1. 1907 Harley-Davidson Strap Tank (€ 260.000,-)

Een begerenswaardige Harley kan vele vormen aannemen, maar dit is de meest begerenswaardige van allemaal volgens de veilingmeesters. Dit is het allereerste model van het in Milwaukee gevestigde bedrijf, en het heet de Strap Tank. De motor is door vele handen gegaan voordat hij in 2021 op de Mecum veiling belandde. De hoogste prijs die ooit werd genoteerd voor deze motorfiets bedroeg € 570.000,-. Dus de koper die deze voor iets minder dan € 260.000,-heeft bemachtigd, mag zich gelukkig prijzen met dit koopje…

Op supercar-geïnspireerde motorfietsen

Jan Kruithof
Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen