De Apex-RS: made in Enschede

Zie hier de verschrikkelijk gave Apex-RS, alweer de derde elektrische superbike gemaakt door het studententeam Electric Superbike Twente. Wendbaarder, mooier en vooral sneller dan ooit tevoren, aldus het team en dat is helemaal bijzonder als je weet dat de motor in slechts achten maanden is ontworpen én in elkaar gezet. Zodra het weer kan, zal de Apex-RS in actie te zien zijn in meerdere races.

De Apex-RS beschikt over 160 pk waarmee hij sneller dan 250 kilometer per uur zal moeten gaan. Om van 0 naar 100 te acceleren, is zelfs minder dan drie seconden nodig. Het batterijpakket heeft een capaciteit van 13.2 kWh en bestaat uit 495 cellen. Toch draaide het voor de studenten niet enkel om vermogen en snelheid. Sterker nog, de focus lag voornamelijk op de veiligheid en betrouwbaarheid van het batterijpakket.

Lekkere meevaller daarbij is dat, vergeleken met de superbike van vorige jaar, de Apex-RS liefst 40 kilogram lichter is. Het team verwacht daardoor – niet geheel onterecht – een enorme verbetering in de prestaties van de superbike.

Alle innovaties op een rij

  • De tandwielenkast – verbonden aan de elektromotor – maakt nu structureel deel uit van het frame. Dit betekent dat de tandwielenkast alle krachten en schokken kan opvangen. Dit vereiste complexe simulaties en geavanceerde productietechnieken. Het ontwerp van het frame is eenvoudiger en efficiënter door deze innovatie.
  • De batterijcellen zijn op een geheel nieuwe manier aan elkaar verbonden waardoor er geen kabeltjes tussen de cellen meer nodig zijn.
  • Een ’impact resistant casing’ om het batterijpakket heen, is ook nieuw. Het vangt een klap bij een eventuele crash, goed op.

Het team had plannen om in Finland, op het eiland Bermuda en op Assen te gaan racen. Deze plannen zijn, door de coronamaatregelen, helaas verplaatst naar het volgende jaar. Het team is desondanks druk bezig met het plannen van races tegen teams van de TU Delft en een aantal Engelse teams aan het eind van deze zomer. Daarnaast hoopt het team mee te doen aan de OW Cup op TT Circuit Assen in september. Coureur Jorn Hamberg, bekend van Performance Racing Achterhoek, is de coureur van de Apex-RS.

De studenten hebben als doel om binnen vier jaar MotoGP-rondetijden te behalen. Gek? Er wordt verwacht dat de Apex-RS-prestaties vergelijkbaar zijn met die van de hMoto2-motoren. Zodra het weer geoorloofd is, zal het team kijken hoe dichtbij de Apex-RS kan komen.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Marien Cahuzak, geboren op 3 juni 1982, was amper twee maanden oud toen hij voor het eerst met zijn vader naar de Citadel van Namen ging voor de Belgische cross-GP. Vanaf dat moment speelt de motorsport een grote rol in zijn leven en die rol is als MotorNL-sportcoördinator alleen maar groter geworden. Houdt ook van veldrijden trouwens.

Misschien vind je dit ook interessant?