vrijdag 29 maart 2024

De geleiderail in opmars

We weten allemaal hoeveel schade een vangrail aan kan richten. Of, op z’n minst, kunnen we ons voorstellen wat het desastreuze effect van de paaltjes onder een vangrail kan zijn. De gemiddelde vangrail is enkel nuttig voor auto’s en vrachtwagens, maar juist extra schadelijk voor ons, de motorrijder. Gelukkig zien we sinds de vroegen jaren ’90 een opmars van de geleiderail, die de afgelopen tien jaar nog eens een extra vlucht heeft genomen. Want ook in Nederland worden steeds meer vangrails vervangen door geleiderails. Dit hebben we allemaal te danken aan pionierswerk uit Duitsland en Frankrijk.

Hoewel de geleiderail in Duitsland voor het eerst echt op grote schaal te zien was, komt het eerste idee uit Frankrijk. Zij plaatsen voor het eerst een dubbele vangrail, en dat idee werd afgekeken door Helmut Nicolaus, een vestigingsmanager van de straatwerken in Duitsland, in Euskirchen om precies te zijn. Euskirchen ligt vlakbij de Nürburgring en de Eifel, en dus rijden er vele motorrijders. Nicolaus zorgde voor een doorontwikkeling van de geleiderail die begin jaren ’90 z’n intrede maakte, zo is te lezen op Motorrad Online.

Hierna werd Monika Schwill de drijvende kracht achter de opmars van de geleiderail. Gemotiveerd door een heftig ongeluk waarbij een jonge vriend van Monika zijn linkerbeen verloor, leidt zij de organisatie MEHRSi: mehr Sicherheit für Motorradfahrer. De organisatie lobbyt er flink op los en betaalt mee aan geleiderails die door Duitsland geplaatst worden. De toename van geleiderails is de laatste tien jaar vooral te danken aan deze organisatie.

En hoe profiteren wij, Nederlandse motorrijders, hiervan? Afgezien van het feit dat we met meer veiligheid en extra plezier door Duitsland kunnen toeren, wordt de geleiderail langzaamaan ook steeds meer als standaard gezien. Mede daarom zien we de rail steeds meer in Nederland en andere Europese regio’s waar veel motorrijders rijden. De Belgische Ardennen, bijvoorbeeld. Ook lobby-organisaties uit Nederland (MAG) en het buitenland nemen het werk van MEHRSi over en zo wordt er langzaamaan een veiligere afbakening van weg en berm gecreëerd voor ons, de motorrijder.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen